I løpet av en knapp uke i midten av april fylles Stockholm med aktiviteter med og om kunst. Så mye, at det trolig godt skal la seg gjøre å få med seg alt.

The Seven Sleepes, Tegen 2, Supermarket. Installasjonsfoto. Foto: Tegen 2
Det største trekkplasteret er selvsagt Market, de kommersielle gallerienes messe. I år arrangeres den for tiende gang, og for andre år på rad er messen innlosjert på Liljevalchs konsthall i sentrale Stockholm, men ettersom kunsthallen snart skal bygges ut vil Market trolig være nødt til å finne nye lokaler neste år. På andre plass kommer like selvsagt Supermarket, den mer alternative messen for kunstnerdrevne visningssteder, som i år har endret lokasjon og nå passende nok befinner seg i en bygning vis á vis Konstfack rett utenfor indre by.
Foruten de to større messene arrangeres det også et par mindre av ulike slag. På Spritmuseum arrangeres Stockholm Art Book Fair for andre år på rad, der et tyvetalls små skandinaviske kunstbokforlag deltar, inkludert initiativtakeren Art and Theory fra Sverige. I tillegg holder fotografimessen Photo Market hus på Fotografiska, en privat institusjon og visningssted for fotografi som har blitt en stor publikumssuksess i løpet av de fem årene den har eksistert, på tross av at de har pådratt seg en hel del kritikk for å ha øst på med bilder i sine utstillinger, oftest kuratert av eksterne. Også på Photo Market er det tett mellom båsene, og de fem europeiske galleriene som deltar viser en broket samling fotografi. Helt tilfeldig fremstår messen samlet sett som et gjennomsnitt av utstillingene tidligere vist på Fotografiska. Her finner man også PUG, et pop up-galleri fra Oslo og et av ytterst få norske gallerier som er med på messene i Stockholm i år. Utover PUG er det kun Galleri Riis, som deltar på Market, og Pink Cube som er å finne på Supermarket.
Man kan spørre seg om det er selvvalgt at de norske galleriene ikke deltar, eller om det skyldes at de ikke har fått klarsignal fra de respektive messenes juryer. Trykket for å stille ut er stort på både Supermarket og Market, mange gallerier får avslag og kun halvparten kommer med på Market. Danske gallerier finnes det for øvrig mange av, fremfor alt på Market, og selv om utvalget av utstillerne er basert på en form for kvalitetsbedømming i begge tilfeller, har det blitt kritisert i media at de danske galleriene foretrekkes på grunn av deres system med statsstøtte for å delta i messer utenfor Danmark. Men kanskje er det slik at de etablerte, norske galleriene ganske enkelt hopper bukk over Sverige og heller satser direkte på det større europeiske markedet som finnes på Frieze og Basel?

Valeria Montti Coloque, Tidskriften Hjärnstorm, Supermarket. Foto: Magnus Bons
Ujevnt nivå
Felles for alle fire messene er at det ved siden av den utstilte kunsten, er et omfattende sideprogram med samtaler og diskusjoner med kunstnere, kritikere og andre i bransjen, samt performance. Programmets innhold varierer naturligvis etter messenes karakter: på Supermarket diskuterer man blant annet opphavsrett og kunstverdenens urettferdighet, mens på Market fokuserer man mer på individuelle kunstnersamtaler. Spørsmålet er om publikum rekker over hele programmet, og om de kan – og vil – rive seg løs fra selve kunsten?
Supermarket er som nevnt kunstnernes egen messe, og tradisjon tro fremstår den som mer støyete og brokete enn den mer ryddige Market. På Supermarket finnes gallerier fra hele verden – fra Mexico til Japan – og uttrykket blir naturligvis deretter. Mulighetene er store for å møte kunst som går på tvers av ens egen oppfatning, men trengselen mellom de små båsene og alle inntrykkene gjør det virkelig til en utfordring å finne frem til gullkornene. Nivået på kunsten som er også mildt sagt ujevn, og en kan undre seg om kunstnere alltid er de beste til å bedømme sine kollegers verk?
To herlig, skrudde verk er i alle tilfelle svenske Valeria Montti Colques rødrosa berg av bilder og gjenstander rundt temaet menstruasjon og kvinnehistorie fra tidskriftet Hjärnstorm (SE), og Elin Wikströms performance der man får smake på hennes hjemmelagde appelsinmarmelade bestående av en blanding av markedets mest populære appelsinmerker. I Konstepidemins (SE) bås møter hun oss i hvitt forkle, klar til å servere denne litt merkelige hybriden av vårt vanligste frokostpålegg. Intensjonen er ikke helt lett å spore, men den positive energien er det ikke noe å utsette på.
Et par betydelig mer alvorstunge båser representerer en helt annen side av det man kan se på Supermarket. På ren slump går jeg inn til Parkin Gallery (Iran) akkurat når Amirali Mohebbinejads video 27 minutes to go vises. Den teknisk interessante svarthvite filmen skildrer i et hastig tempo hvordan kunstneren tar avskjed med sine venner som skal forlate Iran. De spøker med hverandre helt til det siste, men snart er det på tide å ta farvel, kanskje for alltid. Dialogen oversettes med undertekster som hopper rundt i bildet, før de plutselig stopper og konstaterer at enda en iransk kunstner har dratt til Italia. Videoen har en usentimental kraft som treffer meg rett i magen.

