I utstillingen Error Perfection utforsker Emma Wright og Tine Aamodt menneskets behov for å systematisere tilværelsen, og begrensninger og muligheter som ligger i dette.

Emma Wright, Grid Rupture, Gjengitt med tillatelse av Galleri LNM
Emma Wright viser åtte arbeider basert på og variert rundt rutenettet. Geometriske former og mønstre er utført i blekktegninger på millimeterpapir, i akvarell og oljemaling, samt murersnører, netting og bomull/viskosetråd.
For Wright blir rutenettet et uttrykk for noe kontrollerbart, noe som er systematisk og håndterlig. En kan gjerne se det som kunstnerens ønske om å ha full kontroll over en situasjon, over den kunstneriske prosess, og kanskje over livet generelt.
Kontrollen rakner
Dette er fornemmelser de fleste av oss kan gjenkjenne. Vi ønsker å kontrollere det vi ikke kan kontrollere, og vi ønsker å finne systemer for å lettere skaffe oss oversikt over en situasjon. Vi forsøker å underkaste naturen en orden. Men hva skjer dersom vi gir slipp på kontrollbehovet og gir plass til det uforutsette og det uperfekte? Hva om man ikke alltid må være perfekt?

Emma Wright, “Jointed Grid”, gjengitt med tillatelse av Galleri LNM
Hos Wright er det nettopp det som har skjedd. Hun har latt materialet selv bestemme retningen verket skal ta. For på på tynne bomullstråder oppstår det knuter, noen tråder rakner, men knyttes sammen igjen. Rutenettene er ufullstendige, de går i oppløsning, og slår knute på seg.
Et eksempel på dette er verket Jointed Grid, Orange der det ellers så perfekte rutenettet av tynne murersnører flere steder har raknet og blitt føyd sammen igjen ved hjelp av knuter. Sammenføyningene er synlige og bryter opp mønstret som små skjønnhetsfeil.
I verket Grid Rupture, som består av 12 kvadratiske, identisk innrammede panel med hønsenetting gjentas disse feilene i enda større grad. Helheten utgjør et rutenett, men innenfor hver ramme brytes symmetrien opp og forstyrrer dette mikrokosmosets orden. Hvert enkelt av panelene bryter seg løs fra helheten ved å danne sin særegne struktur. Resultatet blir nesten organisk, omtrent som celler som går i oppløsning eller deler seg og skaper nytt liv, nye strukturer, uorden innenfor den orden mennesket forsøker å opprettholde.
Systemene dekonstrueres

Tine Aamodt, “Perfect Living”, gjengitt med tillatelse av Galleri LNM
Tine Aamodt er valgt som Wrights motpart i denne utstillingen. Hun jobber med noen av de samme problemstillingene, med veggmalerier og installasjoner relatert til omgivelsene de er plassert i.
I LNMs lokaler, som Aamodt gjør også ellers, tar hun utgangspunkt i det rommet hun stiller ut i, og forsøker å skape nye rom, som så oppløses.
Tittelen på Aamodts verk Perfect Living, utført i sort tape og metall, refererer til en selvhjelpsbok fra 1960-tallet. Dette verket består også av ruter og geometri, og leker seg med persepsjon. Verket gir inntrykk av å være både flate og volum samtidig. Arbeidet danner rom i rommet, og romligheten forsterkes av streken som går gjennom utstillingslokalene og ut på gaten.
I den ene delen av gallerirommet har hun så å si utvidet det romlige ved å tape opp nye åpninger, vinduer, romlige former. Som betrakter narres man til å tro at det finnes flere rom innenfor rommet. Perspektivet blir forflyttet eller forskjøvet. Det hele gir et litt svimlende inntrykk, der man som betrakter ikke helt klarer å orientere seg – hva er virkelig og hva er illusjon?
Samtidig, i samme rom, går symmetrien i stykker og virkeligheten trår inn. Rutenettet dekonstrueres, veggene faller sammen og det perfekte rommet avsløres som en illusjon. «Perfect living» (eller – den perfekte levemåte) eksisterer med andre ord bare i vår fantasi, og er et uoppnåelig ideal. Hva skjer når perfeksjonen slår sprekker og alle feil og mangler og tilkortheter kommer for en dag?
Da kan man enten la seg overmanne av hindringene, av alle knuter på tråden, eller jobbe med dem og akseptere at de er en del av oss og at alt vi har planlagt på forhånd ikke nødvendigvis blir slik det var tenkt.
Emma Wright
Tine Aamodt
Error Perfection,
Galleri LNM
9. august – 2. september