Besøkstallenes vinnere

The Art Newspaper har offentliggjort fjorårets besøkstall fra museers og galleriers over hele verden. Kunstforum har sett på noen av vinnerne.

Tokyo National Museum

I aprilutgaven av the Art Newspaper er de høyeste besøktallene fra utstillinger og museer over hele verden i året som gikk offentliggjort. Og det er hevet over enhver tvil at interessen for å gå på utstillinger er stor.

Ikke overraskende er det Louvremuseet i Paris som topper statistikken over museene med 8,5 millioner besøkende, etterfulgt av British Museum i London og Metropolitan Museum of Art i New York på henholdsvis 5,5 og 4,9 millioner hver. Felles for disse museene er store samlinger av kunst og artefakter fra egypts storhetstid og antikken til førmoderne maleri. The Met har også en stor samling Amerikansk og moderne kunst, men det er symptomatisk at det er interessen for den katalogiserte historien som trekker publikummet.

For den som opplever kunst og kultur mer som en pågående prosess som man kan delta aktivt i å skape og definere enn som en statis historisk størrelse, kan det være gledelig lesning å se at Tate Modern i London ligger på 5.plass med sine 4,7 millioner besøkende og Centre Pompiou i Paris holder en 7.plass med 3,5 millioner. Først på 11.plass finner man Museum of Modern Art i New York med 2,6 millioner besøkende sist år.

Av de nordiske museene er det Moderna Museet i Stockholm som ligger øverst på listen. Med 600,000 besøkende ifjor lander svenskene på 80.plass internasjonalt, 33 plasser over det norske Nasjonalgalleriet som klarte å trekke til seg 421,000 besøkende. Ellers er det bare Louisiana Museet for Moderne Kunst utenfor København på 105. plass med 475,000 besøkende og det svenske Nationalmuseum i Stockholm på 120.plass med 383,000 besøkende som er med på listen. Hverken Island eller Finnland er representert på listen over museer.

Japan på utstillingstoppen

Øverst på listen over de 30 best besøkte utstillingene ligger Tokyo National Museum og utstillingen The National treasure Ashura and Masterpieces from Kohfukuji. Denne utstillingen hadde et gjennomsnitt på 15,960 besøkende per dag, noe som tilsammen gav 946,172 besøkende over en periode på litt over to måneder. Utstillingen ble satt opp i forbindelse med 1300 års jubileet til Kohfukujitemplet i Nara og viste viktige skulpturer fra begynnelsen og midten av 700 tallet. Høydepunktet var skulpturen av Nashura, en av Japans mest berømte buddhiststatuer, som er datert til år 734.

Det har tydeligvis vært et godt år for japanske museer. Japan okkuperer nemlig listens fire øverste plasser. På andre plass ligger Nara National Museum med utstillingen 61st Annual Exhibition of Shoso-in Treasures som ble sett av i alt 299,294 besøkende i løpet av en periode på omtrent to uker, noe som gav et daglig gjennomsnittsbesøk på 14,965. På tredje plass har vi igjen Tokyo National Museum. Utstillingen Treasures of the Imperial Collections trakk totalt 447,944 mennesker over en periode på under to måneder, gjennomsnittlig 9,473 per dag.

17th-century Painting from the Louvre på Museum of Western Art i Tokyo, puster Tokyo National Museum i nakken med sine totalt 851,256 besøkende i utstillingsperioden. Men med en fire måender lang utstilling blir ikke det daglige besøket på høyere enn 9,267. Det er likevel ingen museer i Europa eller USA som kan vise til tilsvarende besøkte utstillinger.

Fotografi og anti-maleri

På 5. til 7. plass har byen Paris befestet seg. Den andre Photo Quai-biennalen på Musée Quai Branly har tiltrukket seg 419,256 besøkende over en periode på to måneder, noe som gir et gjennomsnitt på 7,868 daglige besøk. Det er ikke så verst for en fotografibiennale som belager seg på å vise ikke-vestlig samtidsfotografi fra ukjente eller lite kjente fotografiske talenter.

