Kunstrom for alle

Samtidsdans, diktverksted, Hindufestival, barnevognturer, yoga og meditasjon – Amerikas nest største kunstmuseum går nye veier for å fange publikum.

Utsikten fra broen, Nichols Bridgeway, som fører til en av inngangen til Art Institute. Herfra har du fantastisk utsikt over Millennium Park og Chicagos skyline. Foto: Siri Breistein

Utsikten fra broen, Nichols Bridgeway, som fører til en av inngangen til Art Institute. Herfra har du fantastisk utsikt over Millennium Park og Chicagos skyline. Foto: Siri Breistein

– Det er første gang på tre år at jeg bruker yogamatten min, forteller den eneste pappaen i rommet og legger seg flatt ned på gulvet. Sammen med sine to barn er han klar for familie-yoga på The Art Institute of Chicago.

Nye veier for barnefamilier
Knallrøde gulv, myke tepper og rom fylt med bøker og leker. Førsteinntrykket levner ingen tvil om at museets barneavdeling, Ryan Education Center, byr på kreative opplevelser. Det første som møter barna er «Touch Galleri» – et rom med skulpturer som det er lov til å ta på. Mange voksne benytter seg også av muligheten.

For tre år siden ble The Art Institute of Chicago utvidet, barneavdelingen flyttet fra kjelleren til første etasje og familier i Chicago fikk mer boltreplass og et utvidet tilbud. I dag fylles rommene med familieaktiviteter hver eneste helg. Ikke alle som kommer er like kjent med museet, eller med kunstopplevelse. Denne våren tilbyr derfor museet kurs til foreldre om hvordan de kan vise vei inn i kunsten for barnet sitt.

– Vi merker stor interesse fra foreldre som ønsker å gi barna et tidlig møte med kunsten – helst før skolestart og før andre aktiviteter spiser opp barnets fritid, forteller Susan Kuliak som er museets formidlingsdirektør.

Når dagens foreldre i tillegg er opptatte av å oppleve mye på fritiden sammen med barna sine, opplever museets barneavdeling et trykk. Enten du har en baby, en treåring, en tween eller tenåring – har du god grunn til å besøke museet. Og med gratis inngang året rundt valfarter barnefamiliene til museet, hele 73.000 var innom i fjor.

– Når publikum kommer til oss og sier: jeg vet ingenting om kunst, må vi være åpne for å gjøre kunstmøtet til noe komfortabelt. Det er viktig at kunstmøtet ikke oppleves som ambisiøst og forpliktende, og foreldre kan starte med å ta barna med på dropp inn aktiviteter hvor de kan komme og gå som de vil. Det gir en god forsmak, og etterhvert kan vi heve terskelen, påpeker Susan.

Det er å lov å røre og komme tett på statuene i "Touch Gallery". Foto: Siri Breistein

Det er å lov å røre og komme tett på statuene i “Touch Gallery”. Foto: Siri Breistein

Rom uten aldersbegrensning
– Nå må dere skyte rygg og male som en katt, instruerer yogainstruktøren som er spesialtrent i famileyoga, og alle maler høyt før de i neste øyeblikk kryper sammen som små runde baller.

Museet ønsker å skape levende fellesrom for barn og voksne. Derfor arrangeres yogatimer, danseworkshop og familiefestivaler som setter kunstopplevelsen i fysisk aksjon. Nå ønsker formidlingsdirektøren seg museumsfestival som involverer alle aldre og hvor barn, barnløse, gamle og unge kan ta del og få mulighet til å være aktive og utforske.

Fra inngangen til fargerike Ryan Education Center, museets egen barneavdeling, som har gratis inngang året rundt. Foto: Siri Breistein

Fra inngangen til fargerike Ryan Education Center, museets egen barneavdeling, som har gratis inngang året rundt. Foto: Siri Breistein

– Museene har vært så opptatte av å skape kreative rom for barn, men mange voksne savner også denne muligheten. Vi har arrangert dropp-inn-tegning for alle aldre, og dette har vært populært. Man trenger ingen ferdigheter i tegning og kunst – det handler om å ha det kjekt sammen og føle seg trygg i et kreativt rom. Jeg ønsker å bygge bro over aldersforskjellene, skape et rom fri for aldersbegrensninger, understreker direktøren.

Tenåringer oppdager nye interesser
Fra yogamattene kan barn og foreldre nyte utsikten til Chicagos skyline gjennom de store glassvinduene, og mens yogatimen er i full gang, er flere tenåringer samlet til årets første samling på andre siden av gangen. Museet tilbyr unge fra 13–19 år innsikt i fotografering, design og arkitektur. Programmene er ofte fulltegnet – det samme er trilleturene for babyer.

