Samtidskunst som opplyser

Når den 54. internasjonale utstillingen, biennalen i Venezia, åpner i morgen er det opplysning som er i fokus. Kurator Bice Curiger trekker særlig frem den intuitive innsikten man kan få i møte samtidskunsten.

Fra pressekonferansen. Fra høyre: Bice Curiger, biennalepresidenten og kulturministeren. Foto: André Gali

I morgen åpner den 54. internasjonale utstillingen, biennalen i Venezia under tittelen ILLUMInazioni – ILLUMInations. Utstillingen vises i Arsenale og den sentrale paviljongen i Giardini, i tillegg er det laget fire “para-paviljonger” – arkitektoniske og skulpturale strukturer som er reist i Arsenale og Giardini for å vise unge kunstnerskap. Til sammen 83 kunstnere er med i utstillingen, hvorav Ida Ekblad er eneste norske.

Tirsdag ble det avholdt pressekonferanse hvor kurator Bice Curiger og biennalepresident Paolo Baratta var tilstede. Presidenten la vekt på hvor vesentlig det var blitt for biennalen å kunne jobbe med en invitert frilanskurator, noe som har utviklet seg over de siste syv gangene biennalen har vært avholdt.

– Biennalen er ikke bare en historie om kunst og utstillinger, men den er også en historie om kuratorskap. Vi har hatt muligheten til å jobbe med fantastiske kuratorer. Og også kuratorens rolle endrer seg over tid og bringer oppmerksomhet til andre aspekter av kunsten og samfunnet. Og det har vært spennende å jobbe med Bice og se kunsten gjennom hennes øyne.

Videre betonet presidenten at biennalens hensikt er å bidra til en utveksling av følelser og opplevelser, og at det handler om møter mellom kunst og mennesker som elsker kunsten, noe som er viktigere enn fysiske objekter som kan byttes mot penger.

Politisk potensiale

Biennalepresidenten understreket også at kunsten spiller en viktig rolle i samfunnet og at kunstverden har et politiske potensiale til å inkludere og rette fokus mot vanskeligstilte samfunn. Og et annet aspekt i forhold til biennalens politiske rolle som han rettet oppmerksomhet mot er dialogen biennalen har med Kina;

– Vi er stolte over å ha Kina med oss. De kinesiske kuratorene har alltid brakt inn gode idéer og engasjement. Og i sammenhengen med vårt vennskap med kinesiske kuratorer og myndigheter, har vi sendt dem et brev hvor vi forklarer hvor vidunderlig det ville være for alle oss og hele kunstverden hvis vi kunne få gode nyheter om Ai Weiwei.

Opplysning

Etter stor applaus fra salen til kommentaren om Ai Weiwei, gav presidenten ordet til Bice Curiger. Hun forklarte sine tanker bak tittelen på utstillingen:

– Valget av tittelen ILLUMInazioni – ILLUMInations er på den ene side en hommage til byen med sitt fortryllende lys og fordi lys er det klassiske temaet i kunsten, men tittelen med sitt typografiske spill kan gi et bredt aspekt av assosiasjoner fra midderladerkunsten og illuminering av manuskripter til illuminasjon i det 21.århundrets filosofi og kultur, men også kunstens vesen som er en opplysende opplevelse. ILLUMInazioni – ILLUMInations baserer seg på en tanke at det finnes en intuitiv innsikt eller opplysning man kan få i møtet med kunsten.

Videre forklarte kuratoren at den typografiske oppdelingen også spiller opp mot de nasjonale paviljongene i biennalen for å rette søkelyset mot det politiske og sosiale aspektet av nasjonalitet i en tid da kunstnere jobber globalt og de nasjonale grensene ikke lenger er gyldige målestokker for identitet.

-Noe vi søker hver dag

På spørsmål fra salen om hvordan tittelen kom opp, svarte presidenten at det skjedde i forbindelse med at han og kuratoren besøkte benedikterkirken San Giorgio Maggiore for å be om å få låne Tintorettos Nattverden (1592-94). De strevde de med å finne et vokabular for å forklare hva de ønsket med Tintorettos nærvær på Veneziabiennalen, og i løpet av samtalen kom ordet “illuminazione” opp. Da svarte presten;

– “Illuminazione” – det er noe vi søker hver dag.

Og etter det fikk de tillatelse til å låne maleriet. Bildet kan ses i den sentrale paviljongen i Giardini sammen med Tyveriet av den døde kroppen til St. Markus (1562-66), og Skapelsen av dyrene (1550-53).

Ingen norsk paviljong

Foruten hovedutstillingen er det 89 nasjoner som deltar med egne paviljonger. Norge, via OCA (Office of Contemporary Art), har ingen egen paviljong i år, men deltar med et seminarprogram kalt “The State of Things”. Seminarprogrammet ble åpnet tirsdag ettermiddag med den franske filosofen Jaques Ranciere.

Din kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Du kan bruke følgende HTML-koder: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*