Børre Sæthre er velkjent for å totalforvandle gallerier med sine spektakulære romlige installasjoner. Når han for første gang stiller ut hos Nordnorsk Kunstmuseum byr utstillingen på science-fiction referanser, glamorøs estetikk og erotisk design. I tilegg vises en svært så sjelden utstilt side ved Sæthres kunstnerskap.
Det er ikke ofte Sæthre stiller ut fotografier. Derfor er det unikt at utstillingen Trooper Play på Nordnorsk Kunstmuseum vier stor plass til hans nyproduserte serie med samme navn. Serien består av ti store erotiske fotografiene som er tematisk toneangivende for resten av verkene og har gitt navn til hele utstillingen.
– Fotografiene kan knyttes til homoerotiske onanistiske tenåringsfantasier rettet mot populærkulturens science-fiction figurer. Spesielt til Star Wars serien fra 80-tallet med lysverd, lekefigurer og rollespill, forteller kurator Joakim Borda.

Børre Sæthre, Trooper Play #3 og Trooper Play #7, digital prints, 80 x 120 cm, 2010-2011. Foto: NNKM.
Den svenske kuratoren forteller han fikk oppdraget med å sette sammen utstillingen etter at museet kjøpte et av bildene fra serien i fjor sommer da var Børre Sæthre festivalkunstner under Festspillene i Harstad.
– I starten var ideen bare å vise fotografiene fra serien Trooper Play, men i kontakt med Sæthre vokste prosjektet til å bli en større separatutstilling inkludert et stort installasjonsverk, forklarer Borda.
Filmatiske iscenesettelser
Børre Sæthre har den siste uken vært gjesteforeleser på kunstakademiet i Tromsø, og travelt opptatt med å holde workshops med studentene. Kunstneren forteller han er glad for å få stille ut hos Nordnorsk Kunstmuseum, og spesielt takknemlig for museets ønske om å presentere fotografiene. Serien Trooper Play var i utgangspunktet bare en del av en portofoliomappe i arkivet hans.
– Helt fra starten har fotografi vært en viktig del i mitt arbeid med kunst. Mine første utstillinger omfattet for det meste av fotografier. Men nå benytter jeg foto som et redskap i mine arbeidsprosesser, sier Sæthre.

Børre Sæthre, Trooper Play #13 og Trooper Play #10, digital prints, 80 x 120 cm, 2010-2011. Foto: NNKM.
Store deler av sitt kunstnerskap har Sætre brukt på å skape komplekse romlige iscenesettelser hvor fotografier som regel kun er integrert som et av flere elementer. Men opprinnelig var det egentlig film han ønsket å arbeide med.
– Kunstbøkene mine kan faktisk betraktes som komplekse ”filmer”, der filmscener fremtrer gjennom en narrativ layout av stillbilder, påpeker Sæthre.
– Det er sjeldent at gallerier eller museer lar meg stille ut i en mer tradisjonell kunstutstilling. Siden kunstmuseum har deler av samlingen montert i salong stil, føltes det også riktig å montere serien på lignende sett, forklarer Sæthre.
Fotografiene er montert på sortmalte vegger, og gjennom å teppelegge gulvet knyttes de til resten av utstillingen i rommene ved siden av.
– Denne utstillingen gav meg også en mulighet til å produsere noen nye romlige verk. Slik viser utstillingen flere sider ved meg som kunstner på samme tid, tilføyer Sæthre fornøyd.

To detaljer fra Børre Sæthres installasjon Daft (Dis)position. Foto: Stine Lundblad.
Sex og design
For selvfølgelig inneholder utstillingen ikke bare fotografier. Trooper Play fyller til sammen tre utstillingsrom i museets tredje etasje med lyd, skulptur, film, enda flere fotografier.
– Alt er elementer som inngår i Sæthres nylagede multimedial installasjon, Daft (Dis)position, som markerer kanskje museets mest drastiske forsøk på å integrere gallerirommet med kunsten, påpeker Joakim Borda.
Kuratoren forklarer at utstillingsrommene knyttes sammen av fargene svart, turkis og hvitt på vegger og gulv. Slik kan installasjonen Daft (Dis)position, bestående av fotografier, skulptur, lydinstallasjon og video, bre seg utover to rom.
– I det minste rommet høres en dunkelt klokkeliknende lyd, mens det største rommet okkuperes av en mangekantede sort skulptur. I sin form refererer skulpturen til en 1980-talls lampe designet av Achille Castiglioni.

Oversiktsbilde fra Børre Sæthres installasjon Daft (Dis)position. Foto: Stine Lundblad.
– Men der lyspærer stikker ut i originallampen har derimot Sæthres skulptur innfelt stiliserte kjønnsåpninger i gjennomsiktig silikon, sier Borda beskrivende.
– Disse ligner et storselgende sexleketøy for menn, såkalte Fleshlights, som anvendes for å onanere i, opplyser Borda, og forteller at filmen i samme rom viser hvordan to unge menn i romdrakt ”anvender” skulpturen som sexobjekt.
Borda mener Sæthre er fascinerende som kunstner, med sitt overestetiserte formspråk som inkluderer referanser til pornografi som kulturelle fenomen, og anvender seksualitet som et verktøy for sivilisasjonskritikk.
– Ikke nødvendigvis en fordømmende kritikk, men heller en form for å avsløre de ellers skjulte fenomener i kulturen og i vår kollektive underbevissthet. I dag er sex og pornografi vanlige symboler for konsum, kapitalisme og psykologiske behov, mener han, og synes det derfor er interessant å betrakte Børre Sæthres kunstverk i Trooper Play som en satire over hvordan formgivning i våre dager erotiseres og lades med begjær.
Utstillingen vises i perioden 2.april – 29. mai på Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø.

Detalj av video fra Børre Sæthres installasjon Daft (Dis)position. Foto: Stine Lundblad