Kunst i et eksperimentelt territorium

Kunstnere som deltar i årets Meta.Morf tar opp grunnleggende spørsmål om livet, i konteksten av vår teknologiske kultur og konsekvensene den har for hvordan vi designer våre liv og våre omgivelser.

Biennalen for kunst og teknologi arrangeres av Trondheim Elektroniske Kunstsenter (TEKS) for andre gang. Under tittelen A Matter of Feeling gir årets Meta.Morf (27. september–28. oktober) et innblikk i hvordan kunstnere studerer materialers performative karakterer eller  undersøker alternative forbindelser mellom teknologi og eksistens.

I kunstutstillingene presenteres et mangfold av over 20 internasjonale kunstnere med ulike subtile eller brautende kunstverk som utforsker utfoldelsen av naturlige strukturer og prosesser. Men også kunstverk som ser nærmere på utviklingen av maskiner eller intelligente materialer – som oppfører seg som levende systemer, er forandelige og tilpasser seg.

Syntetisk biokunst
Slik som Philip Beesleys interaktive sensorbaserte installasjon, Epiphyte Grove (2011-2012). Hos Trondheim Kunstmuseum Gråmølna fyller den et stort rom med en jungel av syntetiske planter. Utviklet ved hjelp av nestegenerasjons kunstig intelligens, kjemi og interaktiv teknologi har Beesley integrert såkalte kjemiske protoceller i sin installasjon, for å skape et levende system som kan forstå og respondere på mennesker. Det lyner, lukter og beveger seg helt fantastisk.

Verdensberømt bæsjemaskin
Hos Trøndelag Senter for Samtidskunst står Meta.Morf-festivalens mest omtalte verk CLOACA No. 5. Den belgiske kunstneren Wim Delvoy stiller ut sin tre meter høye maskin som etterligner menneskets fordøyelsesprosess. Den blir matet hver dag av galleriets ansatte og bæsjer kl 13.25 – hver dag!

Noe mer romantisk er kanskje innretningen til Markus Kison. Hans mekaniske plasthjerte, Pulse(2012), er tilknyttet internett. Den starter å pulsere når bloggere på WordPress uttrykker sine følelser gjennom ord – slik reagerer den som en sanntidsvisualisering av bloggernes uttrykte frustrasjoner, gleder, forelskelser eller raseri.

Okkultur i samtidskunsten
Meta.Morf 2012 har mer på programmet før festivalslutt 28. oktober. Torsdag 18. oktober vil den skotske lydkunstneren og hypnoterapauten, Andrew M. McKenzie (The Hafler Trio), fremføre det fjorten timer lange musikalske verket, ”””’ (seven single quotation marks) i Verkstedhallen.

McKenzie vil også lede symposiumet, «Here to go: Art, counter-culture and the esoteric» lørdag 20. oktober. Da vil seks internasjonale kunstnere og gjesteforeleser ta for seg de underliggende ideene som danner grunnlaget for dagens oppblomstrende «okkultur» i kunstverdenen. Der radikale esoteriske teknikker, magi, motkulturelle revolusjoner og filosofi står sentralt.

Symaskinorkester
Den 24. og 25. oktober feirer konsertkonseptet Klubb Kanin 15 års jubileum og Trondheim Elektroniske Kunstsenter fyller ti år. Bursdagene feires med eksklusive konserter på Blæst, med opptredener av blant andre Playing With The Dead – en konsert utført av tre levende musikere og mange døde gjennom projiserte videolooper fra gamle sorthvite musikalfilmer. Så vil lydkunstner og komponist Martin Messier fremføre sin Sewing Machine Orchestra – orkestrert med åtte gamle Singer symaskiner fra 1949.

Meta.Morf – A Matter of Feeling er kuratert av Alex Adriaansens, direktør ved V2_ Center for Art and Media, Rotterdam og Espen Gangvik, direktør ved TEKS.

Biennalen foregår i Trondheim frem til 28. oktober 2012 med utstillinger hos Babel Visningsrom for kunst, Rake Visningsrom, Trondheim Kunstmuseum Gråmølna, Trøndelag Senter for Samtidskunst og installasjoner i Høyskoleparken og på Verftsbrua.

Alle foto er tatt av Monica Anette Svorstøl.

Åpningen av Øyvind Brandsegg ”Installasjon for gangbru” (2012), Verftsbrua på Solsiden.

Wim Delvoy ”Cloaca No.5” (2006) blir servert sitt første måltid under åpningen hos Trøndelag Senter for Samtidskunst.

Wim Delvoy ”Cloaca No.5”.

Jessica De Boer ”Solid Void” (2007).

”Solid Void”, detalj.

Zimoun “Woodwoorms, wood, microphones, sound system” (2007-2012) seksti husbukk-larver i furuplanke.

Drissen & Verstappen ”E-volved Cultures” (2005 – 2011).

Drissen & Verstappen ”Breed” (2007).

Markus Kison ”Pulse” (2012).

”Pulse” detalj.

”Pulse” detalj av dataprogram.

Kianoosh Motallebi ”Terrestrialball” (2010).

”Terrestrialball” detalj.

Guto Nobrega ”Breathing” (2009).

Peter Flemming, ”Instrumentation” (2012), Rake Visningsrom.

”Instrumentation” detalj.

”LYDBRYTER 1:1” i Høyskoleparken laget av arkitekt- og musikk-teknologi studenter fra NTNU.

”LYDBRYTER 1:1” detalj.

Philip Beesley justerer på sin installasjon ”Epiphyte Grove” Hylozoic Series (2011 – 2012) under åpningen hos TKM Gråmølna.

”Epiphyte Grove” detalj.

”Epiphyte Grove” detalj av kolber med CO2 absorberende gul væske.

Philip Beesley ”Epiphyte Grove” installasjonsoversikt.

Anthony Hall ved sin ”Puddle Vortex” (2012).

”Puddle Vortex” detalj.

Stelarc”Prosthetic Head” (2003).

Ralf Baecker ”Irrational Computing” (2011).

”Irrational Computing” detalj.

Xandra Van Der Eijk ”Momentum” (2011).

”Momentum” detalj.

Din kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Du kan bruke følgende HTML-koder: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*