Mørke stemninger og grå støy

Den siste uken åpnet det to ganske ulike, men spennende, fotoutstillinger i Oslo: Dark Currents” med tre unge, skandinaviske fotografer på Fotogalleriet og en separatutstilling med Tom Sandberg på galleri MGM.

Tom Sandberg

”Dark Currents” er kuratert av MELK, visningsrom for ung, skandinavisk fotografi i Oslo.  Mårten Lange, Johan Bergström og Signe Vad er kunstnerne som vises, og alle er de utdannet ved Högskolan for Fotografi i Gøteborg. Den underliggende tematikken som binder disse kunstnerne sammen er en utforskning av noe mørkt, både rent formalt hvor de mørkeste valørene får dominere, men også i form av en mørkere underliggende stemning.

Begge sider kommer til uttrykk i Mårten Langes fotografier i serien Anomalies. Mørke, kraftige kontraster som en konsekvens av hardt blitslys dominerer: bildene er svart-hvite og gråtonene er så godt som borte. Såkalte dagligdagse ting er objektene som utgjør motivene, men er det egentlig noe dagligdags over en hval? Eller et hode skåret ut av en trestamme? Det er ting som dette som utgjør motivene i Langes kvadratiske fotografier montert på aluminium, hengt opp i uregelmessige grupper. Og nettopp fordi det ikke er helt ordinære objekter som er vist, blir en slags mystisk, mørk stemning mer påtagelig.

Johan Bergstrom

Nettopp den underliggende, tvetydige stemningen ligger til grunn for Johan Bergstrøms fotografier også. Pine Secnery er et diptyk i den pågående serien History will repeat itself, og viser et tilsynelatende idyllisk skogholt avgrenset med åstedsbånd fra politiet. Man undres hva som har skjedd her, og dyster stemning kommer snikende. Helt til man ser i neste bilde at det samme skogholtet er dekket av åstedsbånd, som om politiet eller noen andre har gått amok med rullen, og det hele blir egentlig ganske komisk. Hva er det egentlig som foregår her? Har det egentlig skjedd noe kriminelt, eller er det noen som driver gjøn med oss?

Det hverdagslige er likevel mest påfallende i Signe Vads arbeider, i alle fall i videoene. Kunstneren har filmet seg selv når hun drikker fra et glass, og når hun blåser bort et papir. Konkrete, enkle gjøremål er utført og filmet av kunstneren selv, og således trekker hun veksler på tidligere videokunst.

Signe Vad

Dette gjennomgående mørke er mest tydelige i Vads arbeider i form av mørke partier i fotografiene, i det rent formale. To store fotografier viser en person i ulike positurer. Det er såvidt man kan skimte vedkommende, så mørke er fotografiene. For øvrig er disse to arbeidene hengt på hver sin side av prosjektorene, noe som gjør at det ene fotografiet klemmes inn i hjørnet innerst i gallerirommet, mellom Johan Bergströms arbeider og prosjektorene. Det forsvinner rett og slett litt. Det burde nok heller hengt sammen med det andre fotografiet, på samme vegg hvor det er plass og det hadde kommet bedre til sin rett.

Tittelen på utstillingen skal referere til såkalte ”dark currents” – overflødig elektrisk strøm i et lyssensitivt apparat når det ikke registrerer lys. Det anvendes i digitale kameraer: ”dark currents” forteller kameraet når resultatet skal bli svart. Imidlertid er alle fotografiene på utstillingen analoge. Har dette egentlig noe å si? Kanskje. Undertegnede forventet i alle fall at fotografiene var digitiale når det presiseres eksplisitt at tittelen henviser til en mekanikk i digitale kameraer. Uansett er det liten tvil om at fotografiene på denne utstillingen på ulike måter handler om et mørke, enten det er truende skygger eller underliggende stemninger.

 

Klassikeren Sandberg

På Fotogalleriet presenteres man for ungt, skandinavisk fotografi, med ulike tilnærminger til mediet og konseptuell samt formal utforskning av det mørke i fotografiet. Beveger man seg mot Oslos vestkant kan man oppleve en ganske annerledes fotograf. Tom Sandberg er en klassiker innen fotografiet, og i høst viser han nye arbeider på Galleri MGM. Her som tidligere utforskes ulike motivkretser.

Flyplasser og stilleben

Tom Sandberg, Galleri MGM

Flyplassen er et stadig tilbakevendende motiv i Sandbergs arbeider. Dette kommer eksplisitt til syne i et av fotografiene, hvor to fly går inn for landing, meget tett etter hverandre. Faktisk så tett at man ser ikke det bakerste flyet før man virkelig går tett inn på fotografiet. Sandbergs fotografier preges ofte av støy, forårsaket av høy lysfølsomhet på filmen. I svart-hvitt-fotografier er ikke dette nødvendigvis noe negativt, men snarere en estetisk effekt som tilslører motivet og således skaper spenning og nysgjerrighet rundt hva man egentlig ser i bildet.

I andre fotografier er ikke flyplassen like eksplisitt, og man ser først etter å ha gått tett inntil fotografiet et fly som letter, langt i bakgrunnen, bak mannen som er fotografert sittende mellom søyler på det som minner om et parkeringshus. Temaet i disse flyplassmotivene kan være så mangt, og det er opptil betrakteren å gjøre opp egen mening om hva bildene handler om. Alle fotografiene til Sandberg er uten tittel, og dermed åpnes det opp for utallige tolkninger. Kanskje har flyplassfotografiene et spesifikt underliggende tema. Kanskje omhandler de reise, avskjed, savn etter noen som har dratt.

Andre fotografier på utstillingen dreier seg tilsynelatende mer om rene stilleben, der Sandberg har fotografert en blomst, eller et øye, eller en jente som rister på hodet så håret flagrer. Utsnitt av gaten er også et motiv Sandberg utforsker.

 

Uansett motiv er det en nøye gjengivelse av motivet i alle Sandbergs fotografier, på tross av støy fra filmen. I motsetning til for eksempel Mårten Lange på Fotogalleriet som med kraftig blits og kontraster forenkler formene, kommer alle detaljer og former eksplisitt til syne i Sandbergs arbeider. Han er tilsynelatende puristisk i sin tilnærming til fotografiet, og man undres hvorvidt landingshjulene på flyene er manipulert bort eller ikke: flyene er faretruende nær bakken, men uten landingshjul ute. Manipulering eller ikke; motivene modelleres nøye frem gjennom alle valørene, og kombinert med støyen fremstår fotografiene som duse og gråaktige.

Skandinavisk fotografi i dag

Utstillingene på Fotogalleriet og Galleri MGM gir innblikk i flere sider av det skandinaviske fotografiet slik det er i dag. Mens man på Fotogalleriet får innblikk i yngre, skandinavisk fotografi, kan man på Galleri MGM betrakte en gammel travers nye bidrag. Alle tilfører de noe, og alle utforsker de mediene på hver sin måte.

”Dark Currents” vises på Fotogalleriet frem til 26. september. Tom Sandberg vises på Galleri MGM frem til 9. oktober.

Din kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Du kan bruke følgende HTML-koder: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*