Foredrag om kunstmarkedet på Astrup Fearnley Museet

I et samarbeid mellom Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst og KUNSTforum vil Noah Horowitz, direktør for nettkunstmessen VIP Art Fair og forfatteren bak boken Art of the Deal:Contemporary Art in a Global Financial Market, holde et foredrag i museets lokaler torsdag 6. oktober klokken 17.

Foredraget har Horowitz kalt The New Art Market: Contemporary Art and Money in the New Millennium og han vil «analysere mekanikken i dette raskt skiftende, men alltid fascinerende markedet. Han vil også tematisere hvordan kunstverdenen har blitt globalisert, hvordan prise det uvurderlige, samt hvilken retning markedet vil ta fremover.»

Den mørke materien

I et intervju med KUNSTforum, som er publisert i sin helhet i foreliggende papirutgave, forteller Horowitz om bakgrunnen for VIP Art Fair, hvordan kunstøkonomien fungerer og hva du egentlig kjøper når du kjøper relasjonelle, tidsbaserte eller konseptuelle verk. I Art of the Deal er det nemlig det Horowitz kaller «den mørke materien», kunst som er fullstendig, med vitende og vilje, utenfor kunstmarkedet, som er gjenstand for økonomisk analyse.

– En problemstilling som gjorde meg svært nysgjerrig var hvordan kunstneriske praksiser som tilsynelatende eksisterte utenfor markedet kanskje ikke opererte utenfor markedet likevel, forklarer Horowitz i intervjuet.

Art of the spectacle

Horowitz forteller i intervjuet at han fant inngangen til boken i Damien Hirsts rett-på-auksjons-utstilling Beautiful Inside My Head Forever som fant sted på Sothebye’s i London i september 2008;

– Jeg ville skrive noe som ville fange folks oppmerksomhet, og som fort satte på plass et rammeverk for det som skulle følge. Det siste kapitelet kommer tilbake til dette og ser på kunstmarkedets boble i lys av finanskrisen.

Auksjonen fant sted samme dag som Lehman Brothers meldte sin konkurs. I lys av dette blir inngangsporten enda mer spennende. Og måten han beskriver auksjonen på kan gi inntrykk av at det er fruktbart å se auksjonen som en helhetlig hendelse og en utforskning av kunstmarkedet som sådan;

– For meg er kanskje ikke det mest interessante med Hirst’s auksjon verkene og prisene de oppnådde. Det er en hele hendelsen som en performance. Og som performance er den uovertruffen.  Der møter iscenesettelsen det kommersielle, rampelyset og etterspørselens eufori. Auksjonen handlet ikke om salget av selve verkene, det var en karneval-aktig performance som Hirst og Sotheby’s iscenesatte for å selge Hirst som en merkevare. Som totalkunstverk er det ganske interessant, det sier noe om hvor vi er i dag.

Paradigmeskifte

Horowitz forklarer også i intervjuet hvordan markedet for samtidskunsten har ekspandert de siste ti årene. Han sporer dette tilbake til nye forhold i kunstmarkedet i etterkrigstiden;

– Jeg tror at det var et paradigmeskifte i etterkrigstidens marked, man så det virkelig med veksten i New York-markedet på femti og sekstitallet, med AbEx-malere, Pop Art og tilslutt konseptuell kunst. Markedet vokser gradvis og det er ikke bare tydelig med alle messene som kom til på 60- og 70-tallet, men også gjennom globaliseringen av kuratorrollen som begynte med Harald Szeemann og hans likemenn, og med fremveksten av viktige utstillinger som Documenta. Da bunnen falt ut av impresjonistmarkedet på slutten av 80-tallet var scenen satt for mer samtidskunst på 90-tallet.

Noah Horowitz er kunsthistoriker og ekspert på det internasjonale kunstmarkedet og forfatter av boken Art of the Deal:Contemporary Art in a Global Financial Market. Han har redigert og bidratt til publikasjoner om samtidskunst og økonomi for institusjoner som Serpentine Gallery, London, Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst, Oslo, og Storbritannias Intellectual Property Office. Han fikk sin doktorgrad fra Courtauld Institute of Art, London, i 2008, og bor for tiden i New York, der han er fakultetsmedlem ved Sotheby Institute of Art og direktør ved VIP Art Fair.

Foredraget finner sted på Astrup Fearnley Museet 6. oktober kl. 17.00. Det er gratis inngang og ingen påmelding. Etter foredraget vil det tilbys forfriskninger.

Arrangementet holdes i regi av Astrup Fearnley Museet og KUNSTforum. I sammenheng med foredraget feirer KUNSTforum toårsjubileum og holder slippfest for KUNSTforum #3 2011, hvor Noah Horowitz er intervjuet.

Din kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Du kan bruke følgende HTML-koder: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*