Q&A: Jan Freuchen og Sigurd Tenningen

Det er mye vi i Kunstforum ser fram til denne våren, og på lista til Rasmus Hungnes står utstillingen Game of Life III. I den anledning har han snakket med kuratorene, om utstillingen og hva de ser fram til den neste tiden. 

The Adventure Playground & Playscape Archive Study Unit (2012) av Nils Norman, en av kunstnerne i Game of Life III. Juliusvariasjonene.

The Adventure Playground & Playscape Archive Study Unit (2012) av Nils Norman, en av kunstnerne i Game of Life III. Juliusvariasjonene.

Kunstner Jan Freuchen og Sigurd Tenningen, stipendiat ved UiA, kuraterer gruppeutstillingen Game of Life III. Juliusvariasjonene, som åpner på Kristiansand Kunsthall til sommeren.

– Dette er del tre i en serie på fire utstillinger ved Kristiansand Kunsthall under samletittelen Game of Life. Utstillingen tar utgangspunkt i ulike ideer om lek og menneskedannelse, og det den tyske filosofen Peter Sloterdjik har kalt «antropoteknikk» – altså alle slags øvelsessystemer for å utvikle og forme menneskedyret. Tittelen spiller naturligvis på sjimpansen Julius i Kristiansand Dyrepark, og sikter både mot kulturelle og biologiske dannelsesmekanismer.

– Det siste tiårets eskalerende fokus på barn og unge innenfor kunstinstitusjonene, med framveksten av en nesten aggressiv målgruppetenkning, har ført til en tyngdeforskyvning fra refleksive kunstneriske praksiser over mot formidling og tilrettelegging. Med Juliusvariasjonene ønsker vi å undersøke nærmere hva er denne målgruppetenkningen er et uttrykk for. Blant kunstnerne som stiller ut er Nils Norman, Constance Tenvik og Reto Pulfer. Vi åpner 11. juni.

Hvilke utstillinger og kunstprosjekter ser dere frem til i 2016?

– I 2016 ser vi frem til blant annet Bergen Assembly, Leonard Rickhard og Sveinung Rudjord Unneland på Kristiansand Kunsthall og Judith Bernstein på Stavanger Kunsthall.

Nervous Systems på HKW i Berlin er en annen utstilling som ser lovende ut: I sin presentasjon av utstillingen skriver kuratorene Anselm Franke, Stephanie Hankey og Marek Tuszynski om kvantifisering av livet og de iboende motsetningene i det digitale nervesystemet – mellom deltakelse og disiplinering, autonomi og styring, frihet og management. Utstillingen er en fortsettelse av HKWs undersøkelse av kunstneriske, sosiale og politiske forutsetninger under antropocen. L’image volée på Fondatione Prada i Milano, kuratert av Thomas Demand og med utstillingsarkitektur av Manfred Pernice, retter blikket mot tyveriets og anekteringens kreative potensiale.

– Audiatur – festival for ny poesi på (Bergen Kjøtt, 7.–9. april,) har siden oppstarten i 2003 etablert seg som et ledende forum for tenkning om poesi i Skandinavia. På trygg avstand fra bokbadets forfatterfetisjering og bransjetreffets event-makeri, fortsetter festivalen å trekke opp nye forbindelser mellom poesi og teknologi, tenkning og distribusjon. Årets program er akkurat sluppet, og tyder påbyr på en videre miks av franske, russiske, skandinaviske og amerikanske perspektiver.

Hvilke bøker, filmer, dataspill et cetera ser dere frem til i 2016?

– Den rumenske forfatteren Mircea Cartarescu slapp like før jul sin nye roman Solenoid, som vel er det største enkeltstående verket han har utgitt ut siden Orbitor-trilogien (på norsk 2008–2011). Boka foreligger foreløpig kun på rumensk, men vi ser fram til å lese oversettelsen. Omtalene til nå tyder på sedvanlig tettpakket prosa, barokke visjoner og uovertruffen kompleksitet i tråd med Tournier, Vila-Matas og Bolaño. Det er vanskelig å forestille seg en annen forfatter i dag som skriver like overdådige bøker som Cartarescu.

– Med Knut Ove Eliassens bok Foucaults begreper, foreligger det for første gang en bred og grundig gjennomgang av Michel Foucaults mest sentrale begreper på norsk. Dette er en velkommen utvidelse av mulighetsrommet for å tenke om og med Foucault på norsk, noe som vel bare er blitt viktigere og mer relevant med årene. Ellers har Kadmos Verlag i Berlin annonsert at de slipper bind to av den tyske medieviteren Knut Ebelings monsterverk Wilde Archäologien i februar. Første bind kom i 2012, og har blitt et referanseverk i litteraturen om arkeologiske tenke- og skrivemåter innen filosofi og kulturteori, fra Kant til Kittler. Ebelings utgangspunkt er at arkeologien utgjør det 20. århundrets «hemmelige ledevitenskap». Og så ser vi fram til Marcie Begleiters dokumentar om Eva Hesse, Marit Paasches bok om Hannah Ryggen – og Lord Jim Publishings nye pamflettserie med titler av Anders Smebye, Andreas Töpfer og Pieter Sloterdijk, som lanseres i mars.

Game of Life III. Juliusvariasjonene vises i Kristiansand kunsthall 4. juni–14. august.  

Din kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Du kan bruke følgende HTML-koder: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*