Lørdag 4. juni delte juryen for Veneziabiennalens kunstpris ut pris for beste nasjonale paviljong til Tyskland og to priser til kunstnere på hovedutstillingen ILLUMInations, henholdsvis Christian Marclay som beste kunstner og Haroon Mirza som mest lovende kunstner.

Den tyske paviljongen. Kunstner: Christoph Schlingensief. Kurator: Susanne Gaensheimer.Foto: Trine Otte Bak Nielsen.
Tre hovedpriser
Gulløven for beste nasjonale paviljong gikk i år til den tyske paviljongen. Den er en av de mange nasjonale paviljongene i Giardini og er i år kuratert av Susanne Gaensheimer. Utstillingen er tredelt og basert på den nylig avdøde kunstneren og filmskaperen Christoph Schlingensiefs filmatiske virke over tre tiår, hans initiativ til å opprette en ”operalandsby” utenfor hovedstaden i Burkina Faso Ouagadougou og hans kamp mot kreft. Selve sceneinnstallasjonen er designet av Schlingensief selv for Fluxus-oratoriet A Church of Fear vs. The Alien Within.

Den tyske paviljongen. Kunstner: Christoph Schlingensief. Kurator: Susanne Gaensheimer. Foto:Trine Otte Bak Nielsen.
Gulløven for beste kunstner gikk til den sveitsisk-amerikanske kunstneren Christian Marclay (f. 1955). Han viser verket The Clock fra 2010 på årets biennale. Verket er en collage av filmøyeblikker som viser filmkarakterer i samspill med klipp av klokker. Tidspunktene på klokkene som vises i løpet av filmens 24 timer er i sanntid.

Christian Marclay, The Clock, 2010. Illuminations, Arsenale. Foto: Trine Otte Bak Nielsen.

Christian Marclay, The Clock, 2010. Illuminations, Arsenale. Foto: Trine Otte Bak Nielsen.
Sølvløven for en lovende ung kunstner gikk til den britiske kunstneren Haroon Mirza (f. 1977). Han fikk prisen for sine to installasjoner på hovedutstillingen , The National Apavilion of Then and Now (2011) og Sick (2011).

Haroon Mirza, The National Apavilion of Then and Now, 2011. Illuminations, Arsenale.Foto: Trine Otte Bak Nielsen.

Haroon Mirza, Sick, 2011. Illuminations, Giardini. Foto: Trine Otte Bak Nielsen.
To spesielt gode bidrag
I tillegg trakk juryen frem to bidrag de mente fortjente spesiell oppmerksomhet. Den lithauske paviljongen med kunstneren Darius Mikšys’ Behind the White Curtain hvor kunstneren har samlet verk fra et utvalg blant kunstnere som har mottatt statsstipend av den lithauske stat i løpet av de siste to tiårene.
Og den svenske kunstneren Klara Lidén (f. 1979) blir trukket frem for hennes verk Untitled, (Trashcan), 2011. Verket består av søppeldunker hun har samlet i en rekke vestlige byer og viser dette tilsynelatende hverdagslige objektet hengt opp som malerier, eller plassert på gulvet som skulpturer.

Klara Lidén, Untitled, (Trashcan), 2011. Foto: Trine Otte Bak Nielsen.

Klara Lidén, Untitled, (Trashcan), 2011. Illuminations, Arsenale. Foto: Trine Otte Bak Nielsen.
Livslang utmerkelse
Det ble også delt ut to priser for livslang utmerkelse etter råd fra kurator Bice Curiger. De gikk til amerikanske Sturevant (f. 1930) og østeriske Franz West (f. 1947). Sturevants utmerkelse ble begrunnet med hennes unike kunstneriske karriere og for hennes utvikling av et sammensatt formspråk etablert i relasjon til de viktigste kunstneriske eksperimentene og bevegelsene i løpet av 1900-tallet. Frank West ble trukket frem som en av våre viktigste samtidskunstnere. Han jobber hovedsakelig med skulptur, collager og installasjoner.

Franz West, Eidos, 2009. Illuminations, Arsenale. Foto: Trine Otte Bak Nielsen.

Franz West, para-paviljong, 2011, Arsenale. Foto: Trine Otte Bak Nielsen.
Juryen for årets prisutdeling har bestått av Hassan Khan (President, Egypt), Carol Yinghua Lu (Kina), Letizia Ragaglia (Italia), Christine Macel (Frankrike) og John Waters (USA).