Bergen: Bergenskunstnere var lei av prat og ville sette fokus på seg selv. Natt til første mai arrangeres derfor The Bergen Biennale 2010 med konserter, publikasjoner og performance.
– Biennaler handler egentlig om å skape og vise kunst. I Bergen er det blitt veldig mye prat om hvordan man skal lage en biennale eller en triennale. Vi bestemte oss for å gjøre det alle snakker om.
Vilde Andre Brun er en del av kunstnerkollektivet / tidsskriftet Ytter, som består av Julie Lillelien Porter, Anne Marthe Dyvi, Anngjerd Rustand og Vilde Andrea Brun. Sammen med det London-baserte kunstnerkollektivet Gandt arrangerer Ytter The Bergen Biennale 2010: The Most Important Art Event This Decade.
The Bergen Biennale 2010 går av stabelen natt til første mai på Landmark og slutter på visningsrommet Entrée. Forhistorien, forteller Vilde Andrea Brun, var at Ytter hadde lagt planer for et arrangement med performancer natt til første mai. Det var en del av deres markering av Vestlandsutstillingen. En samtale med Jenny Moore Koslowsky, artist in residence på USF verftet, avslørte imidlertid at Moore Koslowsky og Gandt planla noe av det samme som Ytter.
– Vi tenkte det var dumt med to lignende arrangementer og bestemte oss og gjøre et en en bredere miks av kunstnere.
Internasjonal tidsskrift lansering
– For min del startet The Bergen Biennale 2010, og samarbeidet med Ytter, med at jeg måtte forsøke å finne en måte å avslutte min residency på USF I Bergen. Siden jeg har jobbet mye med Gandt i London var det naturlig å ta det som et utgangspunkt. I den forbindelse har James Ferris og Sophie Risner, to av Gandts medlemmer, reist fra London til Bergen for å delta på Biennalen.
Jenny Moore Koslowsky forteller at Gandt startet som et tidsskrift, men at det nå også er et atelierfelleskap i London som gir folk et rom til å utvikle og lansere kunst. Det er en fleksibel institusjon bestående av alt fra 3 til 25 mennesker, alt avhengig av hvor mange personer som trengs for å gjennomføre et arrangement. Denne bakgrunnen gjorde det naturlig for Moorge Koslowsky å ha et fokus på andre tidsskrifter og fanziner.
– Da jeg forsøkte å smyge meg innpå kunstscenen i Bergen oppdaget jeg Ytter. Det jeg likte med dem var at de forsøkte å skape sin egen kontekst. Du trenger ikke en institusjon for å kunne oppleve kunst.
Brun forteller at å skape denne konteksten var noe av motivasjonen for arrangementet.
– Fra Ytter’s side ønsker vi med The Bergen Biennale å rette fokuset mot kunsten og kunstnernes kunstfaglige kompetanse! Vi mener at kunst ikke kun kan defineres fra utsiden av teoretikere, men at det er helt nødvendig at kunstnernes erfaring og kunnskap blir brukt og lyttet til i ulike debatter som definerer samtidskunsten. For eksempel i biennaledebatten i Bergen. For oss er kunst et utøvende fag, hvor vi som kunstnere sitter med en nøkkelrolle i henhold til definisjonen av faget,
På Landmark blir det derfor et fokus på kunstnerdrevne virksomheter som forsøker å skape et eget rom.
– Du vil være vitne til lanseringen tidsskriftene av Gandt (London/L.A.), Me & My Friends (Zurich/London), The Mock and Other Superstitions (London), Alphabet Prime (Stockholm), og Kønst (Bergen/Berlin), påpeker Moore Koslowsky.
Performance
Samtidig vil det være flere performancer.
– Mens jeg har vært artist in residence på USF har Patrick Coyle vært artist in residence på Gandt i London. Jeg syntes det var spennende å trekke ham inn i biennalen.
Moore Koslowsky skal selv ha en performence og ved siden av dette er det blant annet er video installasjon av Jason Underhill (Los Angeles).
– Jason Underhill har laget en installasjon som man også kan bruke som karaoke maskin.
Mens det hele foregår vil WORK, en helaften performance av den Londonbaserte kunstneren Sophie Risner utspille seg
Andre del av kvelden foregår på Entrée.
Brun forteller at dette blir både avslutningen på det kunstneriske programmet, og en fest til å feire biennalen. Her for man se performancer av Agnes Nedregaard (Bergen/Glasgow), Midskills (Tromsø) og en fortsettelse av Patrick Coyle’s 100 Red Exercise Books. Deretter fortsetter det hele med en konsert med The Boogey Boys .
Feiring av Bergen
Siden The Bergen Biennale 2010 også foregår under Vestlandsutstillingen, og siden Ytter er med på Vestlandsutstillingen, er det naturlig at biennalen blir en del av utstillingen.
-Da vi ble spurt om å gjøre noe i Bergen under Vestlandsutstillingen bestemte vi oss for å feire det provinsielle.
Brun sier det også er en kommentar til biennale debatten.
– I debatten har man begrunnet biennalen med at den skal gjøre kunstscenen i Bergen spennende. Men vi som jobber her opplever miljøet som spennende. Spørsmålet er derfor ikke hvordan man kan gjøre Bergen interessant, Bergen er interessant.
Moore Koslowsky avslutter det hele.
-En biennale burde handle om er det som allerede er, og i vår biennale har vi fokusert på det som bobler nå.