Vi entrer den mørkeste tiden av året preget av travel førjulstid og innledende vinterdepresjoner. Men til tross for dette makter kunsten å skape rom for stillhet, gi farge til gråværet, og utøve uventet kontroll av lukt, syn og smak i kunstbetraktningen.
I Trondheim finnes det flere alternativer for de som ønsker å se noe annet en de tradisjonelle juleutstillingene. I flere deler av verden preges samfunnet av kriser og unntakstilstander. I kunstutstillingskonseptet Stille rom (1.–22. desember) ønsker derfor Trøndelag Senter for Samtidskunst å tilby byens befolkning et kontemplativt rom – et stille rom hvor kunsten har fått en menneskelig betydning.
Fire enkeltverk av kunstnere Vigdis Haugtrø, Pernille Elida Fjoran, Tommy Høvik og Karianne Stensland & The Art World Is Burning er gitt hver sin utstillingsperiode.
Pernille Elida Fjoran er nå aktuell med sin video, Du sitter på en bred grein, du trenger ikke å frykte for å falle ned (2011). Den ti minutter lange videoen følges av et lydopptak av meditasjonsinstrukser. Mens Tommy Høvik og Karianne Stensland vil vise sine verk i siste halvdel av desember. Sistnevnte holder performance torsdag den 22. desember.
Hos Trondhjems Kunstforening og Galleri Ismene derimot holdes det separatutstillinger med store fargerike malerier. Utstillingen Imagine (19.november – 18. desember) hos Trondhjems Kunstforening har Leiken Vik kunstneren fylt veggene med sine nye fargerike og intrikate akrylmalerier på store plater av polykarbonat, papir og lerret, samt laminerte fotografier med motiver av blekk og blod i vann.
Galleri Ismene på sin side har fylt hovedgalleriet med en felles separatutstilling, og viser frem til 31. desember, malerier av de to kunstnerne Frank Brunner og Lars Elling. Begge kombinerer de det fotorealistiske med det maleriske i sine komplekse bildeskapninger. Brunner med sine motiver der speilrefleksjonene er et sentralt element i hans motiver fra New Yorks urbane gateliv, men også i hans motiver med hundrevis av hvite tente stearinlys. Ellings temperamalerier derimot inneholder flere filmatiske motiver der mennesker er engasjert i dramatiske handlinger.
Forrige helg presenterte Anja Carr sin nye video og installasjon Upchuck Chick (2011) hos Galleri Blunk. En happening spesielt skapt for den kalde førjulstiden – der en ribbet kalkun i rosa perlekjede sittende i en barnestol utgjorde det sentrale motivet. Carr arbeider med kunst innenfor rommet mellom event, video og installasjon, hvor møtet mellom verk og publikum utfordres.