Oslo: Fredag åpner Steinar Jakobsens utstillingen «Apparitions» på Galleri K. Kunstforum snakket med ham i New York før åpningen av utstillingen “Fall Forward” om inspirasjon og hans forhold til Oslo og New York.
– Det varierer hvor jeg får inspirasjonen min fra. Hver gang jeg er i New York må jeg se Velázquez. Fargene og kjøligheten i arbeidene hans er veldig interessant. Det er noe fotografisk over maleriene hans som er veldig spennende. En annen kunstner som har inspirert meg er Barnett Newman.
Barnett Newman som selv var jøde har noe deilig protestantisk over maleriene sine, forteller kunstneren Steinar Jakobsen og legger til at Barnett Newmans prosjekt var nyskapende i sin samtid. Han føler at spenningen fremdeles sitter i maleriene.
Jakobsen, som fra fredag er aktuell på Galleri K med utstillingen «Apparitions», innrømmer at han lar seg inspirere av det som skjer i New York. I verket ”Look Back in Puzzlement II”, en serie malerier som Jakobsen ferdigstilte i 2008, kan man se hvordan New York direkte har influert arbeidet hans. Maleriene inneholder motiver fra nattelivet på gater i New York, Bangkok og Oslo og er ifølge kunstneren et forsøk på å fange den fragmenterte urbaniteten som har vokst frem i det 20. århundre.
– New York i seg selv er inspirerende! Manhattan er litt europeisk, mens Brooklyn er mer amerikansk og det er en spennende kontrast. Da jeg bodde her så var det viktig for meg å komme meg litt utenfor Manhattan og se tilbake på øyen for å sette pris på hvor vakker den er.
Jakobsens tilhørighet til byen begynte etter han var ferdig på Kunstakademiet i Oslo i 1993 og flyttet til New York for etterutdannelse, en strategisk beslutting for å ikke kjøre seg fast forklarer kunstneren.
– I New York er det lett å bli påvirket av optimismen, positiviteten, tankegangen og farten. Byen styrker identiteten din og gjør en til “seg selv”. Da jeg kom hit ble det norske i meg styrket. Jeg ble mer glad i Norge og norske verdier. En kombinasjon av Oslo og New York sammen stimulerer meg, og kontrastene byene gir skaper en helhet.
Utstilling i New York
Kunstforum fulgte med Jakobsen, til galleriet Sara Tecchia, før åpningen av gruppeshowet “Fall Forward” (24 September – 7 Desember) hvor Jakobsen stiller med tre malerier. Maleriene malt i olje på aluminum er basert på fotografier tatt av kunstneren. Motivene i maleriene er negativer av fotografiene. Jakobsen bruker en reduktiv teknikk hvor han fyller maleriet med maling for å så ta bort malingen i de positive områdene, og skaper ett reversert forhold til positivt/negativt område i maleriet.
To dager før åpningen var han i full gang med å skape mer uorden i det kontrollerte kaoset i galleriet. Hans gode humør gleder alle, bortsett fra gallerieieren Sara, mens hun observerer han avstøve et av sine kunstverk.
– Nei, svarer han Sara lekent, jeg aner ikke hva jeg gjør…
Noe senere befant vi oss i skyggen av The Highline, en ny promenade bygget på gamle togskinner som skjærer igjennom Chelsea. Steinar Jakobsen fortalte om forskjellen på galleriverdene i Oslo og i New York. En forskjell som han mener ikke er så stor.
– Det er et større spekter i forhold til kvalitet her. Siden New York er en så stor metropol så finner man enorme mengder useriøse gallerier, samlere og kunstnere. Det er noen ganger mangel på seriøse samlere her, og kvalitet kan bli oversett fordi bare effekten av kunsten teller når man ikke handler strategisk. Det er i perioder mye penger i New York-markedet og pengene sitter noe løsere en i Norge. New York-markedet virker mer turbulent og mobilt, her kan kunstnere oppleve ekstrem susses eller fatalt nederlag over natten.