Amirali Mohebbinejad, Parkin Gallery. Foto: Magnus Bons
Det svenske galleriet Tegen 2 viser The Seven Sleepers, en ambisiøs gruppeutstilling tematisert rundt en felles bibelsk og islamsk legende om sju menn som sov i tre hundre år. Når de våkner har verden forandret seg. Blant de utstilte kunstnerne er Kent Klich og Linda Shamma som begge viser fotografier av mennesker med lukkede øyne. Utstillingen kretser rundt et innadvendt blikk og en langsom ettertenksomhet som bryter med den hektiske stemningen på messen. Det er gjennomarbeidede monteringer som denne som gjør et messebesøk verd turen.
Bredt spekter
Et møtepunkt mellom messene oppstår rundt fotografene Trinidad Carrillo (Galleri Box, SE) på Supermarket og Elina Brotherus (Galleria Heino, FI) på Market. At den ene vises på et kunstnerdrevet galleri og den andre på et kommersielt galleri har overhodet ingen avspeiling i verkene. Begge anvender et personlig utforskende bildespråk som med en uttalt følelse for farge og natur graver seg under den fotografisk blanke overflaten.

Lotta Hannertz, Monkey Mind. Lars Bohman Gallery, Market. Foto: Market
Det er likevel på Market pengene er, hvilket avspeiles i betydelig strammere monterte båser med stort sett kjente kunstnernavn og nye kunstnerstjerner. Mange gallerier viser en kunstner separat, eventuelt noen få med tydelige berøringspunkter. Maleri og fotografi er de vanligste teknikkene og påfallende mange verk holder seg innenfor et stramt grafisk spekter, selv om uttrykkene varierer stort. Kunstnere som Per Mårtensson, Camilla Løw (begge Elastic Gallery, SE), Leif Elggren (Belenius Nordenhake, SE) og Linda Hofvander (Cecilia Hillström Gallery, SE) beveger seg i et nærmest svarthvitt optisk terreng. De utgjør en interessant tendens for en abstrakt utforskning som vokser seg stadig sterkere. Samtidig finnes det rom for en mer løssluppen humor og lekenhet, som hos Joakim Ojanens glansede skulpturer (Galleri Thomassen, SE) eller i Lotta Hannerz lille, rørende ape på en psykologs divan (Galleri Lars Bohman, SE).
Andreas Erikssons enorme malerier regjerer alene i Galleri Riis’ bås. Kontrollert malt i en form for abstrakt realisme, men også med en sterk fargekraft blir hans verk en storslagen hyllest til maleriet. Slik fungerer også Galleri Leger i nabobåsen der et uslåelig utvalg verk av Ola Billgren vises. Med kun en håndfull verk lykkes man å speile kunstnerens ulike faser fra fotorealisme til abstraksjon.

Andreas Eriksson, Untitled. Galleri Riis, Market. Foto: Market
Hos flere gallerier finner man stemningsfulle, svarthvite fotografier. Den nylig oppdagede Vivian Maiers sikre komposisjoner (Galleri Tom Christoffersen, DK) leder videre til Simryn Gills ville naturportrett (Annaelle Gallery, SE), videre til en ny serie bilder av Jonas Dahlberg (Galerie Nordenhake, SE) som for øvrig er aktuell i Norge med minnesmerket for Utøya. Her viser Dahlberg et utvalg stramme fotografier, blant annet av en kirke fullstendig dekket av en tung og nærmest depressiv svartfarge.
David Svenssons pågående serie med collager av utrevede sider fra gamle bøker (Specta, DK) fremstår som om de er i dvale, der tiden ubønnhørlig har tonet papiret, mens Dan Wolgers viser intrikate innrammede bøker sammen med andre filosofiske objekter (Galleri Magnus Karlsson, SE). Innkapslet tid, tekst og stemme er hans tema i en refleksjon som springer ut av tenkeren Augustinus.
Til og med Carin Ellbergs tynne, edderkopplignende skulptur med et rosa anheng i glass synes å befinne seg i et aktivt stadium av egenartet tenkning (Andrehn-Schiptjenko, SE), på samme måte som Leontine Arvidssons stumme virvar av vridd armeringsjern krenger og smyger seg opp langs veggen i skulpturhallen som innleder Market (Annaelle Gallery, SE). Hodet mitt er overopphetet etter noen intensive dager, og jeg lar meg villig lede ut i vårluften gjennom Arvidssons presise konglomerat, mens møtene, diskusjonene og kunstkjøpene fortsetter i samme hektiske tempo på Stockholms kunstmesser.