At Picasso and the Masters på Galeries Nationales du Grand Palais dro inn 783,352 på fire måender, noe som gjennonsnittlig er 7,270 per dag, er ikke like overraskende. Og at Kandinsky dro inn 783,352 mennesker, gjennomsnittlig 6,553 per dag, på Centre Pompidou, kan vel bare beskrives som en hyggelig overraskelse.

Først på 8. plass kommer New York og Museum of Modern Art. Utstillingen Joan Miró: Painting and Anti-Painting trakk til seg totalt 377,068 besøkende, gjennomsnittlig 6,299 per dag, i løpet av de omtrent tre måneden den sto. At verker fra ti år av Mirós praksis, 1927-1937, kan vekke så mye interesse er overraskende, men kanskje det skyldes utstillingens utgangspunkt – Mirós ønske om å myrde maleriet – vi blir jo aldri lei av lemlestelse og mordforsøk på maleriet.

Samtidskunst

På 9. plass kommer første samtidskunstutstilling. Også den på MoMa. Det er en udelt glede at Pipilotti Rist: Pour Your Body Out (7354 Cubic Meters) forførte 391,476 besøkende, med et gjennonsnitt på 6,186 per dag, over en to og en halv måneds utstillingsperiode. MoMa inviterte Rist til å lage en monumental og stedsspesifikt installasjon som omslutter museets Marron Atrium og det resulterte i en multichannel audio-videoinstallasjon med en høyde på syv og en halv meter.

Som vi nevnte her på Kunstforum.as i fjor, var den 53. Veneziabiennalen rekordbesøkt. Svenske Daniel Birnbaum klarte å lokke til seg 375,700 besøkende på de nesten seks månedene utstillingen holdt åpen, noe som gav en gjennomsnitt på 2,223 besøkende per dag. Ikke dårlig for den yngste kuratoren noensinne på Veneziabiennalen.

Ellers var Jeff Koons’ utstilling på Château de Versaille en suksess. Med en million besøkende på fire måneder landet utstillingen på 10,160 per dag. Her må det tas forbehold om at en del besøkende kom for å se slottet og The Art Newspaper definerer dermed Koons-utstillingen som ”kombinert billett”.

Innenfor denne kategorien faller også Dominique Gonzalez-Foerster bidrag til Unilever-serien i Tate Moderns turbinhall. Hun trakk over dobbelt så mange som Koons, med 2,278,054 besøkende på syv måneder og lander på en daglig gjennomsnitt på 12, 727 besøk. Verket, som bar tittelen TH.2058, var en installasjon som antydet en by under angrep. Installasjonen inkluderte blandt annet 200 feltsenger, ”muterte” versjoner av andre kunstneres verk (som Louise Bourgeois’ edderkopp) og skjelettet av en Tyrannosaurus Rex.

Norden

Per Kirkebys utstilling på Louisiana Museum for Moderne Kunst toppet listen blant de nordiske utstillingsstedene ifjor med 243,769 besøkende i løpet av fire måneder, og en gjennomsnitt på 2,152 per dag.

Danskene og svenskene alterer nedover listen med utstillinger på Louisiana, Nationalmuseum, Ny Carlsberg Glyptotek og Moderna Museet.

Av norske utstillinger som har gjort det bra ifjor er det bare Astrup Fearnley Museets Indian Highway som klamret seg inn på listen. Utstillingen, som viste indisk samtidskunst og var produsert i samarbeid med Serpentine Gallery i London, trakk in 37,616 besøkende på fem måneder, med en gjennomsnittlig besøkrate på 277 per dag.

Opp mot blockbusterutstillinger Andy Warhol i 2008 og Yoko Ono i 2005, var tallet relativt lite, men som eneste norske aktør på listen minner det om at vi har ett fungerende museum for samtidskunst i Norge.

Munch-museet ikke på listen

Munch-museet hadde ifjor 128.315 besøkende ifølge Dagsavisen, det høyeste tallet de siste tyve årene, men det var likevel ikke nok til å klatre inn på listen over museer. Lise Mjøs antyder at det var Edvard Munch – «Alfa og Omega» som trakk mest besøkende, men det var altså ikke nok til å komme seg inn på the Art Newspapers lister.

