Slakt, korsfestelser og rød frykt

Menneskets motsetningsfylte forhold til naturen er et sentralt tema i Gjert Rognlis separatutstilling ”The Forgotten Place” på Samisk Kunstnersenter i Karasjok.

Gjert Rognli, ”The Forgotten Place”, 2010, video Foto: Gjert Rognli.

Gjert Rognli er en allsidig kunstner og filmskaper. I en ny saftig utstilling stiller han ut store fotografier, skulpturer, installasjoner og en splitter ny video. På Samisk Kunstnersenter konfronterer Rognli brutalt med avbildninger av dyr og fugler fremstilt som temmet, slaktet, eller korsfestet. De ulike kunstverkene inneholder bisarre samspill mellom mennesker og dyr. I enkelte verk poserer kunstneren selv, naken, med avkappede reinsdyrhoder, eller med et fast grep om lenken til en geitebukk med svart munnkurv av lær. Et annet bilde viser en anonym slakter som passerer en rekke slaktede reinsdyr med en krok i hånden. Fremstillinger som bringer oss som betraktere tettere innpå liv og død.

Gjert Rognli (f. 1966) bor i Oslo, men er født og oppvokst i Manndalen i Kåfjord. Han har sterke røtter til sitt fødested. Dette har Rognli ofte tatt i bruk i kunstprosjekter som behandler spørsmål knyttet til identitet og samisk kultur. I 2009 fikk han mye oppmerksomhet med filmen ”The spiritual kiss – Vuoinnalas cummá” (2009) om ekskludering og trakassering av homofile gutter i dagens Sapmi.

Gjert Rognli, ”Transparent Animal” og ”Sleeping Reindeer”, 2010, fotografi. Foto: Gjert Rognli.

Utstillingen, som har fått tittelen, ”The Forgotten Place”, virker både skremmende og forlokkende. Kontrasten er stor mellom de ubehagelige skildringene av dyrisk og maskulin råskap, og de forførende fargerike fremstillingene av et potensielt gåtefullt landskap.

En forunderlig rød kappekledd skikkelse går igjen i flere av Rognlis motiver. I videoen ”The Forgotten Place” (2010) vandrer den røde skikkelsen opp av havet og beveger seg rundt i et skogkledd naturlandskap. Gjennom kryssklipping, dramatiske kameravinkler, og nærbilder av stormende hav og urbane scener, kontrasterer Rognli en verden av fredelig spirituell natur mot en teknologisk truende virkelighet. Som en bedømmende gudeskikkelse senker den seg i et rødt blodbad når de mest forferdeligste scener av menneskeskapte oppfinnelser raser som verst. Bilder av kjernefysiske anlegg, piggtrådomringede betongfengsler, dødsstraff, krigføring, og luftforurensning.

Rognlis røde skikkelse ofrer dyr, og velsignelser med røkelse. Handlingenes sterke religiøse undertoner kan ikke entydig påstås å referere sjamanisme eller til noe samisk. Verket åpner dog for flere tolkninger av vårt forhold til åndelighet. Har mennesket mistet nærheten til den mer overnaturlige eller religiøse naturen? Er våre liv som konsumenter i en globalisert verden kun sentrert om produksjon, kontroll og makt?

”Animal Alpha”, 2010, fotografi. Foto: Samisk Kunstnersenter.

Fra et glemt sted ønsker Gjert Rognli å gi oss et visuelt budskap om en kritikkverdig utvikling i hvordan vi mennesker lever våre liv. Lar vi oss påvirke av kunstnerens vakre sammenstillinger av mystikk og brutale virkeligheter? Mens vi bestemmer oss tikker tiden av gårde til naturens evige rytme av skyllende bølger innover stranden.

Utstillingen ”The Forgotten Place” er å se på Samisk Kunstnersenter i Karasjok frem til 15. september, og i Oslo i desember.

Din kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Du kan bruke følgende HTML-koder: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*