The Spiral and the Square blir den mest omfangsrike og utfordrende utstilling Trondheim Kunstmuseum har gjort siden utstillingen med Elmgreen og Dragset i 2008. Formidlingsleder Jon-Arild Johansen forteller om utstillingen.

Eugenio Dittborn, The Internment of Malevitch II Airmail Painting No. 116, (1995-98)
Hva slags utstilling er The Spiral and the Square?
Det er en stor kollektivutstilling med rundt 20 internasjonale samtidskunstnere satt sammen av de to brasilianske kuratorene Daniela Castro og Jochen Volz. Utstillingens tema er oversettbarhet. Hva skjer i oversettingen mellom forskjellige språk, mellom kulturer, mellom tekst og visuelle uttrykk? Mellom stillstand og bevegelse, mellom fiksjon og fakta? Hva skjer mellom verk og betrakter, mellom kunstner, institusjon og publikum – eller mellom spiralen og kvadratet om man vil? Utstillingen vil i seg selv bli en øvelse i oversettbarhet, med performative verk og andre interessante kunstverk av blant annet Laura Lima, Dora Longo Bahia, Rivane Neuenschwander og Cildo Meireles.
Hva gjør denne utstillingen så aktuell akkurat nå?
I en verden hvor man mottar rapporter om alt som skjer i sanntid er det viktigere enn noensinne å være bevisst på det meningsbortfallet som kan oppstå når noe oversettes. Eller for den del: De nye meninger som kan oppstå i oversettelse. Man må være bevisst på at disse forskyvningene skjer, det er et spørsmål om gjensidig respekt mellom avsender og mottager.
Hvordan vil kunstmuseet sette eget preg på denne utstillingen?
Utstillingen har tidligere vært vist på Bonniers Konsthall i Stockholm. Vi kommer til å gjøre det slik at verkene vises i forskjellige konstellasjoner – noen verk vil vises ganske lenge, mens andre bare en uke, eller en dag. Slik vil publikum kunne komme tilbake til utstillingen flere ganger, og se forskjellige verk, og forskjellige kontekster hver gang – som kapitler i en bok, eller seksjoner i en samtale.
Les KUNSTforum omtale av utstillingen i Bonniers Konsthall i Stockholm
5. februar–31. mai 2012: Gråmølna, Trondheim Kunstmuseum

Joao Mode, (the impossiblity to) Vanish (2005 – 2011)