Det er mye vi i Kunstforum ser fram til på starten av dette året. På lista til Monica Holmen står Marit Rolands utstilling på Møre og Romsdal kunstsenter, og i den anledning har hun snakket med Roland om utstillingen og hva hun gleder seg mest til den neste tiden.

Marit Roland, Paper Drawings #15, Møre og Romsdal kunstsenter.
Du har nettopp åpnet utstilling på Møre og Romsdal Kunstsenter. Hva viser du?
– På MRK viser jeg Paper Drawing # 15. Dette er et arbeid i serien Paper Drawings, som er en forlengelse av min tidligere tradisjonelle tegnepraksis. De prosessuelle stedsbaserte installasjonene danner skulpturelle tegninger i rom, og er en forskyvning av papirets rolle i et tegneunivers. Verkene har tredimensjonal form med skulpturelle trekk, men jeg fastholder at dette er tegning. Arbeidene mine er en undring, fordypning og utfordring av tegnebegrepet hvor jeg prioriterer en fysisk og materiell opplevelse fremfor et tydelig og konkret språk. Jeg forholder meg til tegning som handling og idé kontra tradisjonell teknikk. Streken min manifesteres gjennom fysiske handlinger med romlig karakter, i motsetning til strek som todimensjonal linje på papir. Jeg tegner med isteden for på papiret.
– Paper Drawings er forgjengelig og kan ikke flyttes på i sin helhet. Det kan lages på nytt, men vil aldri kunne vises identisk på to steder. Etter endt utstilling blir verket donert bort eller resirkulert, og papiret får et nytt liv etter sin tid som kunst. For meg oppstår det en ambivalens i det å gi slipp på noe som har krevd så stor dedikasjon. Jeg ser verkene tilintetgjøres, men opplever parallelt en stor frihet i det å jobbe på denne måten. Og jeg lar meg fascinere over at noe så trivielt som en papirrull kan bli verdifull, for deretter å bli nærmest ubetydelig igjen.
Du jobber ofte stedsspesifikt, med monumentale papirinstallasjoner som utfolder seg i rommet. Hvordan går du frem i prosessen med å finne ut hvordan installasjonen skal ta form, plassering, hva som funker og ikke?
– Med en intuitiv og fenomenologisk tilnærming, oppstår det en indre dialog mellom visningsstedet og meg selv, og jeg tar stilling til hva verkene mine kan spille opp mot, tilføye eller fortelle om stedet de skapes i. Paper Drawings tar derfor utgangspunkt i enten den respektive arkitekturen, rommets små detaljer som f.eks en stikkontakt, eller gjenstander som er mer eller mindre bevisst er plassert i utstillingslokalet. Jeg begynner deretter å tegne i rommet; noen ganger på veggen, andre ganger på gulvet eller fra taket. Hver bevegelse er med på å skape verkene, fra kaotiske slåsskamper hvor papiret nesten brister, til stødige repetitive handlinger. Dette er en tidskrevende prosess som består i prøving og feiling frem til jeg kjenner at det sitter. Her tenker jeg med kroppen, før jeg i etterkant analyserer og prøver å forstå verket intellektuelt.

Marit Roland, Paper Drawings #15, detalj.
Foruten din egen utstilling – som jeg antar du ser fram til – hvilke andre utstillinger i inn- og utland ser du fram til denne våren?
– I hjembyen gleder jeg meg til Oslo Open. Her oppdager jeg stadig nye talenter eller lærer mer om dem jeg allerede er interessert i. En hel helg hvor man inviteres inn i utallige atelierer er både en generøs og sympatisk måte å vise kunst på som jeg verdsetter høyt.
– I utlandet håper jeg å få med meg en av Francis Alÿs’ kommende utstillinger. Han er bosatt i Mexico, men har i 2016 flere utstillinger i Europa. Hans kunstnerskap har vært veldig viktig for meg, og da spesielt hans perfomancer. For eksempel er verkene When Faith Moves Mountains og Sometimes Making Something Leads to Nothing arbeider jeg alltid vil returnere til.
Er det andre ting du ser fram til? Bokslipp, filmer, etc.?
– Jeg ser virkelig frem til del to av Spaces Speak. Dette er en konsertserie med fokus på interaksjonen mellom lyd og bilde kuratert av kunstnerne Joakim Blattman Moldestad & Ricardo del Pozo. Serien gjennomføres i samarbeid med Notam og RAM galleri og har i 2015 bydd på uforglemmelige kunstopplevelser.
– Videre gleder jeg meg til å følge forfatter Kjersti Bjørkmos kunstnerskap. Det er ikke mye lyrikk i bokhyllen min, men Bjørkmos utgivelser vil det alltid være plass til (siste utgivelse Jeg har prøvd å bli venn med dyrene var i 2015). Jeg følger henne også på Facebook, og fryder meg daglig over hennes velskrevne observasjoner fra dagliglivet.
– Også ser jeg frem til Nordmarka skogsmaraton, et 42 km lang løp som skjer i juni. Som i arbeidene mine har jeg også ellers et stort behov for å utfordre kroppen vel så mye som intellektet.
Marit Roland, Paper Drawings, vises på Møre og Romsdal kunstsenter 14. januar–13. februar.