The Day The Sky Became My Ground

Kristiansand: Lørdag 19. juni åpnet Sørlandets Kunstmuseum utstilling med nyinnkjøpte verk av A. K Dolven.  Direktør Pontus Kyander forteller om innkjøpene, museets sommerutstillinger og fremtidsplaner.

A. K. Dolven, “The Day The Sky Became My Ground”, (2009)

Sørlandets Kunstmuseum kjøpte nylig inn A. K  Dolvens verk The “Day The Sky Became  My Groud” (2009) og “Between The Morning And The Handbag” (2002).  Da førstnevnte verk ble utstilt i London i våres skrev The Guardian dette:

”In her scratchy 16mm film “The Day the Sky Became My Ground” (2009), a nude young woman is captured spinning around, with the Arctic sky behind her. But as the camera scans up and down, the image somehow turns upside down: the sky beneath her, she hangs from the precarious ice. Watch long enough and the image seems to abstract into fractured white landscape and pink skin.”

Innkjøpet av disse to verkene er jo en meget substansiell ervervelse. Når ble det bestemt at museet skulle gjøre denne satsningen?

A. K. Dolven, “Between The Morning And The Handbag”denne satsingen?

– Personlig har jeg jobbet med A. K Dolven siden år 2000. Allerede før jeg kom til Kristiansand sto det på min ønskeliste å kjøpe inn verk av henne.  Etter litt samtale med innkjøpskomiteen kom vi frem til at vi ikke hadde verk av A. K Dolven, derfor dro vi for å se hennes utstilling på Wilkinson Gallery i Londen.

Kyander forteller at det var i London innkjøpskomiteen ble enige om å gjøre innkjøpet.

– Vi så at verkene som var utstilt, passet godt med hennes kunstnerskap. Verkene forholder seg til tema hun jobber med, som horisonten og virkningen av lys i havet. Så var det skjønt å få kjøpt inn ”Between the morning and the handbag” (2002) som jeg mener er et av hennes ikoniske verk. I tillegg kommer jo det faktum at dette verket ikke finnes i noe annet offentlig museum i Norge, vi får altså en rolle som forvalter.

– Da vi hadde gjort innkjøpet, fikk vi en fantastisk gave; A. K Dolven ga oss videoverket ”Selfportrait Berlin February 1989 – Lofoten August 2009” og maleriserien ”Film stills fra a day I-VII”.

Det betyr at museet når kan vise A. K Dolven i en sammenheng.

– Jeg håper dette er noe vi kan gjøre mer av; altså kjøpe serier av kunstnere slik at det blir en hel kontekst.

Samarbeid med Agder Naturmuseum

Samtidig med åpningen av The Day The Sky Became My Ground åpnet Sørlandets Kunstmuseum en utstilling med verk av den New Zealandske kunstneren Jill Kennedy sammen med Agder Naturmuseum. Kennedy jobber også med video, men det er animasjonen som er hennes medium.

– Hvordan kom dere på å trekke en New Zealandsk kunst til Kristiansand?

– Jeg jobbet tidligere med offentlig kunst i Aukland, og hun var en av de kunstnerne jeg arbeidet med. Da vi bestemte oss for et samarbeid med Agder Naturmuseum, slo det meg at hennes tematikk er veldig interessant.

Kyander forteller at Kennedy arbeider mye med zoologi og hvordan gjenstander vises i museer.

– “Canaries in Colour” (2007), “At home with the ants” (2008) handler nettopp om zoologi. Vi har valgt å stille ut verkene i montrene på Agder Naturmuseum slik at når du ser på det zoologiske materialet, kan du litt senere se et kunstverk som relaterer seg til samme tema, men på en annen måte.

Jill Kennedy, “Better Military Modelling”, (2008)

To antipoder

Museet viser nå to store utstillinger med video- og filmkunst. Er det en sammenheng mellom de to utstillingene?

– Du kan si at det er to generasjoner som jobber med video og film. Jill Kennedy er omtrent like gammel som Thora Dolven Balke, datter av A. K Dolven.  Men A. K Dolven og Jill Kennedy er også bokstavelig talt motsetninger. Dolven kommer fra Nordnorge og jobber i Lofoten, mens Kennedy bor på den andre siden av kloden.

Kyander mener også at man kan finne flere interessante motpoler blant de to kunstnerne

– Kennedy jobber med animasjon, hun gjør alt i et studio og i computeren.  Dolven jobber klassisk med 16 eller 35 millimeter film og er mye mer opptatt av malerieske virkemidler som lys, refleksjon og luft.

– Kan man i tilnærmingsmåten til videoverket se en generasjonsforskjell?

– Jeg vet ikke om denne forskjellen sier noe om forskjeller mellom generasjonene. Derimot sier det noe hvilken stilling animasjonen har fått innenfor samtidskunsten. For ti år siden var det lite animasjon, i dag er det helt sentralt.

De nye medier er mest spennende

– Når dere presenterer to utstillinger med videoverk denne sommeren, og begge er planlagt etter at du tiltrådte i januar, kan vi se det som en retning du ønsker å ta museet i?

– Jeg håper museet kan bli sterkere på nye medier. Det er innen dette feltet det mest spennende skjer innenfor samtidskunsten.  Filmen og videoen er ikke ny, men den har fått større artikulasjon.  I denne forbindelse håper jeg at museet til neste år kan få til en utstilling med Eija-Liisa Ahtila til neste år, i samarbeid med en profilert satsning på finsk samtidskunst og design.

Kyander understreker at de ikke kun viser video- og filmverker.

– To koreanske malere integreres i samlingen i sommer, og Ane Mette Hol presenteres i vårt nye rom for papirbasert kunst. Begge utstillingene åpner 1. juli. Vi vil at det hele tiden skjer noe nytt på museet.

A. K. Dolven, Day The Sky Became My Ground

Jill Kennedy, New Educational Series

19. juni – 29. august 2010

Sørlandets Kunstmuseum, Kristiansand

Din kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Du kan bruke følgende HTML-koder: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*