Ettertenksom kunst i desember

Vi entrer den mørkeste tiden av året preget av travel førjulstid og innledende vinterdepresjoner. Men til tross for dette makter kunsten å skape rom for stillhet, gi farge til gråværet, og utøve uventet kontroll av lukt, syn og smak i kunstbetraktningen.

I Trondheim finnes det flere alternativer for de som ønsker å se noe annet en de tradisjonelle juleutstillingene. I flere deler av verden preges samfunnet av kriser og unntakstilstander. I kunstutstillingskonseptet Stille rom (1.–22. desember) ønsker derfor Trøndelag Senter for Samtidskunst å tilby byens befolkning et kontemplativt rom – et stille rom hvor kunsten har fått en menneskelig betydning.

Fire enkeltverk av kunstnere Vigdis Haugtrø, Pernille Elida Fjoran, Tommy Høvik og Karianne Stensland & The Art World Is Burning er gitt hver sin utstillingsperiode.

Pernille Elida Fjoran er nå aktuell med sin video, Du sitter på en bred grein, du trenger ikke å frykte for å falle ned (2011). Den ti minutter lange videoen følges av et lydopptak av meditasjonsinstrukser. Mens Tommy Høvik og Karianne Stensland vil vise sine verk i siste halvdel av desember. Sistnevnte holder performance torsdag den 22. desember.

Pernille Elida Fjoran «Du sitter på en bred grein, du trenger ikke å frykte for å falle ned» (2011) Foto: Monica Anette Svorstøl

Hos Trondhjems Kunstforening og Galleri Ismene derimot holdes det separatutstillinger med store fargerike malerier.  Utstillingen Imagine (19.november – 18. desember) hos Trondhjems Kunstforening har Leiken Vik kunstneren fylt veggene med sine nye fargerike og intrikate akrylmalerier på store plater av polykarbonat, papir og lerret, samt laminerte fotografier med motiver av blekk og blod i vann.

Leiken Vik tre malerier fra «Pure Painting». Foto: Monica Anette Svorstøl.

Oversiktsbilde fra utstillingen «Imagine» av Leiken Vik. Foto: Monica Anette Svorstøl.

Leiken Vik syv malerier i ulike størrelser fra serien «Pure Painting». Foto: Monica Anette Svorstøl.

Leiken Vik to laminerte fotografier fra serien «Blekk og blod» Foto: Monica Anette Svorstøl.

Leiken Vik «Svart sol» 190x100 cm maleri på polykarbonat. Foto: Monica Anette Svorstøl.

Galleri Ismene på sin side har fylt hovedgalleriet med en felles separatutstilling, og viser frem til 31. desember, malerier av de to kunstnerne Frank Brunner og Lars Elling. Begge kombinerer de det fotorealistiske med det maleriske i sine komplekse bildeskapninger. Brunner med sine motiver der speilrefleksjonene er et sentralt element i hans motiver fra New Yorks urbane gateliv, men også i hans motiver med hundrevis av hvite tente stearinlys. Ellings temperamalerier derimot inneholder flere filmatiske motiver der mennesker er engasjert i dramatiske handlinger.

Frank Brunner «The Experiment» olje på lerret. Foto: Monica Anette Svorstøl.

Oversiktsbilde med blant annet Frank Brunners maleri «Subway» til høyre. Foto: Monica Anette Svorstøl.

Lars Elling «Treblåsere» (2011) og «Natur og kultur» (2011). Foto: Monica Anette Svorstøl.

Lars Elling «Kniven i vannet» (2007), «Studie for ‘gunst’» (2011) og «Pastoral» (2011). Foto: Monica Anette Svorstøl.

Et av Frank Brunners litografier fra serien «Lys». Foto: Monica Anette Svorstøl.

Lars Elling «Natt og dag» litografi. Foto: Monica Anette Svorstøl.

Forrige helg presenterte Anja Carr sin nye video og installasjon Upchuck Chick (2011) hos Galleri Blunk. En happening spesielt skapt for den kalde førjulstiden – der en ribbet kalkun i rosa perlekjede sittende i en barnestol utgjorde det sentrale motivet. Carr arbeider med kunst innenfor rommet mellom event, video og installasjon, hvor møtet mellom verk og publikum utfordres.

Anja Carr «Upchuck Chick» (2011) Foto: Monica Anette Svorstøl.

Detalj av «Upchuck Chick» (2011) Foto: Monica Anette Svorstøl.

Din kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Du kan bruke følgende HTML-koder: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*