Fotografisk mangfold

Den internasjonale fotografifestivalen Nordic Light har gjort det til en tradisjon å åpne festivalutstillingene ved å lede publikumet ut i en morsom og kaotisk utstillingsrunde. Dette må til når femti fotoutstillinger i tretten ulike lokaler skal åpnes på én eneste kveld.

Nordic Lights utstillingsprogram inneholdt et imponerende mangfold av verdensberømte kunstfotografer, legendariske musikkfotografer, markante internasjonale portrettører og skandinaviske dokumentarister med miljøskildringer fra alle verdenshjørner.

3. til 7. mai, for sjette året på rad, var idylliske Kristiansund snudd opp ned, og byen fylt av fotostudenter, profesjonelle fotografer, kunstnere, journalister og andre fotointeresserte festivaldeltagere – mange hadde et kamera dinglende fra skulderen. Interessen var stor blant festivaldeltakerne for å delta i workshops, portfolio vurderinger og fotografikonkurranser.

Se KUNSTforums billedblogg fra Nordic Lights her.

Fra åpningsrunden med Anne Lise Flavik ved megafonenen. Foto: Monica Anette Svorstøl.

Inspirerende festival
Festivalen inneholdt også mange muligheter til å få med seg en rekke spennende foredrag. Blant annet fikk publikum ett innblikk i en kuriøs del av norsk fotohistorie med Jonathan Dale Learns foredrag om de to norske fotografene Carl og Arne Normann, som viet sitt yrke til å fange unike norske postkortmotiver. Andre gode foredrag var Chris Rainers fortellinger om sin tid som assistent for den legendariske amerikanske landskapsfotografen Ansel Adams (1902-1984), og Arnold van Bruggen og Rob Hornstra som snakket om deres Sochi Project. Som går ut på å dokumentere de endringene som skjer i Russlands utkantdistrikt i forbindelse med vinter OL 2014.

I tilegg bød festivalen også på en rekke unike anledninger til å høre blant annet festivalutstillerne Deborah Turbeville, Vee Speers, Gered Mankowitz, Albert Watson og Chin Chin Wu holde foredrag om egne bilder og kunstnerskap.

Underlivet i øyehøyde
Den unge kinesiske fotografen Chin Chin Wu (f. 1976) stod bak festivalens mest oppsiktsvekkende bilder av kvinnelige kjønnsorganer. Den mye omtalte serien Vis-à-Vis: Portraits of New Women. fra 2008 viser resultatet av et treårig prosjekt, der hun fikk 12 kvinner til å posere nakne.

Chin Chin Wu, Vis-à-Vis: Portraits of New Women, 2008. Foto: Monica Anette Svorstøl.

– Det interessante er at hvert bilde viser mangfoldighet og individuell karakter. Fotografienes store størrelse er viktig, og stående fremfor disse kan vi ikke gjemme oss – vi må derfor gå i dialog, poengterte Chin Chin Wu, da hun fortalte om dette prosjektet under sitt foredrag om sitt virke som fotograf.

Som en kvinne bak kameraet har hun forsøk på å presentere et nytt perspektiv av kvinnekroppen som både vekker spørsmål, nysgjerrighet og interesse.

– Dette er en del av kvinnekroppen fra en posisjon som vi kvinner selv ikke kan betrakte. Jeg ønsket å fremstille det kvinnelige kjønnsorganet i et nøytralt perspektiv ingen tidligere har hatt et forhold til, forklarte hun for å understreke hvorfor hennes fotografier skiller seg fra andre fotografer som har arbeidet med lignende motiver.

Deborah Turbeville
Amerikanske Deborah Turbevilles (f. 1938) fotografier av elegante modeller som tramper rundt i gamle forfallende hager med gjørmete smakfulle sko er både innovative og eksentriske. Allerede på 1970-tallet gav Turbeville sine negativer en røff behandling, og la til støv og riper – lenge før ”shabby chic” ble en etablert trendy stil.

Deborah Turbeville, Krakow Theater (Polen), 1997. Foto: Monica Anette Svorstøl.

– Fotografi for meg handler om å ha en ide, ikke om teknikk. Jeg liker det uskarpe og destruktive uttrykket og har aldri ønsket å skifte stil. Det er klart at mine bilder enkelte ganger ikke kunne benyttes når klærne og skoene ikke var synlige på fotografiene. Så uten tidlig forståelse fra høyt respekterte personer i moteverdenen, som Richard Avedon, ville jeg ikke nå kunne se tilbake på en slik karriere. Jeg har gjort mye morsomt som fotograf, men ikke tjent så mye penger, sa Deborah Turbeville da hun pratet om sitt innholdsrike liv som fotograf under festivalen 4. mai.

