To utstillinger, ett samarbeid, skyhøye forventninger

Climate Confusion Assistance i Galleri K og Laying the Ghost i Galleri Rod Bianco er resultatet av et tett, ”hands on” samarbeid mellom tidvis kontroversielle og alltid lett gjenkjennelige Bjarne Melgaard, og den tidligere Nerdrum-eleven og mer klassisk orienterte Sverre Bjertnes.

Bjarne Melgaard, Sverre Bjertnes, installasjonsbilde fra utstillingen “Climate Confusion Assistance” på Galleri K

Utstillingene kretser rundt to kvinnelige hovedpersoner: Alissa Bennett og Savannah. Savannah var en populær pornostjerne i USA som endte sitt liv ved å skyte seg selv i hodet, 23 år gammel.

Bennett er kunstner, skribent og tidligere modell, og har også en aktiv rolle som samarbeidspartner. Hun forfattet historien om Savannah i boken som følger utstillingene (også med tittelen Laying the Ghost), og figurerer både i utstillingenes bilder og i en rekke fotografier i boken. Savannah er hovedpersonen i flere av verkene, og hennes liv i rus, porno og søken etter berømmelse med en tragiske slutt, danner den røde tråden gjennom prosjektet.

Samarbeidet mellom de to kunstnerne startet for cirka ett år siden i New York, hvor begge har sin base. Fruktene av samarbeidet inkluderer tegninger, installasjoner og en bok på 360 sider. For dette har de allerede høstet lovprisende ord i USA og fått mye, og svært positiv, oppmerksomhet før utstillingsåpningene i Oslo, fredag 10. februar.

I Oslo er resultatet to utstillinger som fint kan stå alene, noe en svært ulik kuratering understreker. Like tydelig er det at begge er deler av et samlet prosjekt. De ulike kurateringsrammene gir en ekstra spenning for betrakterne som besøker begge utstillinger, og trikk 13 frakter deg raskt mellom dem!

Climate Confusion Assistance
I Galleri K har man  skapt en egen, litt eventyraktig, verden som ramme for utstillingen Climate Confusion Assistance. Veggene er malt mintgrønne og gulvene er belagt med et lilla teppe. Sammen danner interiøret en velfungerende – og ikke minst, fargesterk – ramme for Melgaard og Bjertnes bilder og installasjoner.

I utstillingens innledende rom blir vi blant annet introdusert for to av kunstprosjektets hovedpersoner, Alissa og Savannah, gjennom fargerike papirverk. I galleriets andre rom henger store bilder symmetrisk montert på rekke og rad langs veggene, mens det i midten av rommet befinner seg installasjoner.  Den mest iøynefallende installasjonen er nok The workoutcomputer , som har bokseutstyr som erstatning for PC-ens tastatur. Her kan du hamre inn navnet ditt – bokstavelig talt!

Bjarne Melgaard, Sverre Bjertnes, installasjonsbilde med “The workoutcomputer” fra utstillingen “Climate Confusion Assistances” på Galleri K

Climate Confusion Assistances store, tegnede verk får godt frem det nye og spennende uttrykket skapt av Bjertnes og Melgaards samarbeid. Bjertnes vakre, plastiske og tidvis tandert fremstilte figurer smelter overraskende godt sammen med Melgaards krasse og harde uttrykk. Ikke bare skapes det et helt nytt formuttrykk.

Laying the Ghost
I motsetning til Galleri Ks fargerike hule gir Rod Bianco Gallerys Laying the Ghost et mer kaotisk inntrykk ved første blikk.

Bjarne Melgaard, Sverre Bjertnes, installasjonsbilde fra utstillingen “Laying the ghost ” på Gallery Rod Bianco

Bilder som fremdeles er delvis  innpakket i plast står langs galleriets venstre side, mens den motsatte veggen er dekket med små bilder, lettere skakt montert. Begge deler får en til å stusse litt på om er en del av utstillingen (det er det). Veggen med de skjeve bildene er et verk med tittelen Alarma.

Bjarne Melgaard, Sverre Bjertnes, installasjonsbilde med “Alarma” fra utstillingen “Laying the ghost ” på Gallery Rod Bianco

Alarmabestår altså av en rekke små, innrammede bilder. Noen av dem er tegninger oppå fargerike reproduksjoner av gamle, klassiske verk. Andre er tegnet over originale bladsider fra magasinet ”Alarma,” et mexicansk tabloid-blad med historier om, og bilder av, ofre fra alvorlige trafikkulykker, mordofre og svært lettkledde kvinner. Som helhet gir verket en slags uro. Et ubehag fremkalles av kunstnernes tidvis eksplisitte bilder, der de figurerer på ”Alarmas” bakgrunn av fremstillinger av menneskelige tragedier og død som underholdning, med en dose mykporno blandet inn.

Et nytt formuttrykk
For dem som finner Melgaards rå og seksualiserte uttrykk mer frastøtende enn tankevekkende, gir kanskje det nye uttrykket skapt ved sammensmeltningen av Bjertnes hånd en ny opplevelse. Dette gjelder også for dem som ikke lenger helt lar seg provosere av ”in your face” bilder av overdimensjonerte peniser eller grov tekst.

Den insisterende subtiliteten som kommer av Bjertnes plastiske og delikate tegnestil gir Melgaards uttrykk et friskt pust, og danner sammen interessante og tidvis vakre, estetiske verk. På lik linje blir Bjertnes uttrykk tilført en helt ny kvalitet av Melgaards ”radbrekkende” harde form. De to kunstnerne presterer å ikke overdøve hverandre, i stedet har de skapt et nytt og vellykket formspråk.

Dystre allegorier
Melgaard og Bjertnes velger å la betrakteren tolke hva hovedtema for utstillingene er. Og det er mange nivåer og innfallsvinkler å velge mellom. Verkene inneholder vakre elementer, spennende elementer og provoserende elementer. Gjennomgående tematikk inkluderer selvmord, dop, sex og pornografi, ofte blandet sammen til urovekkende bilder.

For meg blir et underliggende ubehag mer og mer tydelig, et ubehag som kommer av knuste drømmer, ungdommelig naivitet og allegorier over det stygge man kan finne under overflaten i samfunnet, eller i oss selv. Kanskje er støvsugeren, som stadig dukker opp i både utstillingene og i katalogen, et symbol på håp og renselse? Spennende verk og humoristiske innslag gjør at selve kunstopplevelsen, mine tolkninger til tross, absolutt ikke blir negativ.

Melgaard og Bjertnes samarbeid bærer preg av solid gjennomføring og helhet. Alissa Bennetts historie Laying the Ghost (også tittelen på en av Savannahs filmer), historien om Savannah, nettsiden skapt for anledningen: www.deepinsidesavannah.com og de enkelte verkene i seg selv gjør at man kan grave, grave, grave i tillegg til bare å oppleve. Både utstillingene og verkene innbyr til dette. De høye forventningene ble absolutt innfridd –  og dét er ikke en dårlig prestasjon!

Climate Confusion Assistance på Galleri K er åpen til 10. mars.

Laying the Ghost på Galleri Rod Bianco står til 11. mars.

Din kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Du kan bruke følgende HTML-koder: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*