Kunstens selvkritikk

Kunstkreditt er et nytt nettsted med et satirisk blikk på kunstfeltet. Kunstforum tok en rask førjulsprat med Tonje Gjevjon og Amina Bech.

Redaksjonen i kunstkreditt.no tar en velfortjent pause.

-Vi har jo ikke bare et satirisk blikk på kunsten, men vi mener det også er behov for et mer selvkritisk og selvironisk blikk. Derfor har vi også opprettet selvkritikk.no, som skal være et forum for kunstig selvkritikk.

Tonje Gjevjon, som startet kunstkredtitt.no sammen med Amina Bech, forteller at det definitivt eksisterer et behov for denne type nettsted.

-Før vi begynner med kritikken av kunstfeltet? Hva er det dere har tatt selvkritikk på?

-For eksempel tok jeg kunstig selvkritikk på at jeg ble noe amper i en debatt omkring maktkonsentrasjon innenfor kunstfeltet i Klassekampen i høst, samt at kunstkreditts redaksjon kanskje drakk litt for mye vin på høstutstillingens åpning.

Man skal kunne gjøre narr

Kunstkreditt ble til i baksete på en bil på vei fra Momentum.

-På forhånd hadde vi sett et videointervju med kuratorene (Stina Högkvist og Lina Dzuverovic) av Jonas Ekeberg, som gjorde uutslettelig inntrykk, sier Gjevjon.

De to ildsjelene var enige om at kunstfeltet lett ble for intimt, trangt og seriøst, samt at mange brukte et uforståelig og selvhøytidelig språk.

-Vi oppfattet at det var behov for litt mer satirisk glede. Deretter tenkte vi, hm, det kunne vært en god ide med en side hvor man kan peke litt nese. Gjøre litt godhjertet narr av hverandre.

Den godhjertet satiren som man finner på de fleste andre felter i samfunnet, mener Bech og Gjevjon er en fin form for kritikk.

-Poenget er at satiren korrigerer, men samtidig har den en viss ironisk tvist som gjør at den ikke blir fullt så personlig som en kritisk kronikk.

Beck mener at dette ble understreket av nettstedets anmeldelse i Klassekampen, som kaller det ”velrettet kunstsatire”.

-Klassekampens Nora Nerdrum konkluderer med at det kanskje nettopp er ”Kunstkreditts overskuddspregede harselas som skal til for at det etablerte miljøet ser seg selv i et nytt lys”. Man vil jo ikke fremstå som selvhøytidelig heller.

De tilbakemeldingene som har kommet, har vært svært positive. Redaktørene utelukker dog ikke at det kan finnes enkelte aktører som velger å overse dem;

– “De man ikke nevner, eksisterer ikke”.. det er jo en kjent strategi å bruke når man søker å usynliggjøre faktorer man kanskje ikke ønsker velkommen – eller rett og slett ikke liker. Nå opp mot jul, hvor vi har sendinger hver dag, har vi uansett hatt over 1000 treff i uken. Og du vet; mye vil ha mer, sier Beck.

Kommende ekspansjon

Gjevjon forteller at neste år vil stå i ekspansjonens tegn.

-Vi holder på å rekruttere flere skribenter, eller vi rekrutterer ikke, skribenten, tegnerne og fotografene kommer til oss. I år har det vært mye videoer. Fra neste år vil vi fokusere på produsere mer tekst, og legge ut flere tegninger.

De to ildsjelene forteller at fra 2010 vil kunstkreditt.no også tilby en tjeneste som heter Kunstkreditt LIVE der vi på seminarer, i debatter osv bidrar LIVE med en blanding av performance og kunstkreditt.no-show. Dette er en tjeneste som selvfølgelig koster penger – men det vil tilføre debattformen og seminarer noe nytt.. Litt frisk pust skader ingen..

Beck påpeker at de også vil gjøre noen reelle intervjuer i fremtiden. Vi vil for eksempel produsere kunstnerportretter på vår måte.

-Ja, så skal vi øke publiseringen.

-Men en nettside som lever av satire kan vel ikke ekspandere uhemmet. Dere er vel avhengige av at aktører innenfor kunstfeltet ikke blir redde for kunstkreditt og fortsetter å stille seg lagelig til for hugg?

-Det er sant, men jeg tror ikke den faren er overhengende ennå, konkluderer Gjevjon.

Bilde: redaksjonen i kunstkreditt.no tar en velfortjent pause

Din kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Du kan bruke følgende HTML-koder: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*