Trekk – Islandsk samtidskunst

Utstillingen Trekk – Islandsk samtidskunst åpnet 14.juni og stod frem til 22.september ved Sogn og Fjordane kunstmuseum i Førde. De fem islandske kunstnerne Steingrímur Eyfjörd, Haraldur Jonsson, Katrin Sigurdardottir, Ragnar Kjartansson og Örn Alexander Amundason var valgt ut til å representere den islandske samtidskunsten med blant annet installasjons- og videokunst.

Alle foto: Anne Viken.

Ragnar Kjartansson: Me and My Mother. Video.

Ragnar Kjartansson: Me and My Mother. Video.

Ragnar Kjartansson: Me and My Mother. Video.

Ragnar Kjartansson: Me and My Mother. Video.

Ragnar Kjartansson: Me and My Mother. Video.

Ragnar Kjartansson: Me and My Mother. Video.

Ragnar Kjartansson iscenesetter seg selv og sin mor hjemme i hennes stue. Kjartansson og moren står side om side mens hun gjentatte ganger spytter han i ansiktet.

Haraldur Jònsson: Emograms, 2012-2013. Watercolour/ Akvarell

Haraldur Jònsson: Emograms, 2012-2013. Watercolour/ Akvarell

Haraldur Jònsson: Curtain, 2013. Wool, wood and sound/ Ull, tre, lyd

Haraldur Jònsson: Curtain, 2013. Wool, wood and sound/ Ull, tre, lyd

Haraldur Jònsson: Spots, 2013. Sound insulating carpet/ Lydisolerende teppe og Stigi, 2013. Wood, paint/ Malt tre.

Haraldur Jònsson: Spots, 2013. Sound insulating carpet/ Lydisolerende teppe og Stigi, 2013. Wood, paint/ Malt tre.

Katrìn Sigurdardòttir: 12 pieces, 2011. Plaster, paper, acrylic medium/ Papir, gips, akryl.

Katrìn Sigurdardòttir: 12 pieces, 2011. Plaster, paper, acrylic medium/ Papir, gips, akryl.

Katrìn Sigurdardòttir: 12 pieces, 2011. Plaster, paper, acrylic medium/ Papir, gips, akryl.

Katrìn Sigurdardòttir: 12 pieces, 2011. Plaster, paper, acrylic medium/ Papir, gips, akryl.

Katrìn Sigurdardòttir: 12 pieces, 2011. Plaster, paper, acrylic medium/ Papir, gips, akryl.

Katrìn Sigurdardòttir: 12 pieces, 2011. Plaster, paper, acrylic medium/ Papir, gips, akryl.

Pieces-serien består av en samling gamle postkort som er overført fra gips for så å ha blitt revet i stykker.

Örn Alexander Àmundasson: Chews/ Tuggur, 2013. Performance

Örn Alexander Àmundasson: Chews/ Tuggur, 2013. Performance

Örn Alexander Àmundasson: Chews/ Tuggur, 2013. Performance

Örn Alexander Àmundasson: Chews/ Tuggur, 2013. Performance

Örn Alexander Àmundasson: Chews/ Tuggur, 2013. Performance

Örn Alexander Àmundasson: Chews/ Tuggur, 2013. Performance

Örn Alexander Àmundasson: Chews/ Tuggur, 2013. Performance

Örn Alexander Àmundasson: Chews/ Tuggur, 2013. Performance

Örn Alexander Àmundasson ikler seg rollen som kunstner, og oppgaven hans er å utføre en jobb: omforme sanseinntrykk til skulptur. I Chews inviterer han publikum til å stå modell for ham mens han vandrer rundt modellen og tygger kjeks. Han ser knapt på modellen i løpet av akten. Hver økt avsluttes ved at skulpturen, en tygd kjeksklump, plasseres på et fat før prosessen gjentas med en ny modell.

Steingrìmur Eyfjörd: The Sheep Pen, 2007. Installation/ Installasjon.

Steingrìmur Eyfjörd: The Sheep Pen, 2007. Installation/ Installasjon.

Steingrìmur Eyfjörd: The Sheep Pen, 2007. Installation/ Installasjon.

Steingrìmur Eyfjörd: The Sheep Pen, 2007. Installation/ Installasjon.

Steingrìmur Eyfjörd: The Sheep Pen, 2007. Installation/ Installasjon.

Steingrìmur Eyfjörd: The Sheep Pen, 2007. Installation/ Installasjon.

Steingrìmur Eyfjörd: The Sheep Pen, 2007. Installation/ Installasjon.

Steingrìmur Eyfjörd: The Sheep Pen, 2007. Installation/ Installasjon.

Steingrìmur Eyfjörd: The Sheep Pen, 2007. Installation/ Installasjon.

Steingrìmur Eyfjörd: The Sheep Pen, 2007. Installation/ Installasjon.

5 kommentarer - “Trekk – Islandsk samtidskunst

  1. Bilder og beskrivelser av hendelser, men ingen tolkninger og ingen beskrivelse av din opplevelse Anne?

  2. Er det ikke rart at den islandske samtidskunsten ikke har ført til noen samtaler om hva den gir eller ikke gir oss. Skal vi lete etter betydning eller skal vi være lydhøre for skjulte meldinger eller skal vi oppleve interessante ting, eller er det bare en fleip. Etter å ha sett den flere ganger og tenkt en del på det heller jeg vel mest til det siste. Men jeg er interessert i å høre andres meninger.

  3. Smal kunst

    Smal kunst slanker seg slett ikke,
    den er født slik,
    lik konkuransesystemets kapitalsugende forsøk
    på å skape noe,
    noe ingen andre har skapt, rariteter
    ingen før har sett,
    dreiende, tyggende, spyttende,
    oppmerksomhetssøkende, smal

    kunst?

  4. Hei Roar

    Takk for dine kommenaterer. For å følge opp Anne litt her så oppererer vi med ulike sjangre og i dette tilfellet er det en billedblogg. Generelt opplever vi at det er stor interesse for disse sakene fordi det er mange utstillinger man rett og slett ikke får sett. Så det blir mer som en presentasjon, så kan leserne gjøre seg egne tanker om akkurat disse utstillingene.

    I tillegg har vi kritikker, intervjuer, essays, debattinnlegg og så videre som har som hensikt å belyse utstillingene og andre relevante problemstillinger på andre måter.

    Jeg forstår at du synes det er frustrerende at det ikke er noe snakk om den islandske kunsten. Noen av kunstnerne på denne utstillingen er nok nevnt andre steder på nettsiden, så det går an å søke og se om du finner noe interessant.

    I KUNSTforum 1/ 2012 hadde vi flere reportasjer om den islandske kunstscenen i en “Reykjavik spesial” men det ligger dessverre ikke ute på nett: http://www.kunstforum.as/2012/02/kunstforum-1-2012/

    Er du spesielt interessert så går det an å bestille gamle numre av papirmagasinet.

Din kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Du kan bruke følgende HTML-koder: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*