At det er interesse for Munch er det likevel ikke tvil om. Becoming Edvard Munch på Art Institute of Chicago dro inn 108,921 besøkende i løpet av den to måneder lange utstillingsperioden, og landet dermed på et gjennomsnittstall på 1,513 besøkende per dag.

Kanskje et nytt museum i Bjørvika er det Munch trenger for å markere seg på den internasjonale besøksstatistikken og konkurrere på linje med Nasjonalgalleriet og Astrup Fearnley Museet.

Utdrag fra the Art Newspapers liste

(fullstendig liste kan lastes ned her):

Listen tar for seg besøkstall per dag – besøkstall totalt – utstilling – visningssted – by og periode.

Samtidskunst topp ti:

1) 6,186 – 391,476 – Pipilotti Rist: Pour Your Body Out – Museum of Modern Art New York – 19 Nov 08-2 Feb

2) 4,945 – 305,894 – Martin Kippenberger: Problem Perspective – Museum of Modern Art New York – 1 Mar-11 May

3) 4,939 – 51,505 – 12th Japan Media Arts Festival – National Art Center Tokyo – Tokyo – 4-15 Feb

4) 4,864 – 266,821 Marlene Dumas: Measuring Your Own Grave – Museum of Modern Art New York 14 Dec 08-16 Feb

5) 4,533 – 323,132 – Aernout Mik – Museum of Modern Art – New York – 6 May-27 Jul

6) 4,139 – 405,612 – The Revolution Continues – Saatchi Gallery – London – 9 Oct 08-18 Jan

7) 3,927 – 129,583 – Six Billion Others – Grand Palais Nave – Paris – 10 Jan-12 Feb

8) 3,859 – 308,719 – Banksy vs Bristol Museum – City Museum and Art Gallery – Bristol – 13 Jun-1 Aug

9) 3,854 – 241,683 – The Studio Sessions – SFMoMA – San Francisco – 3 Jul-13 Sep

10) 3,828 – 363,702 – Unveiled: New Art from the Middle East – Saatchi Gallery – London – 30 Jan-9 May

Impressjonister og moderne topp ti:

1) 7,270 – 783,352 – Picasso and the Masters – Grand Palais – Paris – 8 Oct 08-2 Feb

2) 6,553 – 703,000 – Kandinsky – Centre Pompidou – Paris – 8 Apr-10 Aug

3) 6,299 – 377,068 – Joan Miró: Painting and Anti-Painting – Museum of Modern Art – New York – 2 Nov 08-12 Jan

4) 4,856 – 436,343 – Van Gogh and the Colours of the Night – Museum of Modern Art – New York – 21 Sep 08-5 Jan

5) 4,820 – 459,267 – Joaquín Sorolla – Museo Nacional del Prado – Madrid – 26 May-13 Sep

6) 4,688 – 474,821 – Warhol’s Wide World – Grand Palais – Paris – 18 Mar-13 Jul

7) 4,486 – 450,521 – Picasso-Manet – Musée d’Orsay – Paris – 8 Oct 08-1 Feb

8) 4,416 – 473,800 – Alexander Calder – Centre Pompidou – Paris – 18 Mar-20 Jul

9) 3,729 – 284,444 – Paul Gauguin – National Museum of Modern Art – Tokyo – 3 Jul-23 Sep

10) 3,564 – 210,304 – Avant-gardes ’20 -’60 – Van Gogh Museum – Amsterdam – 26 Jun-23 Aug

Kombinert billett topp ti:

1) 12,727 – 2,278,054 – Unilever Series: Dominique Gonzalez-Foerster – Tate Modern – London – 14 Oct 08-13 Apr

2) 10,160 – 1,000,000 – Jeff Koons – Château de Versailles – Versailles – 10 Sep 08-4 Jan

