Atelierbesøk: Stian Ådlandsvik

Stian Ådlandsvik (f 1981) kommer opprinnelig fra Askøy utenfor Bergen, men har bodd og jobbet i Oslo de siste årene. For tiden bor han i Berlin i forbindelse med sitt residency på Künstlerhaus Bethanien.

Ådlandsvik er i november aktuell med utstilling på Waxy Pith i Brüssel. Det kommende året har han også utstillinger på Østfold Kunstsenter i Fredrikstad, Entrée i Bergen og Dortmunder Kunstverein i Dortmund.

Ådlandsvik er tilknyttet Galleri Erik Steen i Oslo og de siste utstillingene hans inkluderer; Echo, Künstlerhaus Bethanien, Berlin (2011), You only tell me you love me when you’re drunk (med Lutz-Rainer Müller), Hordaland Kunstsenter, Bergen (2010), Still Life with Moderen Guilt (med Lutz-Rainer Müller), MOT international, London (2010).

Fra Stian Ådlandsviks studio. Foto: Kari Kjøsnes.

Fra Stian Ådlandsviks studion. Foto: Kari Kjøsnes.

Fra Stian Ådlandsviks studio. Foto: Kari Kjøsnes.

Fra Stian Ådlandsviks studio. Foto: Kari Kjøsnes.

Fra Stian Ådlandsviks studio. Foto: Kari Kjøsnes.

Ådlandsvik sitt studio ligger i første etasje i en gul oppgang (mitt inntrykk er at de ulike oppgangene i dette bygget har hver sin farge, jeg har tidligere også vært innom den blå oppgangen) i Bethanien sine lokaler på Kohlfurterstraße i Kreuzberg. Studioet er stort, enkelt og lyst, med vinduer langs hele den ene langsiden. Mye av sjarmen og karakteren skapes av to grønne stoler som står under et av de store vinduene. Stolene har han har overtatt etter Lutz-Rainer Müller (Ådlandsvik sin partner in crime i mange prosjekter, blant annet et nylig avholdt performance-prosjektet bestående av 40 kyssende par, som ble vist i forbindelse med åpningen av gangbroen mellom Bjørvika og Grønland i Oslo).

Fra Stian Ådlandsviks studio. Foto: Kari Kjøsnes.

Fra Stian Ådlandsviks studio. Foto: Kari Kjøsnes.

Fra Stian Ådlandsviks studio. Foto: Kari Kjøsnes.

Siden studioet skifter eier hvert år var studioets opprinnelige innredning sparsommelig. Ådlandsvik har derfor bygget inn en ekstra modul på kjøkkenet som gjør det mulig å tilberede mat bestående av mer enn én komponent. Jeg ser på benkeplaten, enkel, men fin og registrerer at jeg liker handy kunstnere som kan bygge sine egne møbler. Ådlandsvik sier at han har omfavnet oppholdets ungkarsaktige studioliv og at han trivdes veldig godt i Berlin (selv om han, som mange andre av oss nordmenn her nede, har opplevd at den korte turen til Norge med Norwegian kan få opprinnelig lange og rolige opphold i Berlin til å føles kortere og mer hektisk enn først antatt).

Da jeg var på besøk på studioet var gulvet delvis dekket av et arbeid som er en videreutvikling av et verk fra utstillingen Hell is Chrome. Arbeidet blir til ved at Ådlandsvik tar bort en og en del fra en kopimaskin,  hvorpå delene kopieres etterhvert som de avmonteres. Dekonstruksjonen avsluttes når kopimaskinene ikke lengre kopierer og da er skulpturen ”ferdig”. Det ferdige verket ble vist på utstillingen UNFOLDING: PROCESSES/SPACE/TIMEAn exhibition in three stages på Grimmuseum i Berlin i sommer.

Fra Stian Ådlandsviks studio. Foto: Kari Kjøsnes.

Ådlandsvik er tilknyttet Galleri Erik Steen i Oslo og de siste utstillingene hans inkluderer; ”Echo”, Künstlerhaus Bethanien, Berlin (2011), ”You only tell me you love me when you’re drunk” (med Lutz-Rainer Müller), Hordaland Kunstsenter, Bergen (2010), ”Still Life with Moderen Guilt” (med Lutz-Rainer Müller), MOT international, London (2010).

3 kommentarer - “Atelierbesøk: Stian Ådlandsvik

  1. Jeg forstår ikke vitsen med denne reportasjen. Er det noe i veien med meg?

Din kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Du kan bruke følgende HTML-koder: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*