Alle indikatorer peker oppover i Sverige

Denne uken kungjorde Galleri Riis at de åpner en filial i Stockholm i begynnelsen av mai.
På telefon fra Stockholm og innimellom de siste forberedelser til åpningen kunstmessen Market tar Espen Ryvarden, leder for Galleri Riis seg tid til prat om nyetableringen.

Olav Christopher Jenssen, The Bretagne No5

Hvorfor velger dere å etablere dere i Stockholm?
-Motivasjonen er tilstedeværelse i det svenske markedet, sier Espen Ryvarden.

Ryvarden forteller at Galleri Riis lenge har hatt tilknytning til Stockholms kunstcene og har lenge vært åpne for en etablering i Stockholm, men at det nå bød seg en anledning:

-Vi fikk tilbud om et fint lokale, samtidig med at flere av våre svenske kunstnere ville at vi også representerte dem i Sverige, fortsetter Ryvarden.

En av disse svenske kunstnerne er Andreas Eriksson, som vises på den nordiske avdelingen på Biennalen i Venezia senere i år.
-Stockholm er selvsagt også et interessant sted for mange av våre norske kunstnere, legger han til.

Vil profilen på galleriet bli den samme som i Oslo?
– I utgangspunktet, ja. Nå blir det en filial av galleriet i Oslo, men kanskje det etterhvert vil få en egen profil. Vi får se hvordan det går.

Galleri Riis er et av de norske galleriene som deltar på Market. Hvordan blir årets stand?
– Vi har tradisjon for å vise én kunstner. Denne gangen er det Olav Christopher Jensen.

Et sikkert kort?
– Olav Christopher Jensen er nok ganske kjent i Sverige, han har stilt ut en del tidligere og har også undervist her. Nylig hadde han en stor utstilling i forbindelse med nyåpning av Västerås konsmuseum.

Kan du gi oss noen karakteristikk av det svenske markedet? Noen trekk?
– En selvsagt ting er at det svenske kunstmarkedet er større enn i Norge. Det er flere aktører. I Sverige er tradisjonene også mye sterkere når det gjelder samtidskunst. Moderna museet har selvfølgelig vært viktig, men de har også hatt en rekke veldig bra gallerier fra 50-tallet og frem til i dag. I Sverige har det har vært vanlig med internasjonale innkjøp i mye lenger tid enn i Norge. Markedet her er mer avansert.

Så dere etablerer dere også for å dra veksler på en sterkere tradison?
– Absolutt.

Etter finanskrisen klaget flere gallerister i Stockholm over det svekkede kunstmarkedet i Sverige. I begynnelsen av 2010 fryktet man til og med at at Stockholms Chealsea skulle rakne, blant annet gikk Sveriges mest omtalte galleri Brandström & Stene overende i 2009.

Espen Ryvarden mener dog ikke at kunstmarkedet i Stockholm fikk føle finanskrisen sterkere på kroppen enn København eller Oslo. Det har vært noen endringer, sier han, men ikke svært tydelige.

– Det har mer gått på endringer i plassering av gallerier og slike ting, men selvsagt, som i Norge så har ingen unngått å kjenne virkninger av den finansielle krisen.

Market åpner 18. februar i Stockholm og hos Espen Ryvarden og Galleri Riis er forventingene til det svenske kunstmarkedet og kunstmessen på topp:
-Alle relevante indikatorer peker rett oppover i Sverige.

Din kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Du kan bruke følgende HTML-koder: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*