Sverre Malling – The Seasons Have No Fear

Sverre Malling tegninger er mettet med referanser til alt fra våre indre uroligheter til banal populærkultur. Nå stiller han ut i Gøteborg.

Lørdag 5. februar åpnet Sverre Malling (f.1977) sin utstilling ”The Seasons Have No Fear” på Galleri Thomassen i Gøteborg. Dette er første gang han jobber med galleriet. Siden han gikk ut fra Kunstakademiet i 2004 har han deltatt på en rekke gruppeutstillinger og hatt en rekke separatutstillinger. Senest på Kunstnerforbundet i Oslo i fjor høst. I 2009 vant han også Høstutstillingsprisen for verket Spirit Caravane.

Sverre Malling The Seasons Have No Fear. Foto: Eva Rose Hollup.

Sverre Malling The Seasons Have No Fear. Foto: Eva Rose Hollup.

Travle omstendigheter
Hans detaljrike og dekadente verker har gitt han en plass som en av våre mest markante tegnere. Og man kan ikke annet enn å se for seg hvor tidkrevende prosessen bak hvert verk må være. Men utstillingen på Galleri Thomassen har blitt til under langt travlere omstendigheter enn han vanligvis jobber under. Galleriet ringte han nemlig rett før jul og lurte på om han kunne sette sammen en separatutstilling da deres opprinnelige utstilling ble avlyst.

Malling tok utfordringen på sparket og har improvisert seg frem til en utstilling som viser en del nye verker fra 2010 og en del verker som er lånt fra utstillingen han hadde på Kunsterforbundet. Han håper innslagene av nye verker vil gi utstillingen et markant særpreg i forhold til tidligere utstillinger.

Sverre Malling.

Kan du beskrive denne utstillingen i forhold til dine tidligere utstillinger?

– Som i Kunstnerforbundet er det snakk om tegninger av forholdsvis lite format, hvor detaljrikdommen er sterkt tilstede. Jeg har ønsket å gjøre utstillingen mer konsentrert og stringent i sin form. I tillegg har denne utstillingen, i likhet med forrige, utviklet seg i mer konseptuel retning, og sånn sett representerer de et nytt anslag i min virksomhet. Man kan godt si at det dreier seg om et referansemettet uttrykk. Men i stedet for å benytte musikkhistoriske og populærkulturelle sitater som “ornamentalt vedheng”, utvikles det i denne omgang om til en verkform hvor verk konvergerer med innhold, sier Malling.

Sverre Malling Hotel California Postcard. Foto: Eva Rosa Hollup.

-Det tydeligste eksempelet er tegningen Hotel California Postcard som i tråd med illusjonistisk “Trompe-l’oeil”-sjanger gir seg ut for å være et reelt postkort utsendt fra Hotel California. Dette var en idé jeg plukket opp fra Cornelius Gijsbrechts velkjente maleri Reverse side of a painting hvor baksiden av et maleri er selve motivet, fortsetter han.

Populærkulturelle banaliteter
Hotel California Postcard refererer også til en dunkel og urolig fortelling som utspilles i den berømte sangen til Eagles. Han finner noe interessant i ubehaget man gjerne finner i populærkulturelle banaliteter. Sangen forteller om et innelukket og klaustrofobisk rom hvor man konfronterer mørke krefter, “The Beast”. Det bærer bud om et møte med de ukjente og farlige sider i en selv: Å stille seg ansikt til ansikt med det Andre. Denne tematikken utforskes videre i hans nyeste verk påpeker han:

– Dette går igjen i min nyeste tegning Je est un autre som henspiller nettopp på frykten for det Andre. Den Andre som selve trusselen for den bestående universale og det betryggende Samme. Motivet er en kvinne som blir overfalt av et apelignende troll. Altså det siviliserte individ som er i vedvarende diskontinuitet med spøkelset av neandertaleren. Neandertaleren, apen, dyret eller trollet, tenkt som en kontinuitet, uten egentlig individualitet. Mens det menneskelige individet er en diskontinuitet i forhold til naturens strøm av tid og liv. Denne rå, ubønnhørlige og uutgrunnelige naturen som ikke trenger hverken oss eller vår sivilisasjon. Tegningen er forøvrig ikke ulik Nightmare av maleren Henry Fuseli. Eller en scene fra David Lynch Mulholland Drive hvor et svart troll fra et mareritt viser seg å være høyst virkelig i våken tilstand. Alt i alt ønsker jeg vel å peke på individualiteten som en nokså flyktig størrelse.

Sverre Malling Je est un autre. Foto: Eva Rose Hollup.

Naturlig med tegning
Er det noen spesiell bakgrunn for at du valgt tegning som uttrykksform?
– Tegning har falt naturlig falt ettersom jeg bestandig har elsket å tegne. Og omsider har blitt et velegnet medium og form for alle disse tankerekker jeg dveler ved. Pluss at jeg tror at gjennom årene med øvelse, er tegningen det stedet der jeg oppnår størst poetiskt intelligens og presisjon, sier han.

Sverre Malling The Seasons Have No Fear. Foto: Eva Rose Hollup.

Sverre Malling Tales Fromthe Hollow Log X. Foto: Sverre Malling.

Du har jo hatt en ganske god utvikling på karrieren din, tenker du noe over at du kan være med på at fremtidige kunstnere velger tegning som medium?
– Jeg har ikke tenkt nøye på det, men det er selvsagt smigrende hvis det er tilfelle. Tror uansett det er viktig for enhver å gjøre det som er lystbetont og stimulerende, og ikke nødvendigvis krangle med intuisjonen på veien.

Utstillingen “The Seasons Have No Fear” kan sees på Galleri Thomassen i Gøteborg til og med 27. februar.

Les KUNSTforums omtale av Sverre Mallings utstilling «The Pipers Call» på Galleri Haaken.
Les et tidligere intervju KUNSTforum har hatt med Sverre Malling.

Sverre Malling The Seasons Have No Fear. Foto: Eva Rose Hollup.

Sverre Malling Hollow Log. Foto: Eva Rose Hollup.

Sverre Malling Tales From a Hollow Log II. Foto: Eva Rose Hollup.

Din kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Du kan bruke følgende HTML-koder: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*