Ny sjefskurator til Henie Onstad Kunstsenter

Danskfødte Milena Høgsberg (1980) har bred internasjonal erfaring og jobber for tiden i New York. Fra 1. august tar hun over stillingen som sjefskurator på Henie Onstad Kunstsenter.

Ifølge en pressemelding fra Henie Onstad Kunstsenter er det nå tilsatt en ny fungerende sjefskurator og avdelingsleder som tiltrer stillingen 1. august. Stillingen blir ledig når fungerende sjefskurator og avdelingsleder, Tone Hansen, tar over som direktør for kunstsenteret til høsten.  

Det er danskfødte Milena Høgsberg (1980) som følger i Hansens fotspor. Høgsberg har utdannelse i kunsthistorie fra Columbia University, New York, med mastergrad fra the Center for Curatorial Studies, Bard College, New York. Hun har siden hun fullførte utdannelsen i 2008 arbeidet freelance med en rekke prosjekter i Nord Amerika og Skandinavia fra sin base i New York. Høgsberg har også publisert flere tekster og kritikker for blant annet Manifesta Journal, Art Forum Online, og Sculpture Magazine.

-Med sin erfaring både fra den skandinaviske og amerikanske kunstverden vil Høgsberg bringe verdifull kompetanse og nye nettverk til Henie Onstad Kunstsenter. Hun har en faglig profil som følger kunstsenterets linje. Vi gleder oss til å starte samarbeidet med Høgsberg, sier direktør Karin Hellandsjø i pressemeldingen.

Høgsberg har tidligere jobbet som kurator ved utstillinger som Looking for Donkeys for Southern Alberta Art Gallery, Canada, Manifesting Emptiness for Betty Rymer Gallery i Chicago, A perfect human for Dorsch Gallery i Miami, Lucy Raven, China Town for Overgaden, København, og Lost and Found City for Storefront for Art and Architecture, New York.

Hun har også arbeidet som assisterende kurator for Maria Lind på prosjektet The Greenroom: Reconsidering the Documentary and Contemporary Art ved Hessel Museum i New York.

For det norske kunstpublikum skulle hun være kjent som medforfatter av essayet Talking and Thinking about Biennials: he Potential of Discursivity som hun skrev sammen med Bruce Ferguson. Essayet er publisert i The Biennial Reader som Bergen Kunsthall publiserte i 2010, i etterkant av Bergen Biennial Conferance (2009).

Din kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Du kan bruke følgende HTML-koder: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*