Pionerende festspillkunst

Festspillutstillingen Pioneer Voices som vises i Galleri NordNorge under årets Festspillene i Harstad inneholder verk av seks kunstnere som på hvert sitt vis har tatt stilling til sin rett for å uttrykke seg kunstnerisk og for å ha en helt særegen stemme.

Årets utstilling under Festspillene i Nord-Norge er kuratert av Joakim Borda og har et fokus på nyskapende og banebrytende kunstnerskap. Ragnhild Kaarbø (1889-1943), Ida Ekblad (f.1980), Aslaug Juliussen (f.1953), Joan Jonas (f.1935), Astrid Svangren (f.1972) og Donna Huanca (f.1982) har ifølge Joakim Borda til felles at de har utfordret grensene for hva som er mulig for en kunstner av sin tid.

Ragnhild Kaarbø debuterte som kunstner få år etter at Norge innførte stemmerett for kvinner i 1913. Hun valgte et liv som ultramoderne kunstner og abstrakt maler fremfor ekteskap og respektabilitet og brøt mot borgelige konvensjoner. Ida Ekblad utfordrer vårt forhold til den etablerte estetikken gjennom sine skulpturer og malerier, Juliussen bryter med den tradisjonelle kunsthandverkets smale kategorier, og sammen med Joan Jonas, Astrid Svangren og Donna Huanca er de alle vår tids avantgarde kunstnere med egne forestillinger for kunstnerisk skapelse og hva samtidskunsten i dag kan omfatte, innen skulptur, maleri, video, installasjon og performance.

Festspillutstillingen er å se hos Galleri NordNorge i Harstad helt frem til 10. august.

Foto: Monica Anette Svorstøl

Ragnhild Kaarbø ‘Puristisk komposisjon’ (ca. 1927) olje på lerret, ‘Komposisjon’ (u.d.) olje på lerret og ‘Komposisjon’ (ca. 1926) olje på lerret.

Ragnhild Kaarbø ‘Puristisk komposisjon’ (ca. 1927) olje på lerret, ‘Komposisjon’ (u.d.) olje på lerret og ‘Komposisjon’ (ca. 1926) olje på lerret.

Oversiktsbilde med Ida Ekblads skulptur ‘Uten tittel’ (2013) sement, stål, tre, kartong, glass og plastikk.

Oversiktsbilde med Ida Ekblads skulptur ‘Uten tittel’ (2013) sement, stål, tre, kartong, glass og plastikk.

Ragnhild Kaarbø ‘Nature morte’ (ca. 1925) olje på lerret, og Ida Ekblad ‘Untitled’ (2013) guoache på papir.

Ragnhild Kaarbø ‘Nature morte’ (ca. 1925) olje på lerret, og Ida Ekblad ‘Untitled’ (2013) guoache på papir.

Ida Ekblad ‘Tracks’ (2013) olje på lerret, og Ragnhild Kaarbø ‘Pinse’ (ca. 1935) olje på lerret.

Ida Ekblad ‘Tracks’ (2013) olje på lerret, og Ragnhild Kaarbø ‘Pinse’ (ca. 1935) olje på lerret.

Joan Jonas ‘Volcano Saga’ (1985/2011) installasjon, blandet media.

Joan Jonas ‘Volcano Saga’ (1985/2011) installasjon, blandet media.

Joan Jonas ‘Volcano Saga’ detalj

Joan Jonas ‘Volcano Saga’ detalj

Joan Jonas ‘Volcano Saga’ detalj, rekvisitter.

Joan Jonas ‘Volcano Saga’ detalj, rekvisitter.

Astrid Svangren ‘It is about four animalistic scents…’ No. 2, 2012, japansk papir, tråd, kobberspiker, kirsebærtre og ‘Nocturnal extras / a dark continent / madder red, murex and alizarin / a witch hazel saturated with dew / stumbling / longing / high up in a tree’ (2013) silikon, latex, papir, voks, tekstil og maling.

Astrid Svangren ‘It is about four animalistic scents…’ No. 2, 2012, japansk papir, tråd, kobberspiker, kirsebærtre og ‘Nocturnal extras / a dark continent / madder red, murex and alizarin / a witch hazel saturated with dew / stumbling / longing / high up in a tree’ (2013) silikon, latex, papir, voks, tekstil og maling.

Astrid Svangren ‘Nocturnal extras / a dark continent / madder red, murex and alizarin / a witch hazel saturated with dew / stumbling / longing / high up in a tree’, detalj.

Astrid Svangren ‘Nocturnal extras / a dark continent / madder red, murex and alizarin / a witch hazel saturated with dew / stumbling / longing / high up in a tree’, detalj.

Aslaug Juliussen ‘Hornpinner’ (2004) jern og glass.

Aslaug Juliussen ‘Hornpinner’ (2004) jern og glass.

Aslaug Juliussen ‘Hornpinner’ (2004) og ‘Fra Oktoberhagen’ (2003) glass, kløver og reinsdyrhud

Aslaug Juliussen ‘Hornpinner’ (2004) og ‘Fra Oktoberhagen’ (2003) glass, kløver og reinsdyrhud

Aslaug Juliussen ‘Merkede og umerkede posisjoner’ (2006-2009) lintråd, garvet skinn og reinsdyrshorn, øremerker og blandet materiale.

Aslaug Juliussen ‘Merkede og umerkede posisjoner’ (2006-2009) lintråd, garvet skinn og reinsdyrshorn, øremerker og blandet materiale.

Aslaug Juliussen ‘Merkede og umerkede posisjoner’ detalj.

Aslaug Juliussen ‘Merkede og umerkede posisjoner’ detalj.

Aslaug Juliussen ‘Merkede og umerkede posisjoner’ detalj.

Aslaug Juliussen ‘Merkede og umerkede posisjoner’ detalj.

Aslaug Juliussen ‘Hornkjede’ (2006) reinsdyrshorn, metalltråd, plast, kløver.

Donna Huanca 3 timers performance med to personer under åpningen.

Ida EKblad, Harstadporten, 2013.

Ida EKblad, Harstadporten, 2013.

Din kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Du kan bruke følgende HTML-koder: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*