6. oktober kommer dokumentarist og essayist Hito Steyerl til Oslo for å vise filmen How Not To Be Seen (2013). Steyerl er portrettert i Kunstforum 3/ 2013.

Hito Steyerl: How Not To Be Seen (2013), filmstill.
Den dokumentariske filmskaperen og essyforfatteren Hito Steyerl (f. München, 1966) er portrettert i Kunstforum 3/ 2013 om hennes virke som billedkunstner, hennes filmer og hennes bakgrunn fra filmmiljøet. Søndag 6. oktober kommer Steyerl til Oslo på Kunstforums invitasjon for å vise filmen How Not To Be Seen (2013) på Kunstnernes Hus. Filmen har vært vist på Veneziabiennalen i år.
– Det er en undervisningsfilm med undertittelen «en jævla didaktisk, lærerik .MOV-fil». Den forteller deg hvordan bli usynlig i en verden spekket av bilder. Du må prøve å bli et bilde, du kan spore deg inn på usynlighet, du kan bruke alskens digitale redskaper for å kamuflere deg og forsvinne, forteller Steyerl til Kunstforum.
Reisende bilder
Et bærende konsept i Steyerls arbeid er «reisende bilder», der det reflekteres rundt hvordan bilder beveger seg med stor hastighet (gjennom f.eks. internett), redigeres, skjæres til, snappes opp av andre, manipuleres, omdistribueres og tolkes på nytt. Steyerl har også skrevet om hvordan bilder nærmest er blitt ting i seg selv med egen vilje og egne begjær.
Som dokumentarisk filmskaper og litterær essayist undersøker Steyerl bildenes politikk, stiller spørsmål ved forholdet mellom bildet og det som representeres, subjektivitet og objektivitet, virkelighet og fantasi. Filmene hennes tar opp problemstillinger som globalisering, kjønn og samfunn, rasisme og nasjonalisme, og nylig også forholdet mellom kunst og vold. Hun er særlig kjent for filmene November (2004) og Lovely Andrea (2007).
I førstnevnte, som ble vist på Manifesta 5, kombinerer Steyerl egne opptak fra en feministisk kampsportfilm fra 1980-tallet med bilder fra Russ Meyers Faster, Pussycat! KILL! KILL!, en kultklassiker fra 1965. Filmen er løst basert på livet til hennes nære venn, Andrea Wolf, som før hun ble drept i et attentat i 1998 som mistenkt kurdisk terrorist, hadde blitt anklaget for å være medlem av den røde hær i Tyskland. Wolf spiller rollen som protagonist i Steyerls film fra 1980 og likeheten mellom filmen og virkelige begivenheter fra Wolfs liv er et underlig og surreelt sammentreff.
På sporet av den tapte ræv
Lovely Andrea, som første gang ble vist på Documenta i 2007, er historien om et pornografisk bondagebilde av kunstneren selv fra studietiden hennes i Japan på slutten av 1980-tallet. Filmen har fått den humoristiske undertittelen A La Recherche du Cul Perdu [På sporet av den tapte ræv].
– Midt oppi alle mine refleksjoner omkring «reisende bilder» eller spredning av bilder, bilder du ikke kan kontrollere, kom jeg på at det fantes et fotografi av meg naken i japansk tau-bondage. Veldig flaut. Med påskriften «Andrea», forteller Steyerl.
I filmen reiser Steyerl til Japan for å finne bildet og får god hjelp av bondage-miljøet.
– Det var et forsøk på å tenke på hvordan bilder spres; omsetningen av denne enorme, endeløse mengden bilder. Hva gjør vi med det? Hva er forholdet mitt til det bildet? Hvem er menneskene i et bilde? Hvem er jeg som bilde? Det var spørsmålene jeg ville granske med den filmen, forteller hun i intervjuet med Kunstforum.

Forsidefoto: Morten Andenæs
Fakta
Hito Steyerl er født i München i 1966. Hun bor og jobber i Berlin. Hun er dokumentarfilmskaper og essayist og filmene hennes er blitt vist ved Berlin-biennalen, Manifesta, Documenta X, Shanghai-biennalen, Venezia-biennalen, Henie Onstad Kunstsenter og Chicago Kunstinstitutt. Steyerl har også skrevet og publisert et stort antall essays, mange på internett. Et utvalg av disse tekstene er samlet og utgitt av e-flux og Sternberg forlag under navnet The Wretched of the Screen (2012). Utgivelsen kan lastes ned gratis som pdf-fil og det er ikke nødvendig å kjøpe den.
Hito Steyerl: How Not To Be Seen (2013) vises på Kunstnernes Hus 6. oktober. Arrangementet begynner klokken 19. Hito Steyerl er tilstede på filmvisningen og vil delta i en kunstnersamtale med film og videokunstner Farhad Kalantary etter filmen er blitt vist. Kalantary er i tillegg til kunstner også en av grunnleggerne bak Atopia, et kunstnerdrevet visningsrom og forskningsenter for film- og videokunst.
Filmvisningen er arrangert av Kunstforum og Kunstforum 3/ 2013 vil være til salgs under arrangementet til 50,- kroner som betales kontant. Det er også mulig å tegne abonnement og få med seg tidsskriftet gratis.