Den norsk-danske duoen Elmgreen & Dragset viser nå frem sin første utendørsskulptur i Danmark som et mannlig motstykke til Den Lille Havfrue.

Elmgreen & Dragset, «Han», 2012. Foto: Anders Sune Berg.
Skulpturen ble innviet lørdag 2. juni og er nå å se i havnebyen Helsingør, som ligger en drøy halvtime unna København. Det var mange som hadde møtt opp for å ønske Helsingørs nye borger Han velkommen. Elmgreen & Dragsets skulptur i blankpolert og rustfritt stål sitter og titter lengtende ut mot havet med byens nye kulturområde bak seg. Skulpturen er i samme positur som Den Lille Havfrue i København, men fremstår som en moderne og mannlig versjon av ikonet.
Han «Han»
Selv om det har vært en del uenigheter om hvorvidt skulpturen skal få lov til å komme til det nye kulturområdet i Helsingør og innta rollen som byens landemerke, virket det som om dette var glemt da flere hundre mennesker kom for å overvære avdukingen av Han. Skulpturen er plassert på en molo med blikket mot havet, med Kulturhuset Kulturværftet og renessanseslottet Kronborg Slot i bakgrunnen. Til neste år vil også det nye M/S Museet for Søfart befinne seg mellom disse to byggene.

Elmgreen & Dragset, «Han», 2012. Foto: Anders Sune Berg.
Åpningen av skulpturen begynte med taler holdt av kulturminister Uffe Elbæk, Helsingør Kommunes borgermester Johannes Hecht-Nielsen og kulturutvalgsformann Malene Carmel, som alle var enige om at dette var en skulptur byen kunne speile seg i, og som markerte byens nye muligheter. Så ble et hvitt laken løftet av skulpturen. Publikum flokket seg øyeblikkelig til den, unge som gamle, og man måtte stå i kø om man ville ha et blikk av den på nært hold.
Uforløste lengsler
På grunn av skulpturens positur, en ung gutt som sitter henslengt på en sten med et lengtende blikk, kan man dra tydelige referanser til det nasjonale klenodiet Den Lille Havfrue som befinner seg ved Lange Linje i København. Forgjengeren ble tegnet av Edward Eriksen og fyller 100 år i 2013.
Fra å vise et kvinnelig skjønnhetsideal, er det nå den mannlige kroppen som vises. Han skiller seg fra sin kvinnelige motpart ved at den ikke har en fiskehale, men to helt vanlige ben. Kulturminister Uffe Elbæk påpekte i sin tale at kan Han reise seg opp og gå, og bevege seg mot det den lengter etter. Skulpturen virker også mer moderne, og nesten superheltaktig på grunn av sin skinnende utstråling. Stålet den er skapt av gjør at den hele tiden endrer seg i takt med sine omgivelser. Den kan derfor stå alene en kald vinterdag, men også speile de mange beskuende som strømmer til den på varme sommerdager, slik den gjorde på åpningsdagen.
Men det er også et performativt aspekt ved skulpturen, da den blunker med øynene en gang i timen. Man kan ikke angi nøyaktig når den blunker fordi intervallene stort sett er tilfeldige, så man skal følge nøye med for å få med seg den hurtige bevegelsen.

Elmgreen & Dragset, «Han», 2012. Foto: Anders Sune Berg.
Fra ut til innland
Den norsk-danske duoen Elmgreen & Dragset har gjort seg sterkt bemerket både nasjonalt og internasjonalt. Av tidligere prosjekter kan man nevne deres kunstner-kuratering The Collectors ved Veneziabiennalen i 2009, Prada Marfa i 2005 – en Prada-butikk med beliggenhet midt i ørkenen i Texas – og senest deres mye omtalte skulptur Powerless Structures, Fig 101 på Trafalgar Square i London. På folkemunne kjent som the Rocking Horse Boy eller «gyngehest-gutten» på norsk.
Med Han får Danmark sin første utendørsskulptur av kunstnerduoen, men det er ikke kunstnernes første lek med Den Lille Havfrue. I 2008 satte de opp et gigantisk speil foran henne og satte fokus på narsissistiske elementer i Danmarks nasjonalidentitet. Denne gangen speiler den lille havfruens motpart byen og dens innbyggere fremfor seg selv. Det er også planlagt av Norge skal få en utendørsskulptur av Elmgreen & Dragset i 2015, i Ingar Dragsets hjemby Trondheim, så man kan bare vente i spenning for å se hva de velger å vise frem der.