– Vi ser etter temaer som babyer vil respondere på som farger og lyd. Foreldre skal føle seg komfortable med å ta babyer til museet. Samtidig er det en fin mulighet for oss til å skape en ny publikumsgruppe – barn vokser fort og snart kan de komme på egenhånd. Det handler om å gi de unge opplevelser som de ellers ikke hadde fått.

– Barn og unge er så opptatte av hva de er god i. Derfor er det godt for dem å få delta på jogatimer i kreative omgivelser. Barna slapper av og oppdager samtidig nye interesser.

Hubbard Street Dance opptrer fast en gang i måneden i kunstrommene til Art Institute. Denne gang er det fargen blå og Picassos kunstuttrykk som utforskes. Foto: Siri Breistein

Hubbard Street Dance opptrer fast en gang i måneden i
kunstrommene til Art Institute. Denne gang er det fargen blå og Picassos
kunstuttrykk som utforskes. Foto: Siri Breistein

Voksne får oppleve blå
Lysene er dempet i den store hallen i museets moderne ving – et svakt blått lys setter farge på de hvite veggene. Inn på det myke tregulvet trer samtidsdansere fra Hubbard Street Dance, iført enkle grå kostymer. Mange har møtt frem denne bitende kalde torsdagskvelden for å få med seg What is Blue?, en performance inspirert av Picassos verk. På veggen vises et stort lysbilde av Picassos maleri The Old Guitarist (1903). En musiker ledsager dansegruppen og gjennom tonene og dansernes bevegelser åpnes nye dører inn i Picassos blå periode (1901-04). Inn i malerens melankoli. Frustrasjon og ensomhet. Picasso uttalte selv at den fargeløse perioden skyldtes hans venn, Carlos Casagemas, selvmord i 1901. Selv slet maleren med depresjon og med lav inntekt under årene i Paris.

Danserne lar publikum oppdage nye forbindelser mellom det fysiske og det mentale, mellom dansens bevegelse og maleriets penselstrøk. Gjennom forestillingen bindes to kunstuttrykk til hverandre og publikum får et levende og sanselig forhold til fargen blå.

Hubbard Street Dance har i tre år samarbeidet med «The Art Institute of Chicago». Kveldens blå danseforestilling er en innledning til utstillingen Picasso and Chicago som åpner dørene i februar 2013. Neste måned viser danserne vei til Picassos rosa periode, og publikum får være med på en reise inn i nye farger, bevegelser og kunstopplevelser.

Barnefamilier finner sammen i barneavdelingens besøksrom. Her går timene unna med pcstasjoner, byggeklosser, puslespill og bøker. Foto: Siri Breistein

Barnefamilier finner sammen i barneavdelingens besøksrom. Her går timene unna med pcstasjoner, byggeklosser, puslespill og bøker. Foto: Siri Breistein

Fakta:
The Art Institute of Chicago er USA neststørste kunstmuseum og kan skryte av å ha den største samling av impresjonistiske verk utenfor Frankrike. Museet ligger midt i downtown, i det historiske Loop-området og rett overfor Millennium Park. Museets samling  rekker over antikk kunst, modernisme, impresjonisme, fotokunst, skulpturer og en egen fargerik barneavdeling som har gratis adgang syv dager i uken.

The Art Institute of Chicago er også et ledende formidlingsmuseum: Museet var tidlig ute med interaktive gallerier (allerede fra 1980) og  «hands on»- aktiviteter, og en av de første museene i Chicago med dropp in tilbud, som arrangeres hver helg i museets barneavdeling.

Utover omvisninger og familieverksteder, inviterer også museet til danseworkshop, yoga og utendørs maleaktiviteter i Laurie Garden, familiefestivaler, profesjonelle fortellestunder og egne audio-turer for barn. På nettsiden får familier tips og innspill til hvordan de forbereder museumsbesøket med barna sine og hvoran man får barn involvert i kunst.

De voksne kan også delta i et allsidig formidlingstilbud med daglige omvisninger (både ekspress-samtaler og høydepunkter), foredrag, åpne symposier, yoga og meditasjon, tegneverksteder, konserter og danseforestillinger.

Foruten Hubbard Street Dance har museet også innledet fast samarbeid med «The Poets Foundation», og hver måned utforsker skuespillere fra Goodman Theater bredden i modernistiske dikt. Tilsammen utgjør dette ulike formidlingsteknikker som involverer publikum i alderen fra babyer, 3–5 åringer, 7–10 åringer, tweens, tenåringer og voksne.

The Hubbard Street Dance er et samtidsensemble som har vært ledende i Chicago i over 30 år. Gruppen viser forestillinger for mer enn 100.000 hvert år, og har også egen danseskole.

Din kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Du kan bruke følgende HTML-koder: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*