Frodig mangfold

Hvis du bare stirrer nok, kan du høre kvitringen. Årets avgangsutstillinger fortjener et siste tilbakeblikk.

Ida Følling, detalj fra “Vitenskap er fiksjon”

Forestill deg Frida Kahlo som maler naturen rundt Gabriel Garcia Marquez sin Macondo, med et detaljnivå og med et uttrykk for frodighet som er enda rikere enn i boka; en jungel der små apekatter klatrer på et bittelite tre mens en tilsynelatende død eller hypnotisert mastodontisk giraff ser på scenen med fjerne øyne, hennes persepsjoner fanget av og lukket i jungelens harmoniske, forstyrrende skurring.

Hvis du stirrer videre, hører du kvitringen av hundrevis av fuglearter, men hvis du plutselig snur deg, og ser bort fra Ida Føllings tegning, ser du noe helt annet: En stor, firkantet trekasse som mumler, et bilde av et smilende barn som holder automatgevær, tregrener skrudd sammen i en bærende struktur; inne i strukturen noen små hus laget av kork. Inne i husene som minner om tradisjonelle afrikanske boliger, finnes det små meldinger, et lys, en liten skjerm som viser Kate Naluyele, artisten bak de små husene.

Sümer Sayin, “2,5D”

Oslo

Naluyele har nettopp ønsket oss velkommen inn i Kunsthallen på Tullinløkka, den delen av Nasjonalmuseet som hospiterer utstillingen Bachelors at Large, avgangsutstillingen for bachelorstudentene ved Kunstakademiet i Oslo, en del av Kunsthøgskolen KHIO.

Med entusiasme forklarer hun at tanken bak de små husene er at de en dag kan bli store, ved å lage flyttbare vegger av resirkulert materiale som skal brukes istedenfor leire for å fornye boligtradisjonen i Afrika. Ideen er å forandre et lite stykke verden ved hjelp av kunst.

At kunsten kan forandre verden er det ingen tvil om. Særlig blir den påvirket av omgivelsene rundt seg. Selv kan man påvirke Tito Freys installasjon ved å sende en sms. Ordet man skriver, forandrer verket mens man ser på og blir projisert på veggen sammen med skyggen av en engstelig mengde ensomme, perforerte mennesker. Verden de lever i, er solid som materialet deres figurer er laget av, lett som lyset som skaper deres skygger.

Freys verden er ikke som verdensbildet som er skapt av to forskjellige kart kuttet i strimler og så vevet sammen av Sümer Sayin. Verket ”2,5 D” viser oss at verden ikke er flat, men myk, bølgete. Det er som om vi kunne flyte over selve kontinentene, ikke bare sjøen.

Derimot er verden en hard, komplisert, hvit, skitten affære i Tom Backe Rasmussens installasjon ”A Perfect Circle”. Den skapes av maktrelasjoner, hvite silhuetter av stater og kontinenter, metalliske oljeflekker som brenner av metallisk ild, TV-er. Denne verdenen er til salgs for 200.000 kroner og finnes utstilt i et rom på Stenersensmuseet.Den er som Sayins kart en del av avgangsutstillingene for masterstudentene ved Kunstakademiet.

Utstillingen på Stenersensmuseet viser verk av studenter som mestrer teknikken bedre, som ikke mangler ideer, og som har en tendens til å være mer provokative enn bachelorstudentene, viss verk likevel holder høyt nivå og kvalitet. Stenersensmuseet og Nasjonalmuseet har hospitert utstillingene frem til 13. juni.

Tom Backe Rasmussen, “A Perfect Circle”

Bergen

Avgangsutstillingen for Kunstakademiet i Bergen avsluttet tidligere i vår.

Masterutstillingen The Mosquito and the Ruler ble holdt ved Bergen Kunsthall, og kunne besøkes frem til 23. april. Blant annet kan Ricardo del Pozos utforskning av forholdet mellom rom og lyd nevnes, samt Anngjerd Rustand ”Erratic”, en skulptur laget av cirka åtte hundre stein, som minner på en fugleflokk, og som den er like følsom for luftstrømminger.

Også bachelorutstillingen for Kunstakademiet i Bergen ble avsluttet nylig. Den ble holdt i Bergens Kjøtt lokaler. Arbeiderne er av variert art og teknikk. Max Anderssons hooligans møter Simon Torssel Lerins ”Daphne” en animert opera i to deler, mens historiske gjenstander og vitenskapelige instrumenter møter hverandre i Margit Selsjord Bratlies bilder.

Kuratoren for utstillingen, lektor Morten Kvamme, sier seg ”imponert over nivået på arbeidene som er representert i utstillingen. Tittelen på utstillingen 2 Cool 4 School representerer også et sterkt ønske om å delta på en profesjonell arena”.

Trondheim

Masterstudentene ved Kunsthøgskolen i Trondheim utstiller i stedet ved Gråmølna, Trondheim Kunstmuseums nye utstillingsavdeling på Solsiden.

I konservator Merete Hovdenak sine ord viser KiT Master 2010 ”9 masterstudenters solide arbeider og […] Gråmølnas moderne paviljong bidrar til å ramme inn denne utstillingen”.

Blant mange interessante verk finner man Kristofer Henrikssons ”Raindrop (in ebony block)” – en kube med målene 1x1x1 cm der det er blitt innkapslet en regndråpe – man finner Uta Freier Beers, ”Vennskap gjennom årene” – et album som inneholder, i par, bilder av venner, hvert bilde tatt med flere års mellomrom.

”Det er godt å se hvordan kurator Jørgen Svensson også har lykkes i å plassere arbeidene sammen og skapt en helhetlig og lesbar avgangsutstilling”, fortsetter Merete Hovdenak. Utstillingen ble ifølge Hovdenak godt besøkt av et yngre publikum.

2 kommentarer - “Frodig mangfold

  1. Hvorfor er ikke bachelorutstillingen til Kunstakademiet i Tromsø kommentert?

Din kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Du kan bruke følgende HTML-koder: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*