I Berlins mylder av gallerier og museer venter en kunstopplevelse rundt hvert hjørne. ”FischGrätenMelkStand” er et barokk innslag i sommervarmen.
”FischGrätenMelkStand” er en gruppeutstilling helt utenom det vanlige. I motsetning til den modernistiske hvite kuben, der kunstverk utstilles blant hvite vegger i nøytrale omgivelser, har den tyske kunstneren John Bock (f. 1965) samlet kunstverk av 63 internasjonale kunstnere, arkitekter og komponister innenfor et elleve meter høyt byggestillas.
En imponerende fire etasjers konstruksjon med bisarre kunstinstallasjoner dannet av skulpturer, installasjoner, filmer, bygningsmodeller, designmøbler og fotografier hentet fra kunstnernes produksjoner fra 1960 til 2010. De individuelle kunstverkene knyttes til hverandre på kryss og tvers i en kompleks struktur med en rekke romlige situasjoner. På den måten har John Bock skapt et slags totalkunstverk med overraskende formale og tematiske antydninger og kontraster, og referanser til popkultur, arkitektur, parapsykologi, musikk og mote.
Konstruksjonen er funksjonell, men også grotesk, og kunstmøtet blir kaotisk. Bærende på oversiktskart og verksliste må en navigere seg gjennom trange passasjer av finerplater, takbjelker og skrøpelige stiger. Selv om ”FischGrätenMelkStand” bare opptar halve kunsthallen er det flere steder sagd hull gjennom vegger og tak. Lyssøylen Unendliche Säule (2006), til Michael Sailstorfer, har fått fri passasje gjennom taket for å lyse opp kveldshimmelen. Hull i veggen fører til loftet der Matthew Burbidge med verket Artist’s Residency (2010) har tatt seg til rette mellom støv, ventilasjonsanlegg og ledninger.
Publikum begir seg ut på en oppdagelsesferd i et gedigent kunstunivers der John Bock utfordrer betrakteren til å finne logikk i et kosmos av eksperimentelle oppsett og absurde former som både er lekende og tiltrekkende.
FischGrätenMelkStand
fra 02. juli – 31.august 2010
Temporäre Kunsthalle, Berlin.