3) 7,426 – 749,991 – Living Marbles: Gian Lorenzo Bernini – Museo Nazionale del Bargello – Florence – 3 Apr-12 Jul

4) 5,673 – 560,000 – The Perfect Victory: the Battle of Poltava – State Hermitage Museum – St Petersburg – 29 May-20 Sep

5) 5,572 – 550,000 – Treasury of the World: Jewelled Arts of India – State Hermitage Museum – St Petersburg – 7 Aug-29 Nov

6) 5,232 – 888,644 – Splendour and Reason – Galleria degli Uffizi – Florence – 30 May-13 Dec

7) 4,618 – 531,054 – Van Gogh and the Colours of the Night – Van Gogh Museum – Amsterdam – 13 Feb-7 Jun

8) 4,321 – 462,347 – Ai Weiwei: According to What – Mori Art Museum – Tokyo – 25 Jul-8 Nov

9) 4,140 – 320,000 – Portraiture from the Egyptian Museum, Berlin – State Hermitage Museum – St Petersburg – 23 Jun-20 Sep

10) 3,047 – 283,350 – Kaleidoscopic Eye – Mori Art Museum – Tokyo – 4 Apr-5 Jul

Topp tyve nordiske utstillinger:

1) 2,152 – 243,769 – Per Kirkeby – Louisiana Museum of Modern Art – Humlebaek – 2 Sep 08-11 Jan

2) 1,620 – 143,458 – The Deluded Eye – Nationalmuseum – Stockholm – 25 Sep 08-11 Jan

3) 1,490 – 148,315 – Max Ernst: Dream and Revolution – Louisiana Museum of Modern Art – Humlebaek – 6 Feb-1 Jun

4) 1,284 – 65,120 – Moderna Museet Now: Nina Roos – Moderna Museet – Stockholm – 28 Aug-25 Oct

5) 1,111 – 82,838 – The Pre-Raphaelites – Nationalmuseum – Stockholm – 26 Feb- 24 May

6) 1,002 – 74,863 – Masks: from Carpeaux to Picasso – Ny Carlsberg Glyptotek – Copenhagen – 7 Aug-1 Nov

7) 977 – 61,250 – Piraeus; a Sea of Moments – Ny Carlsberg Glyptotek – Copenhagen – 19 Jun-30 Aug

8) 905 – 60,505 – Clay Ketter – Moderna Museet – Stockholm – 30 May-16 Aug

9) 846 – 97,198 – Reality Revisited – Moderna Museet – Stockholm – 9 May-20 Sep

10) 770 – 78,328 – Egypt: Back to the Source – Ny Carlsberg Glyptotek – Copenhagen – 10 Oct 08-8 Feb

11) 753 – 45,855 – Play: Film and Video – Moderna Museet – Stockholm – 7 Feb-19 Apr

12) 747 – 45,441 – Andreas Gursky – Moderna Museet – Stockholm – 21 Feb-3 May

13) 746 – 29,511 – Tonny Hørning: Drawings – Ny Carlsberg Glyptotek – Copenhagen – 15 Jan-1 Mar

14) 738 – 55,047 – Thomas Bang: States of Locations – Ny Carlsberg Glyptotek – Copenhagen 12 Mar-7 Jun

15) 729 – 48,739 – Moderna Museet Now: Tabaimo – Moderna Museet – Stockholm – 31 Jan-19 Apr

16) 726 – 127,099 – Green Architecture for the Future – Louisiana Museum of Modern Art – Humlebaek – 29 May-18 Dec

17) 642 – 34,194 – Turn-of-the-Century Gems – Nationalmuseum – Stockholm – 23 Jun-23 Aug

18) 595 – 48,000 – Wilhelm Freddie: Stick the Fork in Your Eye! – Statens Museum of Art – Copenhagen – 28 Feb-1 Jun

19) 291 – 28,129 – Ryijy! – Design Museum – Helsinki – 5 Jun-27 Sep

20) 277 – 37,616 – Indian Highway – Astrup Fearnley Museum – Oslo – 2 Apr-6 Sep

Din kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Du kan bruke følgende HTML-koder: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*