Et hundeliv

Fredrikstad: 40 kunstnere og kunsthåndverker har fylt Østfold Kunstnersenter med kunstverk inspirert av hunder.

I “WOW – En Hundeutstilling” har 40 kunstnere og kunsthåndverkere jobbet rundt menneskets beste venn som tema til årets sommerutstilling. Foto, ready-mades, digitaltrykk, oljemalerier, porselen og lydinstallasjoner er bare noen av teknikkene som er benyttet i de i mer enn 80 kunstverkene som for tiden stilles ut ved Østfold kunstnersenter i Fredrikstad. Resultatet er en sammensatt utstilling med stort spenn. Gunn Harbitz for eksempel viser arbeidet “Høyt utviklet lukteorgan”, en abstrakt skulptur i kleberstein som er tilsatt feromoner og skogslukt for å vekke sansene. Andre har valgt en mer bokstavelig tolkning og presentert rene hundeportretter i olje på lerret.

Utstillingen har flere verker med humoristisk preg. Et av disse er et snerrende, knurrende, og bjeffende hundehus som møter den besøkende når man utløser en sensor på vei opp til andre etasje i kunstsenterets lokaler. Et annet verk som også er morsomt trekker i tillegg noen klare linjer tilbake kunsthistorien. Ary Kettings “Merda di cane” (italiensk for hundebæsj) består av tre små hermetikkbokser som er plassert i en dyp glassramme. Dette er en variant Piero Monzanis “Artist´s shit”, der den italienske kunstneren puttet sine egne ekskrementer i forseglede hermetikkbokser. Parallellen mellom Monzani og Ketting understrekes ytterligere ved at Ketting velger en italiensk tittel på sitt verk.

Magne Rudjord er en annen kunstner som har valgt en historisk tilnærming i sitt verk “Who´s afraid of Red, Yellow, Blue (en kunsthistorie)”. Dette er et slags triptykon bestående av tre geometriske figurer som er malt i hver sin grunnfarge, for deretter å bli prydet av fotografier av hunder. Tittel og fargevalg viser til den abstrakte ekspresjonisten Barnett Newmans berømte maleri fra 1966 med samme navn.

Som en kontrast til denne humoristiske tilnærmingen til temaet, finner vi kunstneren Jens Hauglin og hans følelsesvekkende kunstverk “I mørket er alle hunder grå”, som er laget av dataprint på acryl. Her har Hauglin benyttet seg av et de mest kjente fotografiene fra Irak-krigen. Bildet viser amerikaneren Lynddie England som har bundet et hundehalsbånd rundt en innsatt ved Abu Ghraib-fengselet i Bagdad. Fangen ligger kollapset og avkledd på gulvet. Fotografiet er grafisk modifisert, slik at de eneste fargene nå er mørk brun, hvit, gul og turkis. Dette fremhever kvinnen og hennes “hund” bedre enn på det opprinnelige fotografiet. Det groteske ved denne scenen forsterkes ved at kunstneren har rammet inn fotografiet med noe som ser ut til å være en barnetegning av en hund og en baby som gjentas rundt hele “rammen”. Kunstverket ble tildelt Fredrikstad kommunes kunstnerstipend på grunnlag av verkets originalitet, idémessige innhold og dets høye tekniske kvalitet. Arbeidet er en kritikk av hvordan militærets hierarkiske struktur kan være med på å fremme en dyrisk og sadistisk behandling av fanger.

Denne utstillingen utforsker mange ulike uttrykksformer innen samtidskunsten. Og forskjellene i teknikk og tolkning av det gitte temaet, har skapt en svært spennende og dynamisk utstilling. Utstillingen er omfattende og det kan være lurt av å ta seg god tid for å få med seg alle verkene, belønningen blir en fin blanding av humor, nytenkning, samfunnskritikk og rent talent.

Utstillingen står frem til 23. august 2009.

Bilder fra toppen:

Egil Syversen: De minste er værst

Gunn Harbitz: Et høyt utviklet lukteorgen

Jens Hauglin: I mørket er alle hunder grå

(Alle bildene er hentet fra Øtsfolk Kunstnersenters hjemmeside: http://www.kunstnersenter.no/oks/)

Din kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Du kan bruke følgende HTML-koder: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*