Kaia Hugin vant Sparebankstiftelsen DnB Nors stipend med verket The Treehugger. Kunstforum tok en prat med henne.
Sparebankstiftelsen DnB Nors kunststipend har siden siden 2008 blitt delt ut i samarbeid med Oslo Kunstforening. Juryen som i år besto av Erlend Høyersten, direktør ved Kunstmuseene i Bergen, Anders Bjørnsen, avdelingsdirektør i Sparebankstiftelsen DnB NOR, Lotte Konow Lund, billedkunstner, Marianne Hultman, intendant i Oslo Kunstforening og Kjetil Røed, kritiker, inviterer fem kunstnere til å sende inn sine arbeider. Kunstnerne får 10.000 kroner hver som støtte til å lage et kunstverk.
I år var følgende kunstnere invitert til å levere inn verk: Mohamed Ali Fadlabi, Jorunn Hancke Øgstad, Hanne Grieg Hermansen, Kaia Hugin og Karen Nikgol. Det var Kaia Hugin`s videoinstallasjon The Treehugger som vant prisen.
Hugin vant et stipend på 100.000 kroner og en separatutstilling.
Tidligere har Ellisif Hals og Susanne Skeide (2008), Ignas Krunglevicius (2009) og Ann Cathrin November Høibo (2010) vunnet.
Kaia Hugin`s The Treehugger (2011)
Videoinstallasjonen The Treehugger, som vant DnB Nor Grant i 2011, er del av en serie på seks deler, som kalles Motholic Mobbles. Dette er en tittel kunstneren selv har funnet på.
– Jeg har alltid forklart meningen til Motholic Mobbles som bevegelsen mellom det rommet vi ikke ser og det rommet vi aldri når. Tittelen er litt kryptisk og litt morsom, synes jeg. På et eller annet vis fungerer det med arbeidene. Det handler om bevegelse.“
Flere av Hugin`s videoinstallasjoner omhandler følelsesmessige tilstander uttrykt med kroppspsråk og bevegelse, gjerne noe repetitivt, noe som har følelsen av det rituelle over seg.
“The Treehugger” viser en ung kvinne som går rundt og rundt et tre til stammen er blitt gjennomslitt og treet faller.
– Det er noe frenetisk over (handlingene som avbildes i serien), noe insisterende, noe som fortsetter og fortsetter til det ikke går mer. Det er et bilde på noe desperat, men også morsomt fortsetter Hugin
Videoen synes å være en kommentar over ødeleggende kjærlighet: naturelskeren klemmer objektet for sin kjærlighet til handlingen destruerer det man elsker, treet blir spist bort av bevegelsen. Dette kan også forstås som et symbol på andre typer for ødeleggende klamring.
– Jeg liker at videoene mine er åpne for interpretasjon, folk får ut av de det de ønsker, men det er jo noe som går i stykker her”, sier Hugin.
Videoen ble filmet i Østmarka, men det tok lang tid å filme det, fordi det måtte se ut som om handlingen skjedde på en dag. Problemer med været gjorde det vanskelig for kunstneren og fotografen. Med bomturer og filmdager anslår Hugin at det tok 20 innspillingsdager å lage videoen. Hugin fikk ikke hjelp av tømmermenn, men brukte øks og sandpapir for å oppnå den ønskede effekten. Det var et meget lite team som gjorde jobben, bare Hugin selv og kameramannen som også er hennes kjæreste.
– Det er mye kroppsarbeid og slit og veldig gøy.
Andre installasjoner i serien Motholic Mobbles viser også fysiske handlinger som både er humoristiske og mørke kommentarer.
– I en video graver jeg meg ned i et hull i bakken og forsvinner under bakkenivå, sier Hugin.
Det synes som om Hugin ofte er opptatt med litt mørke temaer om ødeleggelse og andre handlinger som også kan skade selvet. Samtidig bearbeider hun disse dystre tematikkene med mye humor og følelse.
– Det er ikke en spesifikk hendelse som har inspirert videoverkene mine. Det er mer bare en refleksjon, en måte å oppleve verden på, som gjenspeiler seg i det jeg gjør,» uttaler Hugin.
– Mitt arbeid med video begynte med at jeg jobbet med dans. Jeg ble veldig interessert i dans på film, og jeg fikk lyst til å lage film om dans, så jeg skaffet meg utstyr og begynte å redigere. Men så ble det mindre dans og mer kunst ut av det. Den generelle kunstinteressen tok mer og mer over.
I slutten av 2011 skal Hugin ha utstilling på et privat galleri i Bari i Italia. Der skal hun vise tre arbeider i Motholic Mobbles-serien, blant dem The Treehugger.