Jakobsen forklarer at det finnes ulike typer kunstsamlere i alle markeder.
– Noen samlere har ett bevist forhold til gjensalgsverdi, andre følger hjertet, mens noen følger media. I oppgangstider dukker det opp en mengde nye samlere som ofte handler ut ifra trender og hva som fremstår i media som hype, ofte kunst uten gjensalgsverdi.
Jakobsen avslører at det ofte er de samlere som handler fra hjertet som ender opp med den største gevinsten. Han forteller at det forrige galleriet hans Margaret Thatcher Project gjorde noen gode salg, som en serie med bilder til Harvard Business School. Skolen er ett eksempel på en institusjon hvor kunstkjøpene er seriøse med fokus på fremtidig verdi og kvalitet som drivkraft for innkjøp. Beslutningene til slike kjøpere er basert på markedet og kunstneren, ikke på galleriet.
Jakobsen forklarer at mange gallerier i New York ofte er useriøse, mangler kontakt med de riktige kundene, eller har for mange kunstnere å promotere til at hver enkelt kunster får nok oppmerksomhet.
– Gallerier åpner muligheter for en kunstner ved å stille ut og markedsføre hun eller han. Men ofte så gjøre de ikke nok. Tregheten hos Margaret Thatcher Projects gjorde at jeg brøt med dem og valgte å gå over til Sara Tecchia som er mitt nåværende galleri. Det gjenstår å se om Sara Tecchia kan gjøre en bedre jobb.
Forskjellig prissetting i Norge
Han oppfatter at samlere oftest ser på ham likt i Norge og New York.
– Maleriene mine blir kjøpt fordi kunden liker kunstverket. I Norge blir maleriene mine noen ganger kjøpt som en investering fordi jeg har blitt en del av andrehåndsmarkedet. I New York er ikke gjensalgsverdi like viktig for kunden.
To dager etter vårt møte med Steinar Jakobsen åpnet utstillingen Fall Forward hos Sara Tecchia. Utstillingen er en samlingsutstilling av kunstnerne som hører til Sara Tecchia, og inkluderer både europeiske og amerikanske kunstnere. For Jakobsens del gikk utstillingen bra, og hans arbeider fikk mye oppmerksomhet. Spesielt ett av maleriene til Steinar “The Hulder” (Huldra), fikk veldig mye oppmerksomhet som ett av høydepunktene ved utstillingen. Maleriet som er malt i negativ av en halvnaken dame som stirrer halvt dominerende, halvt forførende på tilskueren gjorde et kraftig inntrykk på publikum. Her kan man forstå hva Steinar Jakobsen mener kan trekke New York markedet til hans malerier. Motivet spiller på folkesagnet om Huldra, og den tette norske skogen bak henne er mystisk og tiltrekkende.
– Noen av maleriene mine kommer til å mottas bedre i markedet her enn andre. Amerikanere liker et opplagt, men mystisk motiv. Veldig gjerne litt ”flashy” også. Jeg prøver å kombinere en hedenskprotestantisk cocktail som jeg tror fascinerer mange her borte. Arbeidene mine fremstår mer nordiske en de ville gjort hjemme i Norge. Jeg lar meg ikke påvirke av hva publikum ønsker. Jeg har mine prosjekter og ideer, men det er jo hyggelig at New York-markedet liker det jeg lager.
Bilder:
Fellesbilde: (fra venstre) Steinar Jakobsen, “Apparition”, Oil on aluminum, 29.5 x 35 inches, 2008, Matthias Koester,”Grace Bride”, Oil on aluminum, 39 x 39 inches, 2009, Steinar Jakobsen, “Ane”, Oil on aluminum, 35 x 29 inches, 2008
Steinar Jakobsen,”The Hulder”, 2009, Oil on aluminum, 79 x 59 inches, Courtesy of Sara Tecchia Roma – New York