Torbjørn Rødlands nye bok Vanilla Partner lanseres torsdag på Astrup Fearnley Museet.

Torbjørn Rødland, ‘Vanilla Partner’
Når Vanilla Partner lanseres på Astrup Fearnley Museet torsdag ettermiddag, så er det den femte fotoboken Torbjørn Rødland gir ut. Tidligere har han gitt ut White Planet Black Heart (2006), I Want to Live Innocent (2008), A Day in the Life of… (2009), og Andy Capp Variations (2011).
Fotografiene til Rødland utfordrer både estetiske så vel som sosiale normer, og fotoboken Vanilla Partner er intet unntak. I følge forlagets nettside kombineres dette med fotografier av en fetisjert isolasjon i en layout som motsetter seg den konvensjonelle, lineære strukturen man gjerne finner i tematiske fotobøker.
Fotografiene som presenteres i boka er fra Oslo, Tokyo, Beijing og Los Angeles, hvor han nå også bor. Samlet under en utforskning av de kulturelle kompleksitetene og det arkaiske grunnlaget for samtidens «bilde-dannelse», hentyder de til at Rødland hverken aksepterer den tradisjonelle humanistiske realismen som gjerne preger portrettfotografiet, ei heller det postmoderne rollespillet man finner på den andre siden i fotografiet.
Tittelen på boka, Vanilla Partner, er spekket med innuendo og insinuasjoner, og stiller spørsmål ved tvetydigheten i forholdet mellom kunstneren og hans medium. Som det står på forlagets hjemmesider, erkjenner Rødland mediets grunnlag, eller anser han seg som dominert av det? Begrepet «vanilje» hentyder gjerne til at noe er svært konvensjonelt, helt vanlig og ikke noe utenom det vanlige. Og det er nettopp det fotografiene er, helt vanlige. Tilsynelatende.

Torbjørn Rødland: Vanilla Partner, en side fra boken.
Beste bok
Boka Vanilla Partner lanseres på Astrup Fearnley Museet torsdag kl. 17.00. Det arrangeres en samtale mellom Thorbjørn Rødland og Will Bradley, kunstnerisk leder ved Kunsthall Oslo. Museet har avslørt at det vil filmes direkte fra boka til storskjerm mens de blar i den, slik at publikum vil få en umiddelbar opplevelse av boka. Videre vil samtalen også dreie seg om fotoboken som uttrykksform. Blant fotografer og kunstnere ansees jo fotoboken både som et medium og uttrykksform i seg selv, og som et eget verk. Historisk sett har også fotoboka vært et viktig ledd i distribusjonen og spredningen av fotografier før fotografiet fikk befestet sin posisjon i kunstfeltet.
Vanilla Partner er gitt ut av MACK (London), og boka ble valgt til TIME Magazine’s Best of 2012 og New York Times’ «top-10 photo books of the year».

Thorbjørn Rødland, ‘Captain’, 2008-2012. Foto: Nils Stærk Gallery
Amerikansk fotografi
Rødland har markert seg med fotografier som ofte fremstår som banale, enkle og tilsynelatende tømt for dypere mening. Det var på nittitallet han gjorde seg bemerket med sine appropriasjoner av romantiske landskapsmotiver i serien In a Norwegian Landscape, før han fulgte opp med en variert motivkrets, blant annet iscenesatte, aktfotografier med referanser til klassiske, kunsthistoriske motiver. Men alt knyttes sammen av iscenesettelsen og appropriasjonen, verktøy han anvender flittig i sin praksis.
Appropriasjonen var tydelig i utstillingen Andy Capp Variations han viste på Standard (Oslo) i 2009, og lite tyder på at han har forlatt begrepet når han nå er aktuell med utstilling på Nils Stærk i København. Utstillingen har fått den mildt sagt generisk og lett intetsigende tittelen American Photography, som i fotohistorien antyder en forskjell fra det europeiske fotografiet, men som også – tross det generiske ved begrepet – trolig skaper noen assosiasjoner hos betrakter til motiver knyttet til USA. Og det er ganske så «typiske» amerikanske motiver som vil møte en på Nils Stærk: landskapsfotografi fra Grand Canyon, gatefotografi, samt bilder fra valgkampen i 1980, hovedsakelig mellom Reagan og Carter. Selv om de er Rødlands egne motiver og således ikke per definisjon approprierte, så minner de likevel så sterkt om fotografier man har sett fra ulike klassiske amerikanske fotografer og fra amerikansk media, at de oppleves som kopier, eller appropriasjoner. Uten å ha sett utstillingen first-hand, kun dokumentasjoner på galleriets nettside, synes appropriasjonen også her å være et grep for å stille spørsmål ved fotografiet.
Torbjørn Rødland (f. 1970 i Stavanger) er norsk fotograf og billedkunstner. Han er innkjøpt av Stedelijk Museum (Amsterdam), Astrup Fearnley Museet (Oslo), Stavanger kunstmuseum, Fonds National d’Art Contemporain (Paris) og av Musée d’Art Moderne et Contemporain (Strasbourg). Rødland har stilt ut mye både internasjonalt og i Norge, deriblant ved Astrup Fearnley Museet (2003), PS1, New York (2006), Venezia-biennalen i 1999.