På Galleri Peder Lund kan man nå oppleve tidlige verk av kunstfotografiets fargeguru, William Eggleston. I utstillingen Before Color gis en presentasjon av bildene fra tiden før fargene overtok hos den myteomspunne amerikanske fotografen.

William Eggleston, Untitled, ca 1960-1965 © Eggleston Artistic Trust. Courtesy Cheim & Read, New York and Peder Lund.
Med fyldige farger, uventede perspektiver og hverdagslige motiver skapte Eggleston (f. 1939) opprør i 1960-tallets amerikanske kunstfotografi, som den gang var preget av teknisk perfeksjonerte landskaper i sort/hvitt. Inspirert av maleri og fotografer som Henri Cartier-Bresson og Gary Winogrand, brøt Eggleston med datidens formale fotografiske konvensjoner. Han overrasket og provoserte med sine spenstige billedkomposisjoner.
Banebrytende – men dårlig mottatt
”Oppdaget” av kurator John Szarkowski viste Eggleston den første virkelig banebrytende utstillingen av kunstfotografi i farger på MOMA i 1976. I samme anledning utkom også den innflytelsesrike boken William Eggleston’s Guide. (Fotografen Stephen Shore hadde noen år tidligere vist fargefotografier i forbindelse med sin utstilling samme sted, men ikke i samme skala). På MOMA-utstillingen valgte Eggleston og Szarkowski ut 75 av 2000 tilgjengelige fotografier i serien Los Alamos.
Utstillingen ble imidlertid dårlig mottatt av kritikerne, som fant Egglestons bilder banale og betydningsløse. I ettertidens lys fremstår Eggleston derimot langt fra betydningsløs, med tanke på hans store innflytelse når det gjelder bruken av snapshots og farger i kunstfotografiet.

William Eggleston, Untitled, ca 1960-1965 © Eggleston Artistic Trust. Courtesy Cheim & Read, New York and Peder Lund.
Eggleston i sort/hvitt
I forbindelse med den retrospektive utstillingen William Eggleston: Democratic Camera Photographs and Video 1961-2008, arrangert i samarbeid mellom Whitney-museet i New York og Haus der Kunst i München, ble kunstnerens fotografier i sort/hvitt for første gang utstilt i større skala. I 2010 kom boken Before Color med et bredt utvalg av disse sort/hvitt bildene han tok i sine tidlige år, og det er et utvalg av disse fotoene Galleri Peder Lund nå gir oss muligheten til å se.
I utstillingen på Peder Lund får vi altså muligheten til å utforske den anerkjente fotografens tidlige arbeider. 37 sort/hvitt bilder tatt mellom 1960-69 viser motiver fra fotografens eget nærområde i Memphis og rundt i Sørstatene i USA. Her vises hverdagsligheter og detaljer gjennom Egglestons observante blikk, gjengitt via hans Leica-kamera. En personlig tilnærming viser en tilstedeværende, men ikke for fremtredende, fotograf.

William Eggleston, Untitled, ca 1969 © Eggleston Artistic Trust. Courtesy Cheim & Read, New York and Peder Lund.
”Den demokratiske fotografen”
I begynnelsen av et virke som skulle komme til å bli veldig stort, er det allerede mye som viser vei for det som skal komme til å prege Egglestons kunstnerskap. De enkle, hverdagslige og tilsynelatende kjedelige motivene gjengis i uvante utsnitt på en humoristisk og leken måte. Eggleston viser oss verden fra nye ståsteder hvor selv de enkleste motiver blir interessante. Nettopp evnen til å løfte det dagligdagse og banale til noe ekstraordinært og engasjerende, har bidratt til omtalen av ham som ”den demokratiske fotografen”.
Sort/hvitt fotografiene, fremkalt og printet av Eggleston selv i samme tidsrom som de ble tatt, bærer preg av en røff behandling i mørkerommet. Noen teknisk perfeksjonisme er ikke å spore verken i eksponeringene eller i printingen, men dette er også med på å bygge opp under hans spontane stil.
På vei opp
Utstillingen Before Color viser på mange måter en fotograf i utvikling og på fortsatt søken etter sitt eget blikk og språk. Noen av fotografiene preges av en distanse til motivet og keitete møter med mennesker brydd av hans tilstedeværelse. Billedflaten utfylles heller ikke på samme måte som man ser i de senere arbeidene. Det er litt godt å se at også Eggleston måtte lete seg frem til sitt egne karakteristiske språk.
At han er på vei til å finne sitt språk er det likevel ingen tvil om. I mange av bildene kan man nærmest kun tilføre farge og det vil være ”den Eggleston vi kjenner”, i for eksempel fotografiene av katten som er presset opp i hjørnet av utsnittet, og bilen med plastblomstene pent dekorert i bakruta.

William Eggleston, Untitled, ca 1960-1965 © Eggleston Artistic Trust. Courtesy Cheim & Read, New York and Peder Lund.
Fargeløst – men historisk interessant
Utstillingen på Peder Lund er definitivt av fotohistorisk interesse. Den er også en litt nerdete og morsom opplevelse for den som vil oppleve hvordan Egglestons en gang fargeløse verden så ut. Kunstnerens eget svar på spørsmålet om hvorfor han byttet til fargefotografi, var: ”Det var aldri en bevisst sak. Jeg hadde hatt lyst til å se mange ting i farger fordi verden er i farger”. Og selv om det er spennende å betrakte hans sort/hvitt-bilder, er jeg glad for at William Egglestons verden først og fremst er i farger.
Utstillingen vises på Peder Lund frem til 24. mars.