Torsdag 22. november slippes årets siste KUNSTforum på det nye Astrup Fearnley Museet i Oslo. Blant høydepunktene er intervju med Nicolas Bourriaud, reportasje fra Bilbao og essay om Mario Garcia Torres´ verk på dOCUMENTA (13).

Nicolas Bourriaud, foto Frode Fjerdingstad
KUNSTforum 4 2012 er det 13. nummeret av papirutgaven som kommer ut siden vi startet opp. Fra første nummer av magasinet, som kom i september 2009, har vi skrevet om den nordiske og internasjonale kunsten med et mål om å ha en dynamisk dekning av både historisk kunst og samtidskunst. Våre ambisjoner har hele tiden vært, og er fremdeles, å være i takt med aktuelle diskurser, og å gjøre disse tilgjengelige for et bredt publikum. 22. november inviterer vi nye og gamle lesere til Astrup Fearnley Museet for å få et ferskt blikk på årets siste nummer.
Nicolas Bourriaud
I 1998 kom boken Relasjonell estetikk ut i Paris. Boken var et resultat av kunstkritiker og kurator Nicolas Bourriauds mangeårige omgang med en generasjon kunstnere som begynte å etablere seg på den internasjonale kunstscenen. Bourriaud var ikke fornøyd med det perspektivet postmodernismen kunne gi på samtidskunsten, og gikk igang med å finne et eget perspektiv for å beskrive disse kunstnerne. Han oppfant begrepene relasjonell estetikk og relasjonell kunst for å beskrive det han så; en engasjert kunst hvor mellommenneskelige relasjoner sto i høysetet.
I dag er dette begreper man ikke kommer utenom i samtidskunstens diskurser. Den relasjonelle tenkningen har seget inn i kunstfeltets tankeprossesser og blitt en del av vår kritiske tenkning og samtale om kunst. I et portrettintervju med Bourriaud i KUNSTforum 4 prøver André Gali å gi en bred introduksjon til mannen bak disse begrepene, som det siste året har vært direktør for det parisiske kunstakademiet.
Bilbao-effekten
I Oslo skjer det for tiden en enorm utvikling i Fjordbyen. Astrup Fearnley Museet åpnet nylig dørene til nye lokaler på Tjuvholmen, byggingen av nytt Nasjonalmuseum vil antagelig begynne i løpet av 2013 og om striden om beliggenhet løser seg vil vi etterhvert få et nytt eller utvidet Munch-museum. Når disse tre institusjonene er etablerte størrelser i Oslos bylandskap får kunsten en helt annet synlighet, og det blir spennende å se hvilken effekt det får på den lokale kunstscenen.

Guggenheim Museum Bilbao, gjengitt med tillatelse av Guggenheim Museum Bilbao
For 15 år siden ble det bygget en “franchise” av Guggenheim-museet i Bilbao. Museets signalbygg, tegnet av Frank Gehry, trekker til seg enorme mengder turister hvert år, noe som har skapt begrepet “Bilbao-effekten”. Nicolai Strøm-Olsen har vært i Bilbao for å undersøke hva slags effekt Guggenheim Museum Bilbao har hatt på kunstscenen i byen. De to byene kan ikke uten videre sammenlignes, men reportasjen kan likevel gi noen meningsfulle perspektiver på det å investere på denne måten i kunstens bygninger.
I tillegg til disse to sakene har vi intervju med A K Dolven, en verbal tenniskamp mellom kunstnerne Jan Freuchen og Kristian Skylstad, essay om Mario Garcia Torres og mye mer.
I forbindelse med det nye nummeret av KUNSTforum inviterer vi til slippfest på Astrup Fearnley Museet torsdag 22. november fra kl. 17.00 – 19.00.