Brussels Beste Bidrag

KUNSTforum deltok på årets Art Brussels 2018. Her er noen inntrykk fra messen.

Messeområdet. Foto: Johnny Amundsrud

Messeområdet
I år fyller kunstmessen Art Brussels 50 år. Siden 1968 har de med en ungdommelig profil og fokus på nye trender, blitt etablert som en av Europas mest originale messer, i følge dem selv. Med varighet fra 19. til 22. april ble Brussel fokuspunktet for samlere, gallerister, kunstelskere (og kunstmagasiner). Messens hovedprogram delt opp i tre: PRIME, for godt etablerte kunstnere innen moderne og samtidskunst, DISCOVERY, et bredt utvalgt internasjonale gallerier og kunstnere som i etableringsfasen ikke fullt ut er kjent i det europeiske markedet og sist REDISCOVERY, kunst fra 1917-1987 av underkjente, ukjente eller glemte nålevende eller bortfalte kunstnere. Dette er noe av det vi så.

Mark Manders, Unfired Clay Torso, 2015. Zeno X Gallery, Antwerp. Foto: Johnny Amundsrud

Folk på messen. Foto: David Plas

Utendørs mingleområde. Foto: Johnny Amundsrud

Utvalgte gallerier og verk

Thomas Lerooy, Nest, 2012. Belfius Art Collection. Foto: Johnny Amundsrud

Skulptur av Fredrik Raddum på Galleri Brandstrup. Foto: Johnny Amundsrud

Skulpturer av Maen Florin ved galleriet Nadja Vilenna fra den belgiske byen Liège. Foto: Johnny Amundsrud

Skulptur av Maen Florin ved galleriet Nadja Vilenna fra den belgiske byen Liège. Foto: Johnny Amundsrud

Bronseskulptur av Daniel Firman fra serien Saisir l’impossible. Choi&Lager Gallery, Cologne/Seoul. Foto: Johnny Amundsrud

Bronseskultpur av Daniel Firman fra serien Saisir-l’impossible. Choi&Lager Gallery, Cologne/Seoul. Foto: Johnny Amundsrud

Pauline Beaudemont, Domus Aurea, #7, 2017. Galerie Jahn und Jahn, München. Foto: Johnny Amundsrud

Morgan Blair, to be titled, 2018. The Hole Gallery, New York. Foto: Johnny Amundsrud

Michaël Borremans, Miranda, 2017. Belfius Art Collection. Foto: Johnny Amundsrud

Wetterling Gallery, Stockholm. Foto: Johnny Amundsrud

Verk av Beat Zoderer ved Galerie Semiose fra Paris. Foto: Johnny Amundsrud

Mark Manders, Unfired Clay Torso, 2015. Zeno X Gallery, Antwerp. Foto: Johnny Amundsrud

Kristin Hjellegjerdet Gallery, London/Berlin. Foto: Johnny Amundsrud

Maleri av Audun Alvestad ved Kristin Hjellegjerdet Gallery, London/Berlin. Foto: Johnny Amundsrud

Maleri av Juliette Mahieux Bartoli ved Kristin Hjellegjerdet Gallery, London/Berlin. Foto: Johnny Amundsrud

La Patinoire Royale – Galerie Valérie Bach (Konflikt for Unicode-koding). Foto: David Plas

Josep Grau-Garriga (1929-2011), Ce estripat (Ciel déchiré), 1099. Galerie Nathalie Obadia, Paris/Bruxelles. Foto: Johnny Amundsrud

Geukens & De Vil – Sofie Muller. Foto: David Plas

Galleriet Zidoun Bossuyt. Foto: David Plas

Galleriet Rodolphe Janssen. Foto: David Plas

Foto av den kinesiske kunstneren Liu Bolin. Foto: Johnny Amundsrud

Folkert de Jong, Business As Usual (The Tower), 2008. Marc Straus Gallery, New York. Foto: Johnny Amundsrud

Daniel Firman, Raw, 2018. Ceysson & Bénétière, Paris/Saint Étienne/New York/Luxembourg. Foto: Johnny Amundsrud

Medieområdet
KUNSTforum ble igjen invitert til å delta på messen, som utgiver og som mediepartner. Her var én blant et eksklusivt utvalgt av tidsskrift fra Europa. Blant de representerte var blant annet det polske samtidskunstmagasinet Contemporary Lynx, http://contemporarylynx.co.uk/, publikasjonen Gagarin – The artists in their own words http://www.gagarin.be/ et imponerende stykke innsamlet tekstlige arbeid fra verdenskjente kunstnere, Artforum International, Artpress, Elephant og CODE South Wax.

Fra tidsskriftområdet. Foto: Johnny Amundsrud

Tidsskriftområdet. Foto: Johnny Amundsrud

Utsyn fra stand. Johnny Amundsrud

Utstillingen Mystic Properties. Foto: David Plas

Mystic Properties og andre tilhørende aktiviterer.
Til messen ble det organisert flere støttende aktiviteter fordelt mellom program Outside, gallery night, Off programme og happenings på barer og restauranter. Inside ble det avholdt ulike talks & conversations, filmvisninger og det ble gitt areal til andre initiativer enn galleriet, slik som Beflius Art Collection (https://www.belfius-art-collection.be/be-fr) og utstillingen «Mystic Properties» som det er verdt å vie noen ord om. Prosjektet er utviklet i samarbeid med HISK (Higher Insititute for Fine Arts) i Gent i Belgia. Kurator for prosjektet Elena Sorokina, sier: «This exhibition is conceived as a conversation between several generations of artists who have been residents at HISK, an institute founded as a free, non-hierarchical, open and experimental space of artistic exchange, based on conversation as a learning and teaching method. »

Fra utstillingen Mystic Properties. Foto: David Plas

Verket The Power of None, 2018, av Maarten Vanden Eynden. Foto: Johnny Amundsrud

Utstillingen inkluderer verk fra tidligere studenter ved HISK og utvalgte frittstående kunstnere. Tematikken for prosjektet tok utgangspunkt i altertavlen i Gent, «Lammets tilbedelse» (Eng: The Adoration of the Mystic Lamb, nederlandsk: Het lamb gods) av det flamske brødreparet Hubert og Jan van Eyck på starten av 1400-tallet og er å finne i Saint Bavo katedralen i Gent. Altertavlens historikk er fylt med undring fra folket, lengsel og begjær fra makthaverne og har vært offer for flere ran. Disse tendensene undersøkes i utstillingen ved å problematisere eierskap i historisk forstand, temporaliteter som begjær, uheldige omplasseringer og gjendrivelser, og ikke minst det paradoksale rundt eierskap og å stille ut kunst i dag, med tydelige tendenser til at kunsten gjøres mer utilgjengelige. De utvalgte kunstnerne gjør sitt for å undersøke eierskapet til kanoniserte altertavler og hvordan eierskap har utviklet seg i kunstfeltet i dag. Vi har plukket noen interessante bidrag.

Foto av videoverket Imitator Being Made fra 2015 av Hedwig Houben. Foto: Johnny Amund
srud

Joris Van de Morortel, Bestiarium, 2018. Foto: Johnny Amundsrud

Din kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Du kan bruke følgende HTML-koder: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*