Trondheim: Galleri Babel viser Anna Særnbloms første separatutstilling.
Galleriet Babel i Trondheim kan frem til 23. august lokke med utstillingen “Stones In The Passway” av Anna Særnblom. Dette er den Oslobaserte kunstnerens første separatutstilling siden hun gikk ut fra Kunstakademiet i Oslo i 2008, og i tillegg hennes første utstilling i Trondheim. Utstillingen preges av at Særnblom er valgt som festivalkunstner i forbindelse med musikkfestivalen Pstereo (20-23 august i Trondheim), og musikkreferansene er mange. Noen kjenner kanskje igjen tittelen på utstillingen som en låttittel fra blueslegenden Robert Johnson, men faktisk er også verkstitlene opprinnelig titler fra bluessjangeren. Særnblom er selv musiker, og spiller trommer i bandet “Freedom”.
Hele utstillingsrommet blir brukt til fulle, og det skapes en fin dybde ved at to av veggene males i henholdsvis sort matt og blank sjokoladebrun. De står dermed sterkt i kontrast til de ellers hvite veggene i lokalet. Særnblom jobber frøst og fremst med skulptur, noe som kommer tydelig frem også i denne utstillingen. Minimalistiske og stiliserte former males i skinnende eller metalliske farger som er blandet med silikon. Dette gir flere av verkene en følelse av at de nettopp er laget; de har ennå ikke tørket, de lever på en måte fortsatt sine egne liv. Særnblom har laget flere monoskulpturer hvor objektet og sokkelen er malt i samme farge. Eksempler på dette er “Drown in My Own Tears”, en blå tåre som er plassert på en blå sokkel, og “You Gonna Worry Too”, der flere grotesk smilende klovnehoder er malt lilla på en lilla sokkel. Skulpturen “Double Axe” er akkurat det den gir uttrykk for i tittelen; en stor øks som er plassert på gulvet. Den er ufarliggjort ved å bli dekket av hvit silikon, og ser ganske så malplassert ut der den ligger midt i rommet og glinser. Dette er et fellestrekk ved flere av skulpturene; de er humoristiske på et vis, det er noe sukkersøtt og tegneserieaktig over dem. Likevel er det en mørkere side som kommer frem ved nærmere ettersyn; øksen er et mordvåpen, tårer kan være alt annet enn morsomt, og klovnehodene er som tatt ut fra et skrekkens sirkus.
Disse skulpturene står i kontrast til en råere, mer upolert del av utstillingen. Her finner vi blant annet “Blue Days, Black Nights”, en readymade (den eneste i denne utstillingen) hvor Særnblom har benyttet seg av et gigantisk båtrep som er hengt opp på veggen. Kunstneren hadde kun noen få verk klare i forkant av utstillingen, et av disse verkene er en videoinstallasjon som går i loop med klipp av puddelrockeren Eric Singer som har spilt inn en opplæringsvideo i trommespilling. Resten av verkene ble laget i løpet av kun fem dager.
“Stones In The Passway” er en utrolig morsom utstilling med referanser til kunstnere som Paul McCarty og John McCracken. Anna Særnblom blander abstrakte, stiliserte, og konkrete objekter til en herlig miks av sanseinntrykk og ironi. Ikke helt popkunst, ikke helt minimalisme, men helt fantastisk.
Anna Særnblom: Stones in the Passway
14 – 23 August 2009
Foto: Grethe Britt Fredriksen