Erwin Olaf
Nederlandske Erwin Olaf (f. 1959) kombinerer fotojournalistikk med studiofotografering og skaper lekre kunstneriske bilde. Bildene vekker beundring, samtidig som mange oppfatter dem som kontroversielle. Festivalutstillingen inneholdt bilder fra hans kjente serier Diesel Dirty Denim (1998), Blacks (1990), People of the Labyrinth (2005), Moooi Still Life (2008), og portrettserien Royal Blood (2000) med fremstillinger av ulike berømte dødsfall. Det er her en finner det makabre og lekre bildet av Lady Diana med tiara og en mercedesstjerne halveis under huden i et åpent kjøttsår.

– I mine bilder ønsker jeg å vekke noe hos betrakteren som gjør at publikum selv kan spinne egne historier rundt dem, sa Erwin Olaf på Nordic Light festivalen 3. mai.

Erwin Olaf, Sissy, Ceasar og Ludwig fra serien Royal Blood (2000). Foto: Monica Anette Svorstøl.

Inn i fantasien
– Når du tar bort smilet til et barn, skinner en eldre og mer voksen versjon av barnet frem igjennom ansiktsuttrykket, sa Vee Speers til publikum under sitt foredrag på Nordic Light festivalen 5. mai.

Kunstfotografen Vee Speers (f. 1962) opplevde en overraskende stor internasjonal interesse i 2007 for sin serie The Birthday Party av utkledde barn. Den australske fotografen er dypt fascinert av det å kle seg ut til fest, karneval, eller bursdag. Om våres ønsker om å presentere oss for andre som noe annet gjennom maskering og kostyme.

Hun har en bakgrunn fra et yrke som stillbildefotograf innenfor film og teater, og har jobbet kreativt med å iscenesette vakre og underlige motiver som vekker forundring. Festivalutstillingen innehold et utvalg av både serien fra 2007 og hennes nyeste serie Immortal (2010) med unge tenåringer i brennende landskap.

– Jeg inspireres av de unges flukt inn i fantasien vekk fra den kjedelige virkelighetens skolehverdag. Til en annen verden der man alltid fremstiller seg selv som fantastisk, sa Vee Speers.

Personlig fotograf rof The Rolling Stones
Det var få av festivalutstillerne som hadde fått æren av å stille ut i egne egnede lokaler. Med så mange fotografer samlet i en og samme utstilling var det til tider trangt om veggplassen. Den skotske mote- og reklamefotografen Albert Watson (f. 1942) derimot hadde hele Kristiansund Kunstforening til sin disposisjon. I den elegante salen presenterte han et knippe lekre store fotografier fra 1970- til 2000 – tallet. Watson har portrettert mange berømte personligheter for ulike magasiner, ogtilegnet seg en perfeksjonistisk teknikk og en originalitet som har gjort ham til en ettertraktet fotograf.

Konsertfotografering og muligheten til å portrettere de store stjerneartistene er et yrke mange drømmer om. Bare 19 år gammel var britiske Gered Mankowitz (f. 1946) personlige fotograf for The Rolling Stones. Fra 1965-1967 fulgte han bandet på deres første store amerikanske turne i USA. I en strålende karriere har han fotografert generasjoner av musikalske ikoner, som Paul McCartney, George Harrison, Marianne Faithfull, Kate Bush, Slade og Jimi Hendrix.

Gered Mankowitz, Jimi Hendrix (1967) og The Jimi Hendrix Experience (1967), håndkolorert. Foto: Monica Anette Svorstøl.

– På den tiden var det største for en fotograf at et fotografi endte opp som platecover. Bildet på platecoveret var den eneste koblingen folk hadde mellom musikken og bandet. Derfor ser de fleste artistene jeg har avbildet direkte inn i kameraet. Det var viktig for dem i ønsket om å kommunisere med sitt publikum, sa fotografen Gered Mankowitz under Nordic Light 4 mai.

I utkanten av Finland
De to finske fotografene Esko Männikkö (f. 1959) og Pekka Turunen (f. 1958) er blant de av festivalens mange fotografer som arbeider i et helt annet området enn innenfor det kunstneriske eller poetiske. I perioden 1989 til 1995 reiste de på flere turer sammen til nordfinske distriktsbygder og deler av Kolahalvøya. Deres bilder viser fotografenes evne til å komme tett innpå hverdagslivet i industrien og hjemme hos familier i de ulike lokalsamfunnene. Fargerike portretter av fremmede omgivelser som vekker interesse og nysgjerrighet til tross for det dagligdagse innholdet.

Årets Nordic Light bød på et stort ambisiøst program og er festivalens beste til nå. Det var intense dager med mange foredrag og utstillinger som markerer festivalen som en viktig inspirasjonsarena for alle interesserte i fotografiets verden av ulike sjangre og formuttrykk.

1 kommentar - “Fotografisk mangfold

Din kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Du kan bruke følgende HTML-koder: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*