I dag åpner São Paulo-biennalen for 30. gang. 110 kunstnere deltar, blant dem den svenske kunstneren Andreas Eriksson.
Med det poetiske som utgangspunkt
Den 30. São Paulo-biennalen som åpner idag har fått tittelen The Imminence of Poetics. Biennalen som ble holdt første gang i 1951 er den nest eldste biennalen i verden, etter Venezia-biennalen, og i år består kuratorteamet av Luis Pérez-Oramas, sjefskurator, og André Severo, Tobi Maier og Isabela Villanueva. I følge de første utsagnene fra det kuratoriske temaet vil biennalen i år fokusere på «mangfold, tilbakefall, og stadige endringer i den kunstneriske poetikken».
Med «poetikk» refererer kuratorene til «det instrumentelle repertoar som tillater et individ eller et samfunn, en disiplin eller tradisjon, å etablere – som en intuitiv form, bevisst eller ubevisst – strategier eller diskursive plattformer som muliggjør ekspressive handlinger eller materialisering i ekspressive avgjørelser av kunstnerisk karakter.»
Poetiske malerier
Blant de 110 kunstnerne som kuratorene har valgt, er svenske Andreas Eriksson (1975) som i 2011 representerte Sverige i den nordiske paviljongen på Venezia-biennalen. Eriksson regnes som en av Sveriges fremste unge malere, og jobber ofte med maleri i samspill med fotografi og skulptur. Fra sitt bosted og atelier i Vänern, Sverige, lar han inntrykk fra omgivelsene gjengis i arbeidene som umiddelbare inntrykk. Han føyer seg inn i en landskapsmaleritradisjon, men uten å være en romantiker. Mer har han en analytisk og eksperimenterende tilnærming til sine prosjekter. Arbeidene hans omtales ofte som nedtonede og poetiske, noe som skulle passe godt inn i biennalens overordnede tematikk.
Eriksson er blant de få nordiske kunstnerne representert i São Paulo i år, men han er i godt selskap med islendingene Hreinn Fridfinnson og Sigurdur Gudmundsson.
Les Magnus Bons intervju med Andreas Eriksson i «Mellom komposisjon og idé» publisert i papirutgaven KUNSTforum 2/2011.