Fett til folket

Kistefos Museum hedrer Harry Fett (1875-1962) i kulturminneåret. Vi får anledning til å gjenoppdage mannen gjennom hans private kunstsamling som nå for første gang vises for publikum.

CHRISTIAN KROGH: 17. mai, 1890-tallet.

Museets hovedutstilling, kalt Kunst til Folket! – Høydepunkter fra Harry Fetts malerisamling, gir oss innblikk i Harry Fetts intime og private interesse for norsk malerkunst. Verkene vi kan se hang på veggene i Harry Fetts bolig Christinedal på Bryn. Der samlet han med iver malerier av kunstnere som var ham kjær, blant annet Christian Krogh, Henrik Sørensen og Axel Revold.

Harry Fett var en mann av sin tid, vesentlig opptatt av å gjøre Norge til en kulturnasjon. I tillegg til å være en velstående fabrikkeier var han kunsthistoriker, riksantikvar i over tretti år, grunnleggeren av foreningen “Kunst på Arbeidsplassen”, og ikke minst anses han å være stamfar til det norske kulturminnevernet. Men selv med sitt betydelige bidrag til norsk kulturliv er han idag ukjent for de fleste.

Derfor er det på sin plass å kaste nytt lys over Harry Fett i år som er Kulturminneåret – og det blir ikke gjort hvor som helst. Kistefosmuseet ligger vakkert i grønne omgivelser ved Randselva i Jevnaker, og har som mål å vise blant annet en del av norsk industrihistorie. Det skjer i de gamle lokalene til AS Kistefos Træsliberi, men hele området er også blitt et sted for kunst, med skulpturpark og diverse utstillinger.

Men dr. Fett var som sagt opptatt av å bringe kunst til folket, og i 1950 opprettet han formidlingsinstitusjonen “Kunst på Arbeidsplassen”, som fremdeles driver med kunstutleie til bedrifter.

Han ville at kunsten skulle være tilgjengelig for alle; kunsten skulle være et redskap til folkeopplysning, og den burde da gjerne henge der store deler av folket befant seg, nemlig i fabrikker. Derfor er det vanskelig å tenke seg noe bedre utstillingssted for denne utstillingen enn nettopp Kistefosmuseet.

Norvège fin de siècle

Maleriene er utstilt i Galleri Nybruket som en gang var en sliperibygning, og de er valgt ut av kurator Nora Ceciliedatter Nerdrum.

Vi ser umiddelbart at her er det tale om noe mer og noe annet enn en vanlig rikmanns kunstsamling. Mange av maleriene er utført av venner av Harry Fett, og alle er figurative.

Fett hadde stor sans for Christian Krohg, og en egen sal var dedikert til ham på Christinedal. På Kistefos kan vi se en del av disse maleriene samlet tett i tett. Men slett ikke så tett som de hang Harry Fetts bolig, hvor det tøt frem kunst over alt.

Utstillingen viser den ene storheten etter den andre; vi kan beundre verker av Werenskiold, J. C. Dahl og Henrik Sørensen, som de fleste av oss nok aldri har sett før, og vi får et godt innblikk i Harry Fetts forkjærlighet for norsk kunst rundt sekelskiftet. Utvalget er variert, og selv om han omtalte Munch som “et av de største malergenier i Nord-Europa siden Rembrandt”, må vi nøye oss med et par (meget tidlige) malerier av ham, for privatmannen Harry Fett prioriterte realistiske verker.

Blant de store navnene møter vi også mindre kjente, som for eksempel Alfred Hauge, et geni som døde bare 25 år gammel.

Kunst til folket! gir et overraskende og friskt innblikk i en original kunstelskers private gemakker. Harry Fetts minne vil stå sterkere etter dette.

Kunst til folket! Harry Fetts malerisamling
Kistefos-museet 24. mai – 28. september
Kurator: Nora Ceciliedatter Nerdrum

Billedtekster:

CHRISTIAN KROGH: 17. mai, 1890-tallet.

REIDAR AULIE: Til morgenstell på Grini, 1945.

KURATOR: Nora Ceciledatter Nerdrum. (Foto: Diane Alexandra Berbain.)

ALFRED HAUGE: Fruen fra havet, ca. 1896.

Din kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Du kan bruke følgende HTML-koder: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*