Kunst fra et plyndret Afghanistan

Da Taliban sprengte de store buddhafigurene i Bamiyandalen gikk det et sjokk gjennom verden av frykt for utradering av Afghanistans unike historiske kulturarv. Men på 1980-tallet fikk afghanske konservatorer smuglet noe av landets verdifulle kunstskatter ned i hvelv.

Nomadisk krone fra Tillya Tepe av gull og imitert turkis (ca. 100 f. kr.) Foto: Monica Anette Svorstøl.

Nasjonalmuseet i Kabul har de siste 30 årene vært plyndret, okkupert, bombet og angrepet av religiøse ekstremister. Tusenvis av historiske kunstgjenstander er forsvunnet, smadret eller solgt. Men i 2004 kunne man meddele verden at bortgjemte skatter på mirakuløst vis hadde overlevd 25 år i hvelvet under Presidentpalasset – uskadd og intakt. De forteller en unik historie.

Halssmykke med granuleringer og en hårpynt utformet som en vær i gull fra Tillye Tepe (ca. 100 f. kr.) Foto: Monica Anette Svorstøl.

I vår tid er det lett å tenke på Afghanistan som et konfliktfylt sted. Nå er to tusen år gamle kunstgjenstander brakt frem i dagens lys og forteller om ett Afghanistan de færreste kjenner til. Gjenstandene vises nå i den spektakulære vandreutstillingen, ”Afghanistan – Den gjemte historien”. Siden 2006 har den vært utstilt hos kunstmuseer i Paris, London, New York, Amsterdam, Washington, San Francisco og Stockholm. Nå besøker den Trondheim som eneste stedet i Norge, og er årets sommerutstilling hos Vitenskapsmuseet.

To gullringer dekorert med dragehoder. Foto: Monica Anette Svorstøl.

Afghanistan midt i verden
Liggende i hjertet av Asia har Afghanistan alltid vært en del av et komplekst nettverk av ulike kulturer. I sentrum for internasjonale handelsaktiviteter mellom Kina, India og Europa, har Afghanistan vært en region der folkeslag og språk fra hele Sentral-Asia har kommet og gått. På kryss og tvers gikk det eldgamle handelsruter gjennom landet. I tusenvis av år var gamle Afghanistan et gigantisk kulturelt veikryss langs Silkeveien, og et møtepunkt for karavaner som fraktet handelsvarer mellom øst og vest, nord og sør gjennom øde fjell- og steppelandskaper.

”Afghanistan – Den gjemte historien” forteller denne historien. Den er nå montert i 2. etasje i Gunnerushuset og inneholder 228 utrolige kunstgjenstander og rariteter fra Afghanistans historie datert fra 2200 f.kr til 200 e.kr. Utvalget fra er ikke bare kunstnerisk og håndverksmessig imponerende, men forbløffende arkeologiske funn avslører et gammelt Afghanistan med en kompleks og mangfoldig antikk kulturhistorie.

Drikkebeger i stein. Foto: Monica Anette Svorstøl.

Glassmontre med unike gullsmykker og elfenbein med turkisstein (turqoise) og ornamenter kommer fra et forbløffende funn av nomadisk gull. Det ”baktriske gullet” fra det gamle landområdet Baktria fant arkeologer i seks kongelige graver i den gamle byen Tillya Tepe datert til 100 e. kr. Hellenistiske objekter, kapitéler og andre greske arkitekturdetaljer fra år 200 f.kr. ble funnet i den greske baktriske byen Aï Khanum, anlagt av Alexander den stores etterfølgere. Utstilt er også handelsgods, elfenben og utskjæringer i indisk stil og romersk glass fra 100 e.kr. funnet i handelsbyen Begram i hjertet av Silkeveien.

Oversiktsbilde fra utstillingen. Foto: Monica Anette Svorstøl.

Et par støvelspenner som avbilder en vogn trukket av drager av gull, turkis, og karneol fra Tillya Tepe (ca. 100 f. kr.) Foto: Monica Anette Svorstøl.

Nomadisk gull
Handel, folkevandringer og invasjoner fra nord, vest og sør skapte en kulturell smeltedigel til stor inspirasjon for kunsthåndverkere til å utvikle nye kunststiler. I utstillingen vises ornamentert kunsthåndverk med innslag av ulike kulturelle elementer og kunstneriske tradisjoner fra ulike land. Smykker med et mangfoldig symbolbruk etter påvirkning fra de omkringliggende kinesiske, indiske og greske kulturområdene. Mange av de utstilte gjenstandene bærer greskinspirerte mytiske skikkelser av løver, griffer og leogriffer (Chinthe), Afrodite, Nike, Athene og Dionysos.

Bronsefigurer fra Begram (ca. 200 e.kr.) og en spenne med en fremstilling av Dionysus og Ariadne i gull og turkissten fra Tillya Tepe (ca. 100 f.kr.) Foto: Monica Anette Svorstøl.

Andre særegenheter ved disse vakre gjenstandene er de utrolige designløsningene man finner i de nomadiske gullsmykkene. For nomadene var det avgjørende at prydgjenstander var lette å forsvare og transportere. I Tillya Tepe er det funnet 20 000 gjenstander i gull i form av belter, hårpynt, draktspenner, våpen, halsekjeder og søljer som små blomster festet til de avdødes drakter. Kobber, gull og bergarten lapis lazuli var i oldtiden sterkt ettertraktet som råstoff og smykkestein. Små ornamenterte gullplaketter påsydd klær eller båret på kroppen signaliserte velstand og makt. Den naturinspirerte hodekronen var laget for at den lett kunne demonteres i fem deler og legges sammen når den ikke ble anvendt.

Skosåler av tynne fotformede gullplater fra Tillya Tepe (ca. 100 f. kr.) Foto: Monica Anette Svorstøl.

Antikke storbyer
Franske arkeologer avdekket byen Aï Khanum i (1964 -1978), som på usbekisk betyr «Fru Måne» – Månebyen. Der fant de rester av greske hus, teater, tempel og palasskompleks. Byen drev omfattende handel med Middelhavsområdet. De utstilte bygningsdetaljene, de to greske kapitelene, småskulpturer, bruksgjenstander og amforaer til oppbevaring av olivenolje, viser greskinspirerte representasjonene av gamle indiske guder. Et tropisk solur tyder også på at indisk astronomi vært praktisert.

Utskåret elfenben med sitater fra buddhistiske legender og indiske kjærlighetshistorier fra Begram (ca. 100 e.kr.). Foto: Monica Anette Svorstøl.

De utstilte arkeologiske funnene fra den antikke byen Begram har aldri tidligere vært utstilt. Alt ble utgravd fra to lagerrom som hadde vært forseglet i to tusen år da arkeologer oppdaget rommene på 1970-tallet og  er godt bevarte luksusgjenstander av kinesisk, indisk, gresk og romersk opphav. Gjenstander av porfyr, glassvaser, mugger og beger fra Egypt og Syria, rikt dekorert med malte fremstillinger av fiske- og jaktscener utført av talentfulle kunstnere og et skjold dekorert med medusas hode kan sees.

Drikkebeger i glass malt med kvinner som høster dadler og glassfisker funnet i Begram (ca. 100 e.kr.)

Verdifull kulturarv
Målet med utstillingen er å gi innsikt i en betydningsfull kulturhistorie og et Afghanistan du kanskje ikke trodde fantes. Vandreutstillingen er en direkte konsekvens av de siste tiårene med uroligheter, og forteller om et kulturelt mangfold gjennom et sjeldent utvalg av vakre kunstobjekter. Takket være heroiske innsats ble disse skattene reddet. At de nesten ble tapt understreker hvor verdifulle de er – og hvor skjør kulturell arv er for store samfunnsendringer.

”Afghanistan – Den gjemte historien” er å se helt frem til 2. september hos Vitenskapsmuseet i Trondheim.

Halssmykke fra Tillye Tepe av gull, turkis, lapis lazuli, karneol og perler (ca. 100 f. kr.) Foto: Monica Anette Svorstøl.

Steinkrukker fra Aï Khanum (200 f.kr.). Foto: Monica Anette Svorstøl.

Et hode fra restene av en nisjeskulptur i ubrent leire fra templet i Aï Khanum (200 f.kr.). Foto: Monica Anette Svorstøl.

1 kommentar - “Kunst fra et plyndret Afghanistan

  1. Man kan beundre ”Afghanistan – Den gjemte historien” og gullet som glimrer, men utstillingen fra 2006 har en politisk slagside som også bør være tema. For Natos «militære intervenering» i Afghanistan startet opp i 2003, og etter tre år anså man altså at tiden var moden for å hente frem nasjonalmuseets skatter, og å skipe disse ut av landet.

    Utstilingens enkle, lille katalogen har en engelsk tekst signert utenriksministeren i natomedlemmet Norge. Så at tiltaket har politiske implikasjoner også, er ikke noe man forsøker å legge skjul på. Kulturredaksjonene tar derimot ikke tak i dette, så vidt meg bekjent.
    Ser man på tidspunktet (2006) og turneen*, synes utstillingen sterkt motivert av Natos ønske om å slå politisk mynt på denne kulturskatten – for med den på turné kan man vise til at Afghanistan etter bare tre år med vestlig inngripen var sikret et akseptabelt sikkerhetsnivå igjen.
    *Områdene som Silkeveien gikk over ligger langt fra «Paris, London, New York, Amsterdam, Washington, San Francisco og Stockholm», og Trondheim.
    Spørsmålet blir om en slik turné utelukkende for et publikum som bor på den vestlige hemisfære, ikke også avdekker nettopp at utstillingen er noe som brukes for å skaffe oppslutning om tiltaket med å «stabilisere» Afghanistan, som snart har tiårs«jubileum».

Din kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Du kan bruke følgende HTML-koder: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*