I8 er Islands eneste internasjonale galleri. Til gjengjeld markedsfører de kunstnere fra Island over hele kloden og er et av Nordens mest profilerte gallerier.
– Vi definerer oss ikke som et galleri som jobber med islandske kunstnere, vi definerer oss som et galleri som jobber med både unge og etablere internasjonale kunstnere.
Iris Stefansdottir senior direktør for i8 forteller at galleriet gjerne viser islandske kunstnere internasjonalt, og de har de fleste store som Olafur Eliasson og Ragnar Kjartansson i stallen. Samtidig vil de vise internasjonale kunstnere både på Island og internasjonalt.
– Det har over tid blitt en stil som kanskje kan kjennetegne galleriet. Du kan si at vi har en konseptuel tilnærming til det vi gjør, men ikke til en hver pris. Vi må like det vi viser. Samtidig er vi ikke ett avantgardegalleri.
Derav understrekningen av at i8 jobber med unge og etablerte kunstnere. Stefansdottir forteller at galleriet en periode hadde et prosjektrom hvor unge kunstnere fikk prøve seg, men de sluttet med det. De klarte ikke å følge opp.
– I dag følger vi studenter som kommer fra akademiene, men vi tar ingen opp med en gang, vi følger dem over tid. Der andre institusjoner, for eksempel Kling & Bang, som er bedre på å være avantgarde samt å følge opp de helt unge kunstnerne.
Startet av kunstner
For 15 år siden ble i8 startet av Edda Jonsdottir og hennes sønn Borkur Arnarson. Inntil for 3 år siden hadde Jonsottir mesteparten av den daglige driften, men så tok sønnen over. Jonsdottir hadde bakgrunn som kunstner, forteller Stefansdottier, men hadde og kunnskap til det internasjonale markedet.
– Hun hadde også lyst til å gjøre noe annet enn å lage kunst og tenkte hun kunne bruke sin kunnskap om den internasjonale scenen. Derfor bestemte hun seg for å vise islandsk kunst til verden, og internasjonal kunst på Island. Allerede i 1998 viste vi Elmgren og Dragset og Olafur Eliasson.
Da Jonsdottir startet i8 fikk hun støtte fra flere viktige Islandske kunstnere, og i dag har fremdeles de fleste som jobber ved galleriet har en bakgrunn som kunstnere.
Hun forteller at en av de siste som ”kom om bord” var Ragnar Kjartansson som de hadde fulgt med på en del år før de tok ham inn i 2004.
– Nå er han jo overalt over hele kloden.
Galleriet har også jobber systematisk med å være med på de viktige messene. For tiden er de med på messene Art Basel (Miami og Basel), Paris Photo og Armory Show i New York så vel som å delta på to Skandinaviske messer, Market i Stockholm og Art Copenhagen.
Islands ambassadør
– Siden vi er det eneste galleriet på Island som reiser internasjonalt er vi klar over at vi fungerer som en slags ambassadør for Island. Men vi skulle gjerne sett at det vare flere gallerier som gikk internasjonalt. Ikke bare fordi at vi da ikke måtte forklare hva vi holdt på med, men også fordi det er mange dyktige kunstnere som ikke er hos oss.
For Stefansdottir forteller at mange i Reykjavik føler at galleriet er blitt litt som en offentlig institusjon. Derfor klager de over profilen til galleriet, og at det ikke viser mangfoldet på Island.
– Jeg har forståelse for disse kunstnerne, men poenget er at vi trenger flere gallerier som ikke tenker lokalt. Hvis det var flere av oss ville også politikerne i større grad forstå verdien av at Island er present internasjonalt, og at vi jobber med mye mer enn å sette opp utstillinger.
Hun forteller at på toppen av boomen på Island solgte kanskje galleriet mer kunst på Island, i dag selger de mesteparten i utlandet.
– Det betyr at vi jobber mye på telefon og knytter kontakter som kommer til Island. Men de kommer ikke nødvendigvis for en bestemt utstilling, men for å